اسلاید شواقتصادی

رییس اتاق ایران:

راه کنترل تورم، تقدم منابع بر مصارف بودجه ای کشور است/تبادل هیات تجاری بین ایران و عربستان

کد خبر : 51950

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اشاره به شعار امسال مبنی بر “مهار تورم و رشد تولید” گفت: رهبر معظم انقلاب روی موضوع مهمی به نام تورم دست گذاشته اند اما در صورتی که تقدم منابع بر مصارف در نظام بودجه ریزی کشور مورد توجه قرار نگیرد قادر نخواهیم بود تورم را کنترل کنیم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در مشهد افزود: در نظام بودجه ریزی کشور تکالیفی برعهده سیستم بانکی کشور ایجاد می شود که منجر به ناترازی وحشتناک در این سیستم شده که این شرایط، تورم را مهار نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: مثلا زمانی که بحث انحلال موسسات مالی – اعتباری در کشور مطرح شد، فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان از خزانه کشور برای انحلال این موسسات پرداخت شد، لذا باید اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی در کنار مدیران دلسوز دولتی راه رسیدن به کاهش تورم را پیدا کنند.

عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ادامه داد: اگر اقتصاد کشور را به منزله یک درخت تصور کنیم، ریشه های آن اقتصاد کلان و شاخه و برگهای آن اقتصاد خرد است، درخت اقتصاد ما امروز دچار کرم ریشه خوار است، این که امروز شاخه های اقتصاد را هرس می کنیم، منویات رهبر معظم انقلاب را برآورده نمی کند، مگر این که وارد آن ریشه و اقتصاد کلان شویم.

رییس اتاق ایران گفت: براساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، ایران هفتمین کشور ثروتمند دنیا از نظر منابع طبیعی است، به طوری که ۱۶ برابر کره جنوبی و هفت برابر ژاپن سرمایه طبیعی دارد و ثروت آن ۵.۸ برابر ترکیه، ۵.۵ برابر آلمان، ۴.۶ برابر مالزی و هفت هزار برابر سنگاپور است، یعنی کشور فوق العاده ثروتمندی هستیم پس اگر درست قدم برداریم می توانیم راه توسعه را طی کنیم.

شافعی اضافه کرد: در ارتباط با مساله بخش خصوصی، بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، اشتباهی بزرگ شد مبنی بر این که بسیاری از بنگاه های خصوصی، دولتی شدند، هم اکنون دولت کنترل ۴۷ درصد از بنگاه های بزرگ و کوچک را برعهده دارد، کنترل ۲۵ درصد از بنگاه های اقتصادی در دست صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی، ۹ درصد در دست نهادهای عمومی و ۱۵ درصد متعلق بخش خصوصی است.

رییس اتاق ایران اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی را فقط در حد تشکیل کمیته های مختلف در دستگاه های اجرایی دانست و گفت: کشور زمینه توسعه را دارد اما بخش خصوصی را باور نکرده است و با وجود این همه اصرار بر اقتصاد مردمی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذار تصدی گری به بخش خصوصی، در عمل اتفاقی رخ نداده است.

شافعی راه رشد تولید را سوق دادن منابع تکلیفی بانکها به سمت واحدهای تولیدی مولد و منابع کشور به سمت بنگاه های اقتصادی مولد دانست و افزود: لازم است اقتصاد کشور پیش بینی پذیر شود تا صاحب بنگاه اقتصادی بتواند نرخ بهره بانکی و نرخ مالیات را پیش بینی کند.

وی با قدردانی از صادرکنندگان کشور که در رقابت کاملا نابرابر تلاش سازنده ای داشته اند، گفت: خوشبختانه دولت اقدامات ارزشمندی را در ارتباط با مسائل دیپلماسی خارجی شروع کرده است به طوریکه در این راستا طی برقراری ارتباطات سیاسی موثر با عربستان، اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آن کشور وارد مذاکره سازنده ای شد و پیشنهاد تبادل هیات تجاری بین دو طرف مطرح شده که به زودی انجام می شود.

شافعی همچنین به حمایتهای اتاق بازرگانی از فعالان اقتصادی برای شرکت در نمایشگاه های عرضه کالا در کشورهای دیگر اشاره و بیان کرد: اتاق بازرگانی از هر نمایشگاهی که سازمان توسعه تجارت مجوز شرکت در آن را صادر کند با دادن ۵۰ درصد یارانه شرکت در آن نمایشگاه یا تامین هزینه ۵۰ درصد از هزینه اعزام هیات تجاری به آن کشور حمایت می کند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن