یادداشت روز

مدیریت تحول جهادی انقلابی

کد خبر : 42484

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که از کم نظیرترین بیانیه های معظم له می باشد، مسیر پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی و تحقق آرمان های مقدس انقلاب را بیان نموده اند. در این سند ارزشمند، یکی از کلیدی ترین مسائلی که در پیشرفت اهداف مقدس انقلاب نام برده شده، مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما می توانیم است، جهاد رکن مهم پیشرفت انقلاب و کلید تمام بن بست های پیش روی ماست و نقش کلیدی در رسیدن انقلاب به آرمان ها واهداف بلندش دارد، لذا جهاد معنای گسترده ای دارد و هر گونه عملی را که همراه با تلاش و جدیت در کار باشد، از جمله جهاد اقتصادی، وفرهنگی، اجتماعی را نیز شامل می شود. تجربه انقلاب اسلامی با تمام فراز و نشیب هایی که در طول این چهل سال بدست آورده این است که پیشرفت های انقلاب در تمام عرصه ها مرهون مدیریت های جهادی جوانان انقلابی است.

نویسنده: محمد مختاری، معاون فرهنگی و اجتماعی اندیشکده مدیریت راهبردی انقلابی شرق کشور

صبح مشهد– معتقدم مولفه های مدیریت جهادی چهار رکن دارد. اول اینکه مدیر انقلابی و جهادی خودش را خدمتگزار و خادم مردم می داند، نه مردم را خدمتگزار خودش دوم: اینکه خودش را پاسخگوی مردم می داند،نه مردم را پاسخگوی خودش  سوم: در راستای پاسخگویی به مردم به دنبال شفافیت در کارش و حوزه مدیریتی خودش می باشد،و از اینکه خودش را درمنظر رای و نگاه مردم قرار دهد هراسی ندارد،و چهارم مدیریت او با تکیه بر علم می باشد و در تمام حوزه مدیریتی و ابعاد کاریش, برنامه ریزی مبتنی بر علم حاکمیت دارد نه احساس و اعمال سلیقه شخصی

مدیر جهادی انقلابی نگاه تحولی به جامعه دارد، چرا که جهان و محیط پیرامونی انسانها همیشه در حال تغییر و تحول هست. اصلا تحول یکی از سنت های آفرینش الهی هست. این دگرگونی هایی که در نظام آفرینش اتفاق می افتد حکایت از این دارد که ما هم باید در شیوه و سبک زندگی و اداره جامعه نگاه تحولی داشته باشیم، سبک مدیریتی در اداره کشور باید عوض شود از نگاه مدیریتی سازشکارانه با غرب به سمت مدیریت عملگرای جهادی و انقلابی برویم. که باور داشته باشد با عناصر جوان متعهد و با ایمان وبا نگاه به داخل و ظرفیت های موجودجامعه می شود به پیشرفت و توسعه رسید، وازبن بست فعلی و ازوضع و حالتی که وجود دارد خارج شد و برای رسیدن به وضع و حالتی که مطلوب و نیاز جامعه امروز ماست. مجاهدانه کار کرد. مقام معظم رهبری می فرمایند،« تحول یعنی حرکت جهشی و جهادی در همه‌ی بخش‌های اداری و حکمرانی کشور» و این محقق نمی شود مگر در اینکه به این واقعیت پی ببریم که مدیریت نیازمند تحول هست که جهادی باشد و انقلابی عمل کند نه دیپلماتیک رفتار کند.

چرا می گویم مدیریت جهادی و انقلابی برای اینکه: فلسفه وجودی نظام ما انقلابی بودن آن هست. برای همین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم از نظام انقلابی یاد می کنند که یاد آور این هست راز ماندگاری نظام ما انقلابی بودن آن هست. دوم:  اینکه اگرمدیریت نباشد هرج و مرج می شود و آن وقت از اهدف دور خواهیم ماند. چون در مسیر تحول موانع و مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که ممکن هست به این دلیل باشد که سازمان و منابع سازمانی به یک سری روشهای غلط و منسوخ عادت کردندو یا دچار تعارض منافع می شوند و برای همین در برابر تغییر در روش ها مقاومت می کنند. لذا برای  مقابله با آن‌ها بدون مدیریت کارآمد جهادی و انقلابی معتقد به اهداف و آرمانهای مقدس عبور از این موانع میسر نخواهد شد، تنها شیوه مدیریتی که بتواند این مهم را محقق کند، مدیریت جهادی انقلابی است.مدیریتی که در راه خدمت به مردم  شب و روز نشناسد، مدیریتی که برخواسته از توکل به خدا و استقامت در راه خدا باشد، در میان مردم و در میدان عمل باشد،به تعبیر رهبر انقلاب باید جوان مؤمن انقلابی باشد.

جوانانی با این اوصاف هم دارای انگیزه‌ی بالا، هم جرئت و هم انرژی لازم برای تحول دارند. و این تجربه در دوران هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده است، برای تحول در مدیریت باید همان روحیه ایثار و جهاد که برگرفته از آموزه های اسلامی و سیره عملی اهل بیت (ع) است، داشت، در مواجهه با مشکلات و چالش‌ها دست روی دست نمی‌گذارد؛ بافکری متفاوت و با جسارت و نقشه راه جدید وارد عمل می شود و مجموعه تحت مدیریت خودش را از بن بست خارج می کند،نه اینکه فقط بگوید تحریم هستیم، بله تحریم هستیم اما راه برون رفت هم داریم، و آن جهادی کارکردن و نگاه انقلابی داشتن به جوانان و مجموعه هاو ظرفیت های داخلی هست. در خیلی از جاها و میادین نبرد این نگاه تحولی مدیریتی منبعث از آموزه های الهی و انقلابی بودن فرماندهان بود که مسیر رسیدن به اهداف عملیاتی را محقق می کرد. و در آن عملیات با توکل به خداوند و ایثار رزمندگان پیروز می شدیم.

لذا در شرایط کنونی با استقرار دولت سیزدهم باید با بازخوانی منظومه فکری انقلاب و تحول در مدیریت کشورکه نیاز امروز کشور در عرصه های مختلف است و استفاده از عناصر انقلابی کارآمد و جهادی  راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات امروز جامعه بود. چون این مدیر جهادی و انقلابی عملگرا هست . که خواست مردم را بر خواست خواص ترجیح می دهد، جدی ، پرقدرت،اخلاق مدار و انسان مدار تلاش می کند تا خادم و پاسخگوی مردم باشد و با مدیریت عالمانه خودش اهداف نظام انقلابی را که جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی هست را محقق کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن