شهری

شهردار جدید مشهد: سبک زندگی “خادم-زائر- مجاور” اولویت مدیریت شهری است

کد خبر : 42269

شهردار مشهد گفت: تمام کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند باید رابطه معناداری با امام معصوم داشته باشند و معتقدیم افرادی که در مشهد زندگی می‌کنند، یا زائر، یا مجاور و یا خادم هستند که در این راستا، الگوی سبک زندگی “خادم- زائر-مجاور” اولویت مدیریت شهری در موضوع فرهنگی است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سید عبدالله ارجائی شیرازی در دیدار با آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: نخستین و مهم‌ترین محور مدیریت شهر، هویت شهر مشهد است و معتقدیم مشهد، مقدس است زیرا متعلق به امام معصوم (ع) است و باید مقدس بماند.

وی با بیان این‌ که هنر مدیریت شهری و اولویت کار فرهنگی در دوره جدید، تسری صفات امام (ع) به همه شهر است ادامه داد: امام رضا(ع) امام مهربانی و رأفت و امام علم و دانش هستند و راهبرد ما در این زمینه، جهانشهر مهربانی و رفتار مهربانانه مبتنی بر رضای الهی خواهد بود.

شهردار مشهد با بیان این‌ که شهر باید خانواده محور، امن، آرامش‌بخش و نشاط آفرین باشد افزود: در حوزه کالبدی، شهر باید مهربان، خوانا، زیبا و روح افزا باشد به این معنا که قابل زیست و تعامل با تمامی حاضران در شهر از جمله اقشار خاصی چون توان‌خواهان، معلولان و جانبازان، افراد کهنسال و کودکان باشد.

ارجائی با اشاره به اهمیت زیبایی بصری شهر برای شهروندان و تشکیل سازمان زیباسازی در مشهد ادامه داد: تمام نقاط شهر باید زیست‌پذیر و متوازن باشد و این فاصله طبقاتی که از نظر کالبدی در شهر وجود دارد باید از بین برود و اگر چند سالی شیب خدمت را به سمت حاشیه شهر بیشتر کنیم قادریم از این افتراق موجود به سمت یک توازن حرکت کنیم.

شهردار مشهد، این شهر را یک “جهانشهر” توصیف کرد و گفت: مشهد دارای ظرفیتهای جهانشهری است و اشتباه است که مشهد را یک کلانشهر فرض می‌کنیم زیرا کلانشهر یک مفهوم ملی است و معتقدیم دیپلماسی شهری مشهد باید در حد اعلا اجرا شود.

ارجائی افزود: معتقدیم مشهد می‌تواند ایفاگر نقشی شریانی در گلوگاه‌های منطقه باشد که برای این موضوع چه در عرصه اقتصادی، چه فرهنگی و چه عرصه تاریخی، برنامه‌ای مفصل داریم.

وی با بیان این‌ که به دنبال درآمدهای پایدار و حلال برای شهر هستیم ادامه داد: مشهد باید اعتمادآفرین و برای سرمایه‌گذاران، بهشت سرمایه‌گذاری باشد و بسته‌های پیشنهادی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را ظرف سه ماه آینده به صورت کاملأ شفاف ارائه خواهیم کرد.

شهردار مشهد تاب‌آوری، پاکیزگی و سازگاری با زیست بوم را از موضوعات اصلی در محیط زیست شهری دانست و گفت: در مدیریت و سبک مدیریت داخلی شهرداری، آینده‌نگری جزء لاینفک مدیریت جدید خواهد بود و برای ۲۰ سال آینده مشهد برنامه‌ریزی خواهیم کرد و به آن عمل می‌کنیم.

ارجائی با بیان این‌که این دوره مقوم مدیریت هماهنگ شهری خواهد بود افزود: مدیریت جدید شهری، گفتمانی، مردمی، علمی، هوشمند، قانون‌مدار، فسادستیز و جهادی خواهد بود که پس از چهار سال باید ویژگی مدیریت عالمانه و جهادی از این مدیریت شهری باقی مانده باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: پذیرفتن مسوولیت در این شهر با پذیرش مسوولیت در هر نقطه دیگری متفاوت است زیرا ولی نعمت ما در اینجا، امام هشتم (ع) است.

آیت الله سید احمد علم الهدی با مغتنم دانستن خدمت در مشهد افزود: اداره شهر مشهد، گذران و مدیریت یک شهر معمولی برای مردم آن شهر نیست چون این شهر سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر کشور و جهان است که این یعنی مدیریت شما در این شهر باید مدیریتی برای چندین میلیون نفر زائر و مجاور باشد.

وی با تاکید بر لزوم مردم‌داری در مدیریت شهری اضافه کرد: مردم بیشترین سطح تعامل را با شهرداری دارند و بیشتر از هر سازمان و اداره‌ای به شهرداری رفت و آمد می کنند و شما به‌ عنوان مدیر این شهر تا می‌توانید باید با مردم مدارا کنید.

امام جمعه مشهد با اشاره به اهمیت برخورد جدی با فساد در شهر و مدیریت شهری گفت: شیب خدمت به سمت حاشیه شهر باید تند باشد، در دوره‌های گذشته اقداماتی در این جهت انجام شده که باید با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

علم‌الهدی با یادآوری لزوم توجه به اقشار مستضعف و محروم جامعه افزود: خدمات عمرانی در حاشیه شهر اهمیت بسیاری دارد که باید این اقدامات در اولویت قرار گیرد.

وی به موضوع فرهنگ نیز اشاره و بیان کرد: توجه به مباحث فرهنگی در شهر مشهد بسیار مهم است زیرا این شهر متعلق به وجود مقدس امام هشتم (ع) است و محوریت فعالیت‌های فرهنگی نیز باید امام رضا (ع) باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن