شهری

یک متخصص: مادران باردار واکسن کرونا با ویروس کشته شده دریافت کنند

کد خبر : 42418

مسوول گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: مادران باردار باید از واکسن کرونا نظیر سینوفارم که از ویروس کشته شده تهیه شده استفاده کنند و از واکسنهایی که غیر از این شیوه تهیه شده‌اند بپرهیزند.

صبح مشهد– دکتر اعظم السادات محمودیان روز شنبه طی گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مادران باردار باید از هفته سوم لغایت هفته ۳۹ بارداری باید قبل از تزریق واکسن از اینکه واکسنی که دریافت می‌کنند از ویروس کشته شده تهیه شده است اطمینان حاصل کنند و بارداری خود را نیز به اطلاع کارکنان مرکز بهداشت یا واکسیناسیون برسانند زیرا تزریق واکسن غیر از این نوع بر سلامت مادر و جنین تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا در مادران باردار و افرادی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند یا دارای وزن زیاد، بیماری های خاص، دیابت و بیش فشاری خون هستند یا دوقلو و چندقلوزایی دارند و خود و همسرانشان در مراکز بهداشتی و درمانی شاغل هستند از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است.

مسوول گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: تزریق واکسن در مادرانی که جنین را سقط کرده‌اند یا زایمان انجام داده‌اند باید دستکم دو هفته بعد از آن انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت و حساسیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک برای پرهیز از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در همه افراد افزود: شدت بیماری در مادران باردار مبتلا به کرونا نسبت سایر اشخاص بیشتر است لذا این مادران در صورت مبتلا شدن به کرونا باید با نظر پزشکان متخصص نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنند.

دکتر محمودیان ادامه داد: نوزادی که از مادر واکسینه شده متولد شود به دلیل داشتن آنتی بادی تا مدتی به کرونا مبتلا نمی شود ولی این به معنای رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه نیست بلکه باید به صورت جدی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرد.

وی گفت: واکسیناسیون همانطور که از تعداد بستری شدن افراد عادی می کاهد در مورد زنان باردار هم علاوه بر کاهش احتمال بستری شدن، احتمال درگیری شدید را در آنان کاهش می دهد.

ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۴۲ شهروند را در گناباد و بجستان گرفته است و هم اکنون نیز ۲۵ بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان آریای گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت در شهر بیدخت این شهرستان، به پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سه بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آریا (در گناباد) و آیت الله مدنی (در بجستان)، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی به بیش از ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می‌کند.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن