زندگی

سرپرست بهزيستی خراسان رضوی:

والدین، اختلالات زبانی و گفتاری کودکان را جدی بگیرند

کد خبر : 40141

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی از ارائه‌ی خدمات گفتار درمانی در مراکز توانبخشی تحت نظارت این نهاد به کودکان دچار اختلالات زبانی و گفتاری خبر داد.

نویسنده: سید محمد محمدی

دکتر مسعود فیروزی در گفتگو با صبح مشهد، با اعلام این خبر افزود: مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی در همه‌ی رده‌های سنی، خدمات گفتار درمانی به توانخواهان ارائه می‌کنند که این امر باعث افزایش توانمندی مددجویانی می‌شود که به دلایل مختلف مثل کم‌توانی ذهنی، اوتیسم، کم‌شنوایی، فلج مغزی و آسیب‌ها و بیماری‌های مغزی بزرگ‌سالان دچار انواع اختلالات گفتار و زبان شده‌اند و از مهم‌ترین ابزار ارتباطی محروم‌اند.

این شنوایی‌شناس، بخشی از مشکلات گفتار را مربوط به نقص دستگاه شنوایی دانست و گفت: گفتار درمانگران، خدمات بسیار گسترده‌ای به توانخواهان بهزیستی ارائه می‌کنند که بخشی از این خدمات در مراکز دولتی و قسمتی در مراکز غیر دولتی و مراکز عمومی درمانی ارائه می‌شود.

به گفته‌ی دکتر فیروزی در حال حاضر ۸۰ مرکز توانبخشی روزانه در سراسر استان فعال هستند که کودکان کم‌شنوا، کم‌توان ذهنی، دارای اختلال اوتیسم، دارای معلولیت جسمی حرکتی که اغلب مشکلات گفتاری نیز دارند را آموزش می‌دهند و روش‌های درمانی خاصی را برای رفع این مشکلات بکار می‌برند.
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، نام‌گذاری روز تولد سعدی شیرین سخن و روز ملی گفتار درمانی را یکی از تصمیمات خوب در کشورمان دانست و گفت: شیخ سعدی، به استاد سخن و معلم اخلاق و رفتار انسانی در جهان شهرت دارد که این امر باعث افتخار ایرانیان است.

وی افزود: کودکان ما از ابتدای سن ادراک در خانواده و محیط اطراف از جمله رسانه‌های جمعی، با سخنان و حکایات سعدی که از شیرین‌ترین قصه‌های زبان فارسی است آشنا می‌شوند و از همان دوران کودکی، او را در ذخیره‌ی فرهنگی خود قرار می‌دهند که یکی از انباشته‌های فکری او تا پایان زندگی محسوب می‌شود.
دکتر فیروزی گفت: کودکانی که از نمعت گفتار و زبان برخوردار هستند می‌توانند این یادگار ادبی و فرهنگی را بهتر و کامل‌تر درک کنند و طعم شیرین سخن‌پراکنی این استاد اخلاق و انسانیت را احساس نمایند.

وی از والدین و خانواده‌ها خواست، ارزش زبان و گفتار در کودکان خود را بشناسند و از همان ماه‌های اول تولد در گفتار و تکلم او دقت لازم را داشته باشند که بتوانند به موقع برای رفع نقایص گفتاری، ارتباطی و زبانی او اقدام نمایند.

دکتر فیروزی، نقص گفتار و زبان را ویژگی‌ مشترک در کودکان دچار معلولیت شنوایی، معلولیت گفتاری، کودکان اوتیستیک، کودکان کم توان ذهنی و برخی دیگر از معلولیت‌ها دانست و گفت: بیشتر مشکلات گفتاری و زبانی با کمک گفتاردرمانگر‌ها و ادیولوژییست‌ها و لوازم کمک‌توانبخشی قابل رفع است.

این شنوایی‌شناس گفت: اگر خانواده‌ به موقع در شناسایی مشکل گفتار و زبان کودک اقدام کند و درمان را به موقع آغاز نماید، مشکل تا حدود زیادی، قابل حل است.
وی تأکید کرد: عدم توان زبانی و گفتاری کافی بخصوص در کودکان، علاوه بر کم‌توانی در بیان خواسته‌ها و ایجاد ارتباط برای زندگی اجتماعی، باعث سرخوردگی و خجالت‌زدگی در بین همسالان می‌شود که مشکلات کودک را مضاعف می‌سازد.

وی در همین زمینه تأکید کرد: به همین دلیل، وظیفه‌ی والدین برای سلامت زبان و گفتار کودکان‌شان سنگین است و از هیچ‌گونه نقص و اشکالی در بیان، ارتباط، زبان، ، شنوایی و گفتار در فرزند‌شان غفلت کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن