اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

برگزاری جشن انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی

کد خبر : 3719
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: جشن انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به زودی و به احتمال فراوان در دهه کرامت برگزار خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد، حسین زارع صفت در نشست خبری ویژه مشهد، اظهار کرد: برنامه‌های متعددی برای این مناسبت در نظر گرفته شده است که به تناوب اجرا خواهد شد و البته رسانه‌ها نیز باید در این عرصه ورود جدی و فعالیت خوبی داشته باشند.
وی ادامه داد: اینکه ما زنجیره کامل سنگ‌های قیمتی را در استان داریم نکته بسیار مهمی است که در انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی تاثیرگذار بوده است.
زارع‌صفت تصریح کرد: در مشهد ۱۶ هزار نفر در این عرصه مشغول به کار هستند و مراکز آموزشی و مرکز زمین‌شناسی منطقه‌ای را داریم که در کنار وجود لابراتورهای سنگ‌های قیمتی و در کنار آن توجه ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی و کامل بودن خوشه جواهرات در مشهد و وجود بازار مصرف تمام سنگ‌های قیمتی در اینجا، موجب ارتقاء مشهد در عرصه بین‌المللی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما مراکز بزرگی مثل بازار رضا(ع) را به عنوان قطب فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد داریم که ظرفیت بی‌بدیلی است.
وی افزود: ما باید توجه کنیم که مزیت‌های نسبی سنگ‌های قیمتی موجب تحرک و فعالیت در عرصه صنایع دستی و گردشگری می‌شود که به همین جهت باید بیش از پیش به جایگاه آن توجه کرد.
زارع صفت عنوان کرد: سنگ‌های قیمتی می‌توانند با زحمت کم شغل ایجاد کنند و حتی به عنوان یک شغل خانگی می‌تواند مطرح باشد که نقدینگی بالایی را ایجاد می‌کند که این موضوع در کنار هزینه سرمایه‌گذاری اندک آن بسیار ارزشمند و قابل توجه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: ما بعد از این انتخاب، دبیرخانه دائمی شهر جهانی سنگ‌های قیمتی را تشکیل داده‌ایم و مسئول آن را منصوب کرده‌ایم.
فعالان حوزه سنگ‌های قیمتی رفتار خود را حرفه‌ای کنند
وی با بیان اینکه این انتخاب فرصت مناسبی برای بخش خصوصی است، گفت: این حوزه با توجه به فضای نسبتا مناسبی که در پسابرجام برای ما ایجاد شده است، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در کنار آن فعالان این حوزه باید رفتار خود را حرفه‌ای کنند و تحرک بیشتری داشته باشند.
زارع‌صفت اظهار کرد: ما باید در حوزه دانش فنی و تجهیزات این عرصه باید تلاش خودمان را بیشتر کنیم و انسجام و هماهنگی خود را نیز افزایش دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: باید در طراحی و تنوع تولید نسبت به گذشته بیشتر فعالیت کنیم و حوزه فعالیت را از صرف انگشتر خارج کرده و عرصه‌های نوینی را در این حوزه ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: تنوع مصرف سنگ‌های قیمتی در جهان امروز بسیار افزایش پیدا کرده و در مبلمان، ظروف، پوشاک و… به کار گرفته می‌شود که ما باید به تمام آن‌ها ورود پیدا کنیم.
زارع‌صفت خاطرنشان کرد: در آسیا هند و تایلند رقبای ما بودند و تقاضای گرفتن این عنوان را داشتند اما خوشبختانه ما توانستیم از بمبئی و بانکوک پیشی بگیریم و به عنوان گزینه مورد نظر تیم نظارت قرار بگیریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: ما در دو سطح استانی و ملی تقاضای ارزیابی مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی را داده‌ایم اما این عنوان به شهرداران شهرها تفویض می‌شود  و به همین دلیل مدیریت شهری مشهد این موضوع را هم در فضاسازی شهری و هم در معرفی شهر مد نظر و مورد توجه قرار خواهد داد.
وی عنوان کرد: ما باید تسهیلاتی را در این حوزه برای هنرمندان و بخش خصوصی فراهم کنیم تا بتوانند از توانایی بالای خود بهره ببرند.
زارع‌صفت با بیان اینکه برنامه‌های خوبی را برای آینده در نظر گرفته‌ایم، اضافه کرد: پس از برگزاری جشن انتخاب مشهد به این عنوان، سند چشم‌انداز توسعه سنگ‌های قیمتی را پیگیری خواهیم کرد و طرح‌هایی هم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سنگ‌های قیمتی در جوار یکی از گمرکات استان، تاسیس شهرک هنرهای مربوط به سنگ‌های قیمتی و بازار تخصصی سنگ‌های قیمتی از جمله طرح‌های آینده ما هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بیش از ۵۴ هزار دلار صادرات سنگ‌های قیمتی استان در سال ۹۴ بوده است و خوشه جواهرات ارزش صادرات خود را در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
وی گفت: صنایع دستی لوکس استان در سال گذشته ۶/۳ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که البته رقم دقیقی نیست چون بخش قابل توجهی از تولیدات استان، از خارج استان صادر می‌شود.
زارع‌صفت تصریح کرد: باید تلاش کنیم که کالای خام را در این عرصه وارد کنیم و آن را مجدد با  ارزش افزوده فعالیت هنرمندانمان، صادر کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد به دلیل وجود بارگاه رضوی از رونق فرهنگی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد و ما همزمان با مشهد ۲۰۱۷ از بهمن امسال تا بهمن سال آینده برنامه‌های زیادی را در این زمینه در نظر خواهیم گرفت و تلاش می‌کنیم که از فرصت مشهد ۲۰۱۷ برای سنگ‌های قیمتی و برعکس استفاده کنیم.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن