اقتصادی

تولید باکیفیت، رمز توسعه پایدار و ضامن بازار فروش شرکت رنگسازی سیکلمه است

کد خبر : 41420

مدیرعامل شرکت رنگسازی سیکلمه با اشاره به دستاوردهای ۴۴ ساله این شرکت در زمینه تولید انواع رنگ و تینر، توجه به مقوله کیفیت را از سیاست‌های مهم شرکت پارت فام به منظور دسترسی به بازارهای جهانی و قبضه بازارهای داخلی برشمرد.

احسان اکبری همچنین تولید محصول باکیفیت را رمز توسعه پایدار، تضمین‌کننده بازار فروش، اشتغال‌زایی و چراغ راه جهش تولید دانست. مشروح گفت‌وگو با این فعال بخش خصوصی را در ادامه می‌خوانید؛

صبح مشهد– سید محمد محمدی

در رابطه با تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت رنگسازی سیکلمه توضیحاتی ارائه دهید؟
این شرکت از گروه کارخانجات پارت لاستیک، در زمینه تولید انواع رنگ و تینر فعالیت می‌کند و دارای ۸ نشان استاندارد ملی ایران، آزمایشگاه همکار اداره استاندارد و گواهینامه مدیریت کیفیت ISO/TS16949 است که افتخار تامین انواع تینر برای شرکت‌های ایران خودرو تهران، ایران خودرو خراسان، گروه بهمن موتور، کروز و … را دارد.

شرکت رنگسازی سیکلمه (پارت فام) در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد و با ۴۴ سال سابقه در تولید رنگ‌های مایع از جمله ساختمانی، ترافیکی، صنعتی و خودرویی، اولین دارنده نشان استاندارد و قدیمی‌ترین شرکت رنگسازی فعال در شمال شرق کشور است.

توجه به نیاز بازار و افزایش مشتریان از اقدامات انجام شده ما در سال‌های اخیر بوده است، این شرکت در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد و نصب خطوط تولید رزین‌های آلکید، خشک‌کن‌های کبالت، کلسیم، زیرکونیم و سرب را در برنامه خود قرار داده است.

گسترش سبد محصولات شیمیایی اعم از شیشه‌شوی اتومبیل، ضدیخ، مواد آماده‌سازی (چربی‌گیر و فسفاته)، رنگبرها، متیل استات و … منجر به احداث خط تولید مستقل مواد شیمیایی شده است؛ همچنین با توجه به مصرف روزافزون رنگ‌های پودری، شرکت اقدام به نصب و راه‌اندازی دو خط تولید رنگ پودری کرده است.
شرکت پارت فام در فرایند توسعه خود در سال ۱۴۰۰ اقدام به احداث ۴ کارخانه مستقل و در ۴ سالن مجهز به خطوط و ماشین‌آلات اختصاصی شامل کارخانه‌های تولید رنگ مایع، رنگ پودری، تولید و سنتز رزین، مواد اولیه رنگ و تولید مواد شیمیایی کرده است.

تا چه اندازه به تولید محصول باکیفیت و توسعه صادرات در مجموعه خود توجه دارید؟
محصول باکیفیت رمز توسعه پایدار و تضمین‌کننده بازار فروش، اشتغال‌زایی و چراغ راه جهش تولید است و شرکت پارت فام به منظور دسترسی به بازارهای جهانی و قبضه بازارهای داخلی، بیش از پیش به مقوله کیفیت توجه کرده است.

با توسعه سبد محصولات و افزایش کیفیت در شرکت رنگسازی پارت فام مطابق استانداردهای مورد نیاز جهت صادرات در نیمه دوم سال ۹۹، شرکت رنگسازی سیکلمه تاکنون موفق به صادرات محصولات خود به ۵ کشور عراق، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان شده است؛ همچنین این شرکت انواع رنگ‌های پایه آب و رنگ‌های ترافیکی و آلکیدی، چسب چوب، ضد زنگ، بتونه و … را تاکنون به بازارهای جهانی عرضه کرده است.

نظارت ویژه بر کنترل کیفیت، گامی مهم و راه¬گشا در تولید محصولات مرغوب و باکیفیت این شرکت و توسعه صادرات و حرکت رو به جلو در مسیر جهش تولید است. برای تحقق این رویکرد، توجه خاص به روند استانداردسازی و تقویت توان کارشناسی در بخش‌های کنترل کیفیت خط تولید رنگ سیکلمه در حال تحقق است.

برای توسعه فنی و افزایش تولید محصولات خود چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
توسعه فنی و تکنولوژیکی و توسعه محصولات، تنها راه بقا و پایداری در هر صنعتی است، در همین راستا به دلیل نیاز روزافزون کشور به حذف رنگ‌های مایع کوره‌ای، طرح ریزی خطوط تولید رنگ‌های پودری الکترواستاتیک در شرکت رنگسازی سیکلمه است.

درباره تاریخچه استفاده از رنگ‌های پودری و ویژگی‌های آن توضیح دهید؟
رنگ‌های پودری، پس از معرفی پوشش‌های پودر طی دهه ۱۹۶۰ در آمریکای شمالی تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این محصول در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد از کل بازار صنعت پوشش را به خود اختصاص داده و در طیف وسیعی از محصولات استفاده می‏شود.

شرکت‏های زیادی پوشش‏های پودری را به علت دوام، کیفیت بالا، تولید حداکثری، بهبود کارآیی و سازگاری با محیط‌زیست در کاربردهای حفاظتی و تزئینی جایگزین کرده‌اند، با آیین‌نامه‌های جدید زیست‌محیطی درخصوص ضایعات حاصل از رنگ مایع، جهت‌گیری به سوی رنگ پودری رواج یافته است.

مواد تشکیل‌دهنده این پوشش‌ها شامل رزین، رنگدانه، پرکن و افزودنی‌های مورد نیاز بدون حضور حلال است، رنگ‌های مایع برای جاری شدن بر روی سطح نیازمند حلال هستند، در حالی که پوشش‏های پودری یک پوشش خشک هستند و حلال‌ها در هیچ قسمت از فرآیند آنها مصرف نمی‏شوند.

در فرآیند تولید این مواد، ذوب شده، خنک می‏شوند و به‌صورت پودری یکنواخت در می‏آیند، یکی از فرآیندهای معمول اعمال این پوشش‏ها، روش الکترواستاتیک (ESD) است، در این روش کاربردی از یک تفنگ اسپری استفاده می‌شود که بار الکترواستاتیک را به ذرات پودر وارد کرده و ذرات پودر توسط قطعه جذب می‌شوند، سپس قطعات وارد کوره پخت شده و در آن با افزایش گرما، واکنش شیمیایی بر روی پوشش انجام و زنجیره‏های طولانی پلیمر تولید شده و در نتیجه تراکم پیوند عرضی زیاد می‏شود.

این زنجیره‌ها در برابر تجزیه بسیار مقاوم هستند، پوشش‏های پودری را می‌توان بر روی لایه‌های غیرفلزی مانند پلاستیک و چوب نیز استفاده کرد، رنگ‏های پودری پوشش‏هایی با کیفیت بالا هستند که در هزاران کالا (از سخت‌ترین ماشین‌آلات گرفته تا لوازم و وسایل خانه که روزانه با آنها سرو کار داریم) وجود دارد، این پوشش‏ها در مقابل ضربه، رطوبت، مواد شیمیایی، نور ماورای ‏بنفش و سایر شرایط شدید آب و هوایی، مقاومت خوبی دارند.

رنگ‌های پودری به چند دسته تقسیم می‌شوند و چه معایب و مزایایی دارند؟
طبقه‌بندی ۵ گانه رنگ‌های پودری بر اساس نوع رزین به کار رفته در آنها به شرح زیر است.
اپوکسی: اپوکسی‏ اولین پودرهای پرکاربرد بود، سختی و دوام عالی ارائه می‌دهند و اصولا بهترین مقاومت شیمیایی و خوردگی را در بین محصولات موجود دارند، اپوکسی چسبندگی بسیار خوبی با سطح فلز و پوشش فسفات ایجاد می‌کند، اشکال پودرهای اپوکسی این است که مقاومت جوی خوبی ندارند و بیشتر در مصارف داخلی و یا پوشش‏های آستری مورد کاربرد هستند.

پلی‌استر: پودرهای پلی‌استر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو نوع پودر پلی‌استر TGIC (تری‌گلیسیدیل ایزوسیانورات) و بدون TGIC وجود دارد که به عنوان TGIC-free یا گاهی اوقات “Primid” شناخته می‏شود، هر دو پلی‌استر TGIC و بدون TGIC مقاومت مکانیکی خوبی از جمله انعطاف پذیری زیاد، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت شیمیایی دارند، یکی از مزایای این پودرها کم شدن دمای پخت آنها است؛ همچنین مقاومت بالایی در برابر زردی ایجاد می‌کنند که استفاده از آنها را بسیار آسان می‌کند، مزیت بزرگ پلی‏استرهای استاندارد، انتخاب طیف وسیع فام رنگ و براقیت سطح است.

هیبرید اپوکسی‌پلی‌استر: اپوکسی‌ها و پلی‌استرها اغلب با هم مخلوط می‌شوند و هیبرید تشکیل می‌دهند، این هیبریدها با اپوکسی خالص ارتباط نزدیکی دارند، اما از مقاومت آب و هوایی بهتری برخوردارند؛ این هیبرید را می‌توان با نسبت‌های مختلف مخلوط کرد تا به خصوصیات اپوکسی یا پلی‌استر نزدیک شوند، پوشش وسایل خانه مانند مبلمان، قفسه‌ها، وسایل روشنایی و ابزارهای برقی از کاربردهای معمول هیبریدها است.

فلوئوروپلیمر: از فلوروپلیمرها به دلیل ویژگی‌های خارق‌العاده و حفظ رنگ و براقیت، معمولاً در بازارهای معماری استفاده می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت مقاومت عالی در برابر هوا، آنها را برای کاربردهای خارجی مانند پنجره‌ها، درها و موارد دیگر بسیار محبوب کرده است، دو نوع متداول فلوروپلیمرها که در پوشش‌های پودری یافت می‌شوند، FEVE و PVDF هستند. فلوئورپلیمرهای PVDF همیشه به یک آغازگر (مایع یا پودر) نیاز دارند، رزین‌های FEVE به دلیل قابلیت اعمال یک لایه و عملکرد بهتر بیرونی محبوبترین در بین انواع رنگ‏های پودری هستند.

پلی‌اورتان: پلی‏اورتان‏ به لحاظ شیمیایی با پلی استر تفاوت دارد و تفاوت آنها در عوامل پخت است. پلی‌اورتان‏ها دوام خارجی بسیار خوب و همچنین مقاومت عالی در برابر خوردگی و شیمیایی دارند که آنها را برای مواردی مانند مخازن سوخت ایده آل می‏کند. سایر کاربردهای متداول شامل تجهیزات کشاورزی، تهویه، اجزای اتومبیل و دستگیره درب است، از این نوع در دستگیره‏های درب، دستگیره‌های فر و سایر کاربردهای دیگر استفاده می‌شود، زیرا اثر انگشت آنچنان قابل مشاهده نیست. یک عیب رنگ پلی‌اورتان این است که در ضخامت‌های بالاتر شکننده می‌شود؛ همچنین این رزین قیمت بالاتری از انواع دیگر پودرها دارد. سایر انواع پوشش‏های پودری با توجه به نوع کاربرد رو به افزایش است.

چشم‌انداز شما در زمینه میزان استفاده از رنگ‌های پودری در آینده چیست؟
در مجموع اینطور تخمین زده می‏شود که بازار جهانی رنگ‏های پودری در آینده، سالانه حدود ۵ تا ۸ درصد رشد کند که رقم قابل توجهی جهت تغییر سازوکار تولید رنگ خواهد بود.

در خصوص ویژگی‌های تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت رنگسازی سیکلمه توضیحاتی ارائه دهید؟
اخیرا دستگاه پلتفرم و میکسر دوقلوی ۱۵ تنی تولید رنگ مایع در شرکت رنگسازی سیکلمه نصب و راه‌اندازی شده است، اصلی‌ترین کارایی دستگاه میکسر دوقلو، مخلوط کردن یکنواخت و سرعت بالای تولید است، تولید روزانه ۳۶ تن در دو شیفت کاری از ویژگی‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود.
امروزه با پیشرفت صنعت رنگ، دستگاه میکسر کارخانه رنگ‌سازی و تجهیزات به کار رفته در سیستم رنگی از اهمیت بسیاری برخوردار شده‌اند، حال در کنار این تجهیزات نوین، با داشتن فرمول‌های ساخت رنگ می‌توان علاوه بر عرضه رنگ مرغوب رشد اقتصادی چشمگیری داشت.

افزایش ۴ برابری تولید رنگ مایع؛ یکنواخت بودن کیفیت رنگ، استفاده از آب گرم و سرد برای رنگ‌هایی که نیاز به کنترل دمایی دارد؛ متغیر بودن دور دستگاه، استفاده از دستگاه در ارتفاع و عدم نیاز به پمپ جهت تخلیه و استفاده از نیروی وزن رنگ جهت تسهیل بسته‌بندی و دوقلوبودن (به این صورت که در یک میکسر رنگ در حال ساخت و در میکسر بعدی در حال تخلیه خواهد بود که راندمان کاری و کاهش زمان ساخت را به همراه خواهد داشت) از مزایای دستگاه پلتفرم و میکسر دوقلوی تولید رنگ است.

برنامه شما برای سال ۱۴۰۰ چیست؟
با وجود تحریم‌های ظالمانه، روند توسعه شرکت رنگسازی پارت فام (سیکلمه) در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» همچنان ادامه دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن