شهری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مصرف فاویپراویر در زنان باردار می‌تواند باعث نقص جنین شود

کد خبر : 42162

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف فاویپراویر برای مادران باردار در رده X قرار دارد که خطرناک‌ترین رده برای مصرف به شمار می‌رود؛ در نتیجه اصلا برای چنین افرادی استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود چون امکان نقص جنین در صورت مصرف آن وجود دارد.

صبح مشهد– محمدرضا صابری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ادعاهایی مبنی بر اینکه مصرف فاویپیراویر توسط خانم‌های باردار منجر به سقط جنین می‌شود، گفت: مکانیسم این دارو هنوز مشخص نیست. از آنجایی که هنوز مطالعات روی این دارو تکمیل نشده، چگونگی بروز عوارضی مانند نقص جنین در صورت مصرف فاویپراویر مشخص نیست. صرفا با توجه به تجربیاتی که تاکنون از مصرف این دارو وجود داشته، شواهدی مبنی بر منع مصرف آن برای خانم‌های باردار پیدا شده است.

عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا فاویپیراویر از فارماکوپه(لیست دارویی کشور) حذف شده یا خیر، گفت: ظاهرا این دارو از فارماکوپه حذف نشده زیرا همچنان تولیدکننده‌ها در حال تولید این دارو هستند و در داروخانه‌ها نیز موجود است. از دیگر سو این دارو همچنان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن