شهری

دبیر جامعه جراحان خراسان:

انجمن‌های علمی- پزشکی برای بازگشت به جایگاه خود باید ساماندهی شوند

کد خبر : 55992

دبیر جامعه جراحان خراسان با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۱۹۰ انجمن علمی- تخصصی در حوزه پزشکی تشکیل شده که این تعداد هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد، گفت: برای اینکه انجمن‌ها به جایگاه خود برگردند، باید ساماندهی شوند.

به گزارش صبح مشهد، غلامرضا زمانی امروز ۸ آذرماه، در افتتاحیه کنگره سراسری جراحان خراسان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فعالیت انجمن‌ها آن طور که باید ظاهر نشدیم و مسائل زیادی در این زمینه مغفول ‌مانده است. یکی از موضوعات مهم ارتباطات ما بین همکاران گروه پزشکی با یکدیگر است که می‌تواند بر ارتباط بین پزشک و بیمار نیز تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های پزشکی نتوانسته‌اند آنگونه که باید نقش‌های کلیدی داشته باشند، عنوان کرد: در زمینه انجمن‌های پزشکی نمونه‌های بسیار خوب در سطح جهانی داریم. انجمن‌هایی داریم که راهنماهای بالینی می‌نویسند که در تمام دنیا قابل استفاده هستند اما در کشور ما راهنماهای بالینی نوشته می‌شوند که کاربردی ندارند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند. انجمن‌ها نهادهای واسط و از مهمترین ارکان سلامت هستند که این رکن متاسفانه الان کارکرد خود را ندارد.

زمانی افزود: این انجمن‌ها می‌توانند در کشورها به صورت نهادهای قدرتمند علمی در خدمت علم، پژوهش و آموزش باشند. انجمن‌های پزشکی نهادهای مستقلی هستند که سیاست‌های بهداشتی و درمانی باید متاثر از آن باشد، در حالی که این موضوع برعکس شده و انجمن‌ها متاثر از سیاست‌ها هستند؛ یعنی سیاست‌ها تعیین می‌کنند که انجمن‌ها چه کاری انجام دهند، بنابراین این نقش جابه‌جا شده است.

عضو هیأت مدیره جامعه جراحان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۰ به وزارت بهداشت مجوز تشکیل انجمن‌های علمی را داد. این انجمن‌ها می‌توانند با وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته باشند و وظیفه وزارت بهداشت نیز حمایت از این انجمن‌ها است. در کشور ما بیش از ۱۹۰ انجمن علمی تشکیل شده که این تعداد هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. فرصت از این جهت که می‌توان برای هم‌افزایی از آن‌ها استفاده کرد و تهدید نیز از این نظر که هر انجمن در تشکیل جلسه فقط به دنبال سهم خود است، برخی انجمن‌ها وجود خارجی ندارند و برخی نیز تعداد اعضای اندکی دارند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی مشهد ادامه داد: برای اینکه انجمن‌ها به جایگاه خود برگردند، باید ساماندهی شوند. انجمن‌ها باید محل تعامل و هم‌افزایی نه محل تکاثر، تقابل و در مقابل هم قرار گرفتن باشند. یکی از انجمن‌هایی که در این رابطه تشکیل شده جامعه جراحان ایران بوده که با هدف کنار هم قرار دادن کلیه گروه‌هایی که کار جراحی انجام می‌دهند در سال ۶۳ با مجوز وزارت کشور تشکیل شد. هر سال جامعه جراحان ایران یک کنگره کشوری دارد و بعد از آن شاخه‌ها یک کنگره را در استان خود ولی در سطح کشور برگزار می‌کنند.

دبیر جامعه جراحان خراسان اضافه کرد: انجمن‌ها یک دبیرخانه در وزارت بهداشت و درمان دارند که هر سه سال یک بار با برگزاری انتخابات، هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی را تشکیل می‌دهند. متاسفانه در حال حاضر فعالیت زیادی از این دبیرخانه نمی‌بینیم؛ این رویه باید تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های جامعه جراحان ایران این است که با تک تک اعضای خود در سراسر کشور ارتباط برقرار کند و تشکیل شاخه‌های استانی در این راستاست. یکی از آفت‌هایی که به این قضیه دامن می‌زند و مشکلاتی ایجاد می‌کند این است که روز به روز انجمن‌های کوچکتری تشکیل می‌شوند، در کنار انجمن‌های بزرگ قرار می‌گیرند و وزارت بهداشت از آن‌ها استفاده نامناسبی می‌کند.

زمانی افزود: در سیاست‌گذاری‌های کلان اغلب از انجمن‌هایی استفاده می‌کنند که اعضای کمتر اما سطح علمی بالاتری دارند. چند نفر انجمنی تشکیل می‌دهند و این انجمن‌های کوچک برای انجمن‌های بزرگ تصمیم‌گیری می‌کنند. افراد باید خود را از انجمن‌ها و انجمن‌ها را از خود بدانند. انجمن‌های کوچکتر نیز در داخل انجمن‌های بزرگتر قرار بگیرند و سیاست‌های کلی را با هم پیگیری کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن