پایتخت فرهنگ اسلامی

نسخه‌های خطی از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گنجینۀ رضوی

کد خبر : 40801

گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخۀ خطی را در خود جا داده است که نسخ خطی با موضوع حضرت عبدالعظیم حسنی بخشی از این آثار است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود نسخ خطی و چاپ‌سنگی در احوالات، زندگی‌نامه و آستان مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی در این مرکز خبر داد.

ابوالفضل حسن‌آبادی، نسخه خطی «تاریخ احوال حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» به زبان فارسی را یکی از این آثار ذکر کرد و گفت: این اثر در سال ۱۲۹۳ هجری قمری به دست علیقلی‌میرزا اعتمادالسلطنه تألیف و در سال ۱۳۰۷ هجری قمری به قلم محمدبن علی اصفهانی به خط نستعلیق کتابت شده است.

وی همچنین به نسخه‌ای در خصوص آستان مبارک ایشان اشاره و تصریح کرد: نسخۀ دست‌نوشته به زبان فارسی با عنوان «مجموعه اسناد و فرامین درباره آستانۀ عبدالعظیم(ع)» یکی دیگر از نسخ در این موضوع است که به دست محمدعلی هدایتی در قرن سیزدهم تهیه شده و در قرن چهاردهم به خط نستعلیق تحریری کتابت و توسط مرتضی سادات‌کیانی وقف کتابخانۀ مرکزی آستان مقدس رضوی شده است.

حسن‌آبادی با بیان اینکه نسخه‌های چاپ‌سنگی نیز از جهت قدمت و نوع چاپ، ارزشمند محسوب می‌شوند، از یکی از این آثار نام برد و گفت: «خصایص‌العظیمیه در ثواب زیارت حضرت شاه عبدالعظیم(ع)» تألیف جواد عبدالعظیمی و به کتابت محمدحسین گلپایگانی یکی از این نسخ چاپ‌سنگی است که در سال ۱۳۱۸ هجری قمری در تهران به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: دو صفحۀ آغازین این اثر شامل شجره‌نامۀ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است و قوانین آستان مبارک حضرت شاه عبدالعظیم(ع) نیز به این نسخه ضمیمه شده است. او افزود: این نسخه وقفی میرزا شفیع‌خان مستشارالملک گرکانی است که نسخۀ عکسی آن نیز در کتابخانۀ آستان قدس موجود است.

گفتنی است کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی بالغ بر یکصدهزار نسخۀ خطی در اختیار دارد که تمامی این آثار دیجیتال‌سازی شده است و بخشی از این نسخ از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن