پایتخت فرهنگ اسلامی

پاشیدن خون دام قربانی خرافه و مغایر با سنت حسنه قربانی کردن است

کد خبر : 41514

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: سنت قربانی کردن حسنه می باشد، اما پاشیدن و مالیدن خون دام قربانی به هر مکان از طریق ذبح غیر بهداشتی مغایر با این سنت و یک فرهنگ خرافی است.

صبح مشهد– حجت الاسلام محمد حسن شورورزی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با مسوولان دامپزشکی خراسان رضوی افزود: برخی فرهنگ های خرافی بین برخی افراد جامعه رایج است، بطور مثال برخی معتقدند خون خارج شده از دام یا طیور قربانی را باید به جایی بپاشند یا فرزندی را که می خواهند عقیقه کنند سوار بر گوسفند مورد نظر می کنند.
وی ادامه داد: امروزه همه این اقدامات خطر ایجاد بیماریهای بین انسان و دام را در بردارد و این در حالی است که هدف سنت حسنه قربانی به یاد فقرا و نیازمندان بودن و دوری از خرافات است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با هدف فرهنگ سازی در بین مردم مقرر شده است در ۹ مسجد محل برپایی نماز جمعه و نماز عید قربان مسلمانان اهل سنت مشهد، کارشناسان دامپزشکی حضور داشته و به ترویج ذبح شرعی بپردازند.
وی افزود: این مساجد در مناطق مختلف حاشیه شهر مانند اسماعیل آباد، شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر، توس و روستای کلاته برفی واقع شده‌اند.
معاون فرهنگی دفتر نمایندگی اهل سنت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انسان با قربانی کردن و گذشتن از مال خود به خودسازی رسیده و تقوای خود را افزایش می دهد.

حجت الاسلام یوسف مهربان افزود: نکته مهم در قربانی کردن رسیدگی به فقرا و بهره مندی آنان از این قربانی است و این سنت با آزار و اذیت افراد و آلوده کردن محیط منافات دارد و اثر قربانی کردن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی از آمادگی روحانیان اهل سنت برای هم‌ اندیشی و چاره اندیشی در این خصوص و اعزام گروههای کارشناسی برای ترویج ذبح بهداشتی و شرعی در مناطق سنی نشین خبر داد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز گفت: “اسماعیل آباد” یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد است که در این منطقه به دلیل اعتقادات خاص، کشتار خارج از کشتارگاه بیشتر مشهود است.

دکتر محمود قربانزاده افزود: با هدف فرهنگ سازی ترویج ذبح بهداشتی و شرعی دامهای قربانی در مشهد جلسات مختلفی با ۱۵ نفر از مولوی ها و علمای اهل سنت مشهد طی هفته آینده برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن