زندگی

نابودگران عشق در دوران عقد

کد خبر : 41606

یک سری رفتارهای خطرساز هستند که شور و اشتیاق زن ‌و ‌شوهرهای تازه ازدواج ‌کرده را در اولین روزهای با هم بودن به سردی می‌کشانند.

نویسنده : فریبا البرز | کارشناس‌ ارشد مشاوره‌ خانواده

صبح مشهد– واقعیت این است که هر دختر و پسری که با هم عقد می‌کنند، هدف‌شان شاد و سعادتمند زندگی کردن و خوشبخت ‌شدن است اما در واقعیت زندگی گاهی این اتفاق نمی‌افتد. موارد متعددی بودند که زن و شوهر تازه ازدواج کرده با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شوند و هنوز به خانه خود نرفته‌اند، ممکن است طلاق هم بگیرند. این مسئله بسیار نگران کننده است و شاید بپرسید که آن همه شور و اشتیاق و عشق اولیه چرا به این مرحله رسید؟ باید توجه داشت که یک سری رفتارها در روابط زوج ها اگر زیاد و تبدیل به عادت شود، بدون این‌ که خودشان متوجه باشند رابطه را به بن‌بست می‌رساند. بهتر است دختر و پسر درباره رفتارهای خود هوشیار باشند و بپذیرند که ازدواج کرده‌اند و در قبال انتخاب خود مسئولیت دارند. در ادامه به چند مورد از رفتارهای خطرساز که شور و اشتیاق زن‌ و‌شوهرهای تازه ازدواج‌ کرده را در اولین روزهای با هم بودن به سردی می‌کشاند، اشاره خواهیم کرد.

همچنان به خانواده‌تان وابسته هستید
تفاوت ‌های فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها که عموما تا قبل از عقد دیده می‌شود ولی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و بعد از عقد که ارتباطات بیشتری صورت می‌گیرد، واقعیت جریان خودش را نشان می‌دهد از عواملی است که نیاز به مدیریت دارد. همچنین گاهی اوقات دو نفر عقد کرده‌اند ولی همچنان سکان فکری و تصمیم‌گیری ‌شان به عهده خانواده است و جالب این‌ جاست که همیشه حق را به خانواده خود می‌دهند و حتی قصد فکر کردن به رفتار خود را هم ندارند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار یک رابطه موفق را داشت.

هر روز از همسرتان انتقاد می‌کنید
در بیشتر موارد یکی از علل سردی و ایجاد مشکل در دوران عقد این است که زن و شوهر از همان ابتدا و دایما یکدیگر را نقد می‌کنند تا چون از نظر آن‌ها خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج. در صورتی که این ضرب ‌المثل در این جا کاربرد ندارد. شما باید مشخص کنید که این رفتارتان یعنی انتقادهای مدام ناشی از چه دلایلی است؟ روز خوبی نداشتید و ناراحت هستید یا این‌ که شیوه انتقاد را بلد نیستید یا … . همین انتقادها باعث می‌شود طرف مقابل دایما از سوی همسرش سرزنش شود و تایید نگیرد و در ادامه رابطه سرد و بی‌انگیزه شود.

به‌ جا بودن توقعات ‌تان را بررسی نمی‌کنید
گاهی دو نفری که عقد کرده‌اند، آن روی زندگی را ندیده‌اند که همیشه شادی و خوشی نیست. زندگی مخارج خودش را دارد که عموما از توان زوج جوان خارج است. درک نکردن واقعیت و کم نکردن سطح خواسته‌ها، توقعات و مقایسه‌ های بی‌ربط با دیگران می‌تواند یک آتش عظیم در رابطه ایجاد کند.

مسئولیت کارهای تان را نمی پذیرید
آیا وقتی که نگرانی خود را درباره یک موضوع مطرح می‌کنید، همسرتان فورا بهانه‌ای می‌آورد بدون این‌ که مسئولیت هیچ کاری را به عهده بگیرد؟ این یکی از عوامل سرد شدن رابطه در دوران عقد است. این نکته را فراموش نکنید که وقتی همیشه در حالت تدافعی هستید و مسئولیت انتخاب و کارهای تان را نپذیرید، جایی برای ساختن و اصلاح وجود ندارد.

اصول رابطه کلامی مناسب را بلد نیستید
پایه و اساس یک رابطه موفق، داشتن یک رابطه کلامی مناسب است. توجه داشته باشید اگر تمایلی به گفت ‌وگو درباره مشکلات زندگی مشترک ندارید، شما نمی‌توانید به تنهایی هم آن‌ها را برطرف کنید. حل مشکلات به تلاش دو نفره نیاز دارد و هر دو نفر باید مشارکت کنند.

برای هم وقت نمی‌گذارید
وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند برای با هم بودن وقت می گذارند. اما اگر یک نفر یا هر دو به بهانه ‌های مختلف از بودن با هم طفره بروند یعنی این که نسبت به هم سرد شده‌اند و این اتفاق، عشق را کم رنگ می‌کند.

دخالت ‌های نابه جای دیگران را مدیریت نمی‌کنید
بسیار دیده شده که بعضی والدین با دخالت ‌های مدام که از سر دلسوزی هم هست، مشکلات و دردسرهای زیادی را برای دختر و پسرهای تازه ازدواج کرده ایجاد می کنند. متاسفانه واقعیتی در این بین وجود دارد، گویا از این ‌که فرزندشان قرار است صاحب یک خانواده جدید شود و از منزل پدری برود، وحشت می‌کنند.

برای مراسم عروسی درگیر چشم ‌و ‌هم‌چشمی می‌شوید
قرار بوده که جشن عروسی برای شادی باشد و یک خاطره خوب باقی بگذارد ولی بسیار دیده شده که به دلیل مشکلات خانواده طرفین یا زیاده خواهی‌ها و چشم‌و ‌هم‌چشمی به مشکلات زیادی می‌انجامد. حتی هنگام مراسم زن و شوهر عصبی‌ و با هم قهر هستند!

چند توصیه به دختر و پسرهای تازه ازدواج ‌کرده

یک یا چند مورد از موارد مطرح شده اگر وجود داشته باشد و زن و شوهر توان جمع کردن آن را در خود نبینند و از مشاور هم کمک نگیرند، عواقب وخیمی خواهد داشت. عده‌ای به غلط تصور می‌کنند اگر به منزل خود بروند، مشکل به خودی خود حل می‌شود. عده‌ای هم سریع گزینه طلاق را انتخاب می‌کنند و توجیه آن‌ها این است که تا خانه خودمان نرفتیم و بچه‌ای هم نداریم، چه بهتر که جدا شویم! به هر حال هیچ‌ کدام از این‌ها راه چاره نیست.

ابتدا باید گفت اگر شرایط فکری و شخصیتی مناسب در فردی هنوز شکل نگرفته به فکر ازدواج نباشد. اگر کسی وجود خود را در خانه نزد مادرش جا گذاشته بهتر است همان جا بماند. اگر کسی هنوز نپذیرفته که در برابر انتخابش برای ازدواج مسئولیت صد در صد دارد به ازدواج کردن فکر نکند. لطفا اگر عقد کردید و دچار مشکل شدید حتما از یک روان شناس و مشاور برای حل مشکل کمک بگیرید نه افراد غیر متخصص.

منبع: سلام زندگی- خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن