اسلاید شوشهری

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی:

بسیاری از داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند

کد خبر : 49522

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: بسیاری از داروخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی پیش آمده در حال ورشکستگی هستند.

محمدرضا افخمی درباره تعطیلی و ورشکستگی داروخانه‌ها بیان کرد: داروخانه‌ها از سایر اقشار و اصناف جامعه جدا نیستند و آن‌ها هم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. در حال حاضر اقتصاد داروخانه‌ها خراب است و در آستانه تعطیلی قرار دارند. اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک شاهد تعطیلی داروخانه‌ها خواهیم بود.

وی افزایش تعداد داروخانه‌ها، بالا رفتن شدید تورم، کمبود اقلام دارویی، افزایش مالیات، اجاره‌های سنگین واحدهای تجاری، افزایش هزینه قبوض برق و… را از عوامل ورشکستگی داروخانه‌ها برشمرد و بیان کرد: زمانی که این موارد را کنار هم بگذارید، نتیجه‌اش فشار سنگین به داروخانه‌ است و آن واحد را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو می‌کند. علاوه بر این موضوعات، تعداد مراجعان هم کاهش یافته است.

افخمی ادامه داد: شاید وضعیت برخی داروخانه‌ها که در موقعیت مناسبی قرار دارند، بهتر باشد اما بسیاری از همکاران ما در حال ورشکستگی و با ادامه این شرایط مجبور به تعطیلی و واگذاری هستند. البته تعطیلی در داروخانه‌ها بیشتر به معنای واگذاری است؛ زمانی که دخل و خرج داروخانه متعادل نباشد، داروخانه را به یک فرد تازه‌نفس واگذار می‌کنند و اگر آن فرد با ترفندی توانست سود بیشتری کسب کند که فعالیتش را ادامه می‌دهد وگرنه او هم مجموعه خویش را واگذار می‌کند.

وی درباره افزایش قیمت داروها و سود داروخانه‌ها تصریح کرد: زمانی که دارو گران‌تر می‌شود، سود داروخانه کاهش پیدا می‌کند چرا که نحوه قیمت‌گذاری داروها در شورای عالی به این صورت است که با افزایش قیمت دارو، سود کمتری به آن تعلق می‌گیرد.

افخمی افزود: یک دارو در زمان ارزانی‌اش ۲۰ درصد سود داشت اما حالا سود آن به ۱۶، ۱۵ و حتی ۱۰ درصد رسیده است. برخی داروهای خاص مانند داروهای بیماران سرطانی و… با سود سه درصد ارائه می‌شود. با افزایش قیمت داروها فقط گردش ریالی افزایش یافته و سود داروخانه‌ها کاهش پیدا است.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر توزیع سهمیه‌بندی برخی داروهای رایج مانند قرص سرماخوردگی، استامینوفن، آموکسی‌سیلین، آب مقطر و سرنگ عنوان کرد: در اردیبهشت ماه این موضوع را پیش‌بینی و به مدیران کشوری هم منتقل کرده بودیم اما آقایان گوش نکردند. این اتفاق کاملا قابل پیش‌بینی بود و متاسفانه به دلیل مشکلات مدیریتی در وزارتخانه اتفاق افتاد. امیدواریم با تغییر مدیران سازمان غذا و دارو این مشکلات برطرف شود.

افخمی ادامه داد: البته مردم نگران نباشند و وضعیت بحرانی که در مهر ماه داشتیم، کمتر شده است. امیدواریم تا انتهای آبان‌ ماه شربت‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها به مقدار کافی توزیع و کمبودها برطرف شود. توزیع جدید داروها ۲ هفته است که آغاز شده است؛ اگرچه به مقدار خیلی کم توزیع می‌شود اما توزیع آغاز شده و امیدواریم سرعت و مقدار آن بیشتر شود.

وی درخصوص سهمیه خراسان رضوی از محموله داروهای وارداتی از کشور هند خاطرنشان کرد: پخش آن محموله از طریق هلال احمر بود. تعداد این داروها محدود بود و فقط در حدی بود تا عطش کمبود را مقداری کاهش دهد.

افخمی با اشاره به کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌ها تاکید کرد: تعداد داروهایی که در آن کمبود دارو وجود دارد، زیاد است. در حال حاضر برای تامین حدود ۲۵۰ قلم دارو با کمبود مواجه هستیم. امیدواریم با تغییرات مدیریتی که در تهران اتفاق افتاده، وضعیت بهتر شود.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن