اسلاید شویادداشت روز

آیا صیانت از فضای مجازی به معنی مسدود کردن آن است؟

کد خبر : 41744

از کسانی که مخالف هستند یک بار بپرسید که آیا این طرح را خوانده اید؟ یا مخالفتی بی اساس دارید.

نرجس محمدی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات

صبح مشهد– کمی شفاف تر صحبت کنیم، در تمام دنیا تمامی شبکه ها اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، توییتر و …. دفتر نمایندگی در کشور ها دارند و کشورها قوانینی برای فضای مجازی و ابزارهای رسانه ای تصویب کرده‌اند که در صورت تخلف باید پاسخگو و جریمه می شوند. اما در ایران وجود ندارد؟!

۱_ منافع آمریکا: هزاران عکس شهید سلیمانی، شهدای غزه، فلسطین، سوریه …. از اینستاگرام حذف شد، صفحات بسته شد، اما کاربران نمی دانستند کجا و چگونه باید اعتراض کنند؟! اما تصاویر داعش باقیست؟! هیچ کسی نباید بداند که امریکا در تمامی کشورها شکست خورده است؟!

۲_ از تصاویر زنان و دختران بسیار اخاذی شد(وحید خزایی) دخترانی که به واسطه فیلم ها و تصاویر فریب خوردند(تتلو)، صحنه های کشورهای دیگر به ایران نسبت داده شد و بعد از مدتی خلافش ثابت شد اما هرگز کسی توبیخ نشد!

۳-واکنش سریع: شما اگر وارد صفحات انگلیسی و آمریکایی زبانان شوید و چند شعار علیه آن کشور دهید و یا در مورد هولوکاست و یا اسرائیل مطلب بنویسید، اینستاگرام سریع به شما تذکر می دهد اما در ایران موضوعات مشابه، اینستاگرام در برابر آن سکوت می کند.

۴- توجه به امنیت روانی مثال: حمله کردن یک حیوان به انسان در بسیاری از کشورها مات می شود اما در ایران تمامی صحنه ها واضح دیده می شود ، یا صحنه های خشن مانند سر بریدن افراد توسط داعش در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی ممنوع بود اما در ایران خیلی راحت به بهانه آزادی نشر پیدا می کند؟!!

۵- نگرانی پدرو مادرها : در کشورهای غربی نوجوانان اجازه ندارند تصاویر مربوط به مسایل جنسی و …. را تماشا کنند اما در ایران هیج مدیریتی وجود ندارد.

۶- مدیر المپیک توکیو فقط در مورد هولوکاست اظهار نظر کرده بود سریعا از کار برکنار شد یعنی اگر کسی خلاق قوانین آن کشور سخنی بگویی تمامی قراردادهای مالیش کنسل می شود اما اینجا سلبریتی ها و برخی از مردم دروغ های آشکار می گویند مثال: محسن کیایی بازیگر در صفحه اینستاگرامش عنوان کرد کسی از ناهید کیانی (ورزشکار المپیک) استقبال نکرد، اما بعد خلافش ثابت شد، چرا صفحه اینستاگرامش بعد از اثبات دروغش بسته نشد و یا حتی مورد تذکر واقع نشد؟!

۷-ارسال پیامک های با عنوان شما برنده جایزه در قرعه کشی شده اید؟ و بعد با ارائه کد ملی، شما تلفن و شماره شناسنامه و جلب اعتماد، طرف مقابل را به پای دستگاه کشانده و حسابشان را خالی کرده اند، این یعنی اطلاعات طرف قبلا به واسطه فعالیت هایی که در فضای مجازی داشته، دزدیده شده است؟ به اعتقاد شما چه کسی باید پیگیری کند که این اطلاعات از کجا پخش شده است؟

۸- عضویت در گروه ها و کانال های بسیاری در تلگرام که شما آن را انتخاب نکرده اید،(به خصوص کانال های غیر اخلاقی)، ربات های در تلگرام وجود دارد که بدون اجازه شما برای مخاطبین شما پیام می فرستند که در فلان گروه عضو شوید؟ و بعد صاحب اصلی می گوید من هیچ پیامی برای هیچ کسی نفرستادم، چه کسی باید پاسخگو باشد؟

۹- موبایلی دزدیده می شود و دزد به واسطه تلگرام برای مخاطبین پیام میفرستد که من در فروشگاه هستم پول ندارم، برای من به شماره حساب مغازه دار پول واریز کنید، صیانت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی کجاست؟

۱۰- در بحران ماسک، دی جی کالا قیمت های نجومی برای ماسک گذاشته بود چه کسی باید مسئول باشد؟

۱۱- ویکی پدیا دروغگو، مثال: مهناز افشار در فراخوان دروغین از ایرانیان دعوت کرد تا با ارسال چند قطره خون یا بزاق دهان خود بر روی یک کاغذ به یک شرکت ناشناخته در انگلیس ، در کمپین درمان بیماران سرطانی بی بضاعت شرکت کنند. این درحالی است که این موضوع درواقع یک ترفند برای به دست آوردن انواع ژنوم انسانی کشورهای مختلف از جمله ایران بود. تبلیغات آمپول کشنده ، شیر خشک فاسد و … اما در ویکی پدیا هیچ کدوم این موارد ذکر نشده و فقط مسئله اعتراض به حجاب ذکر شده است !

۱۲- وزیر ارتباطات هزینه بسیاری را صرف تلگرام کرد اما حاضر نشد از پیام رسان های داخلی حمایت کند ؟چرا؟

این موارد گوشه ای از هزاران مورد است که وجود دارد که شما با آن ها آشنا هستید، آیا باور دارید بخشی از مشکلات جامعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به خاطر ولنگاری فضای مجازی است ؟ اگر احساس می کنید در فضای واقعی باید قانون باشد که از حق و حقوق شما محافظت کند و در فضای مجازی نیز باید این قانون وجود داشته باشد. صیانت از فضای مجازی به معنی مسدود کردن نیست به معنی مدیریت و محافظت از کاربران است.

این فقط یک مورد ازبند های طرح صیانت بود.
بطور قطع کسانی که از عدم آگاهی مردم نان می خوردند از این اتفاق ناراحت هستند و برخی از سلبریتی ها که همیشه ثابت کرده اند دلسوز مردم نیستند، علیه این طرح اعتراض خواهند کرد، آن ها به هر سمتی که پول باشد می روند حتی اسرائیل و آمریکا، آنها فقط نقش بازی می کنند و پول می گیرند حتی به قیمت فروختن شرف و غیرتشان این کار را انجام می دهند.

به اعتقاد شما هنوز هم‌ صیانت از فضای مجازی ضرورت نیست ؟

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن