یادداشت روز

ناگفته های منطقه ثامن در کلام رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی:

حکمیت بزرگان استان تنها راه برون رفت از گره کور مشکلات طرح مرحوم کازرونی و منطقه ثامن است!

کد خبر : 38938

رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی، نصب العین قرار دادن طرح مرحوم کازرونی را آخرین و تنها راه حل برون رفت از مسائل و مشکلات برجامانده منطقه ثامن دانست وبر اصل حکمیت بزرگان شهر تاکید کرد.

مصاحبه: سید محمد محمدی

به گزارش صبح مشهد، مهندس محمد حسین روشنک در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص طرح مرحوم کازرونی به عنوان اولین طرح کارآمد در منطقه ثامن مشهد اظهار کرد: آنچه امروز پس از مداخلات وزارت راه و شهر سازی در طرح ثامن و نادیده گرفتن حقوق مالکین ، کارآفرینی، سرمایه گذاری، و مقابله با ایجاد اشتغال، عمران آبادانی در مشهد مقدس توسط آن وزارت خانه از یک طرف و ناتوانی شورای شهر و شهر دار مشهد و مدیر منطقه ثامن که در سه سال گذشته اولویت اول خود را دفاع از خط و خطوط سیاسی دانسته تا دفاع از شهر و کارآفرینی و سرمایه گذاری ،در برابر حجمه معاونت شهرسازی وزیر اتفاق افتاده است .

محمد حسین روشنک اضافه کرد متاسفانه طرح ثامن آلوده به سیاست زدگی بسیار تند و زشت شده واز کارشناسی ، فنی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی تهی و فقط موضوع جناحی و زور آزمایی سیاسی در آن مطرح است.

رئیس کانون کارآفرینان استان گفت: در درگیری جناح های سیاسی با یکدیگر، متاسفانه مسائل خراسان ، مشهد و پیرامون حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) که باید در یک سبد تخصصی ، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی برسی شود نادید گرفته و در سایه سیاست زدگی قرار دارد لذا موضوع کارشناسی فنی و عمیق همه جانبه به فراموشی سپرده شده است .

وی ادامه داد: آنچه امروزه در پیرامون طرح ثامن بعد از ۲۵ سال مطرح است، طرح هایی از جمله طرح مرحوم کازرونی ، طرح طاش، طرح ‌مهرآزان و اکنون نیز صحبت از طرح دانشگاه تهران شده و افرادی می گویند این طرح تنها طرحی است که دارای هویت و مطالعه‌ی کارشناسی از نظر تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زائر پذیری است ، بدون اینکه تبین کنند از کدام طرح و کدام مطالعه و کدام تایید متخصصان فنی و بزرگان استان صحبت می کنند و از چه طرحی میگویند ، اصلا پشتوانه اجرایی این طرح چیست و تکلیف حقوق مکتسبه شرعی و قانونی چه میشود و یا بر اساس کدام ردیف بودجه و اعتبار اگر در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد قرار است اجرا شود ؟ تکلیف قانون شوراها چه میشود ؟ آیا مجدد نیز قرار هست پول اجرای این طرح را جیب مردم، مالکین سرمایه گذاران مشهد پرداخت کنند ؟ خسارت حقوق شرعی دارندگان حقوق مکتسبه ، خیابان ها و پارک ها و.. را از طریقی پرداخت خواهند کرد !

روشنک اضافه کرد این گونه طرح های خلق الساعه را که بدون مشورت با مردم ، مالکین ، سرمایه گذاران با شانتاژ های سیاسی و توهین و تهمت و ترساندن ذینفعان طرح مرحوم کازرونی و از طریق رسانه ها و فضای مجازی و حتی پرونده سازی خفه کنند تا به تصمیماتی که پشت درب های بسته به ضرر مردم مشهد ، کارآفرینی و سرمایه گذاران گرفته میشود اعتراض نکنند حتما راه بجایی نمی برد .

روشنک که سازندگان حریم حرم مطهر او را بعنوان نماینده خود انتخاب کرده اند اضافه کرد ، تکریم کارآفرینان و سرمایه گذاران پیش کش ، ولی درست نیست کارآفرینان و سرمایه گذارانی که با تبلیغات و قسم حضرت عباس « ع» و امام مهربانی های حضرت رضا « ع » همین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد سرمایه خود را سال هاست زمین گیر سیاست های متغیر آقایان و خانم ها کرده اند، ضمن شنیدن تهمت و توهین و ..نگران طرح جدید متعلق به آقایان و خانم ها و جنگ معماران شهرسازی در این ماه های آخر دولت و شورا شهر هستند !

روشنک گفت: طرح مرحوم کازرونی که اولین طرح و مبنای ورود سرمایه گذاران بود، بسیار حساب شده مطرح گردید و از همان ابتدا حمایت مقام معظم رهبری، تولیت فقید آستان قدس مرحوم آیت الله واعظ طبسی و بعد نماینده معزز حضرت آقا در استان خراسان حضرت آیت الله علم الهدی و همچنین حضرت آیت الله مروی را نیز با خود دارد که البته متاسفانه آن طرح بمنظور تحقق تراز صفر به سفارش وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد توسط مشاور طاش که میشود گفت مشاور طاش و سرکار خانم مدیر آن هیچ تعهدی و تعصبی به طرح مرحوم کازرونی نداشته و ندارد و حتی به طرح دستکاری شده توسط خود و تعهدات آن طرح نیز اصلا تعهد نداشته و با دریافت پول ضوابط آن را نادیده می گیرند ،لذا طرح مرحوم کازرونی مظلوم واقع به مقدار زیاد با تخلف مجوز پولی تخریب شده است.

رئیس کانون کارآفرینان افزود: طرح مرحوم کازرونی مقدماتی داشته است از جمله قرار بوده وزارت مسکن و شهرسازی وقت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان پول نقدی که به پول امروز چند هزار میلیارد تومان میشود را به شرکت مجری طرح بدهد( سازمان مجری طرح شرکتی است که متعلق به شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی است) ولی وزارت راه و شهرسازی خلف وعده و عهد و پیمان نموده و این پول را پرداخت نکرد!

وی گفت: سازمان مجری طرح و شهرداری ثامن که با عدم تامین اعتبار و بودجه توسط وزارت راه و شهرسازی مواجه میشوند بلافاصله به مشاور طاش سفارش تهیه طرح با تراز صفر را می‌دهند لذا مشاور طاش طرحی با طبقات اضافی و تجاری بسیار که شباهتی با طرح مرحوم کازرونی ندارد تهیه و به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ارائه می نماید که در آن بخشی از طرح مرحوم کازرونی بطور کلی نادیده گرفته میشود ، البته دلیل اصلی این امر عدم پرداخت سهم نقدی تعهد شده توسط وزارت راه و شهرسازی، و اجباری که تراز صفر حکم می کرده بوده است!

رئیس کانون کارآفرینان در پاسخ به این سوال که چند درصد طرح مرحوم کازرونی تغییر کرده است، گفت: من محاسبه نکرده ام اما فکر نمی کنم ۲۰ درصد بیشتر تغییرکرده باشد که بیشتر به مرتفع سازی و تجاری سازی مربوط است ، فرض کنید در محدوده ۵۰ متری حرم مطهر یک ساختمان ۱۲ طبقه را بر اساس طرح طاش مجوز ساخت می داده اند در حالی که قرار بر این بوده شش طبقه ساخته شود و همین مساله باعث سر و صدای مخالفین شده است که این سرو صدا در مواردی بحق نیز بوده است ، اما واقعا مقصر این خلاف ها سرمایه گذاران و کارآفرینان که به دعوت بزرگان آمده اند نبوده اند ، بلکه وزارت راه و شهرسازی ، شهرداری مشهد و مشاور طاش مقصر بوده و هستند که در قابل دیافت پول های کلان این مجوز ها را صادر کرده اند ، اینکه چرا مطالبه گران و عدالتخواهان از وزارت راه و شهر سازی ، شهرداری و مشاور طاش که اتفاقا معاونت شهرسازی منطقه ثامن را نیز سال ها بعهده داشته و طرح ده ساله که در تعهد آنها بوده را بعد از ۲۵ سال حتی به نیمه راه نرسانده و طرح مرحوم کازرونی را نابود کرده اند ، مطالبه نمی کنند و سازندگان و کارآفرینان را متهم معرفی و به آنها توهین می کنند جای سوال بسیار دارد .

رئیس کانون کارآفرینی در مطلب بعدی خود بیان کرد: خرید املاک نباید از ابتدا اجباری می بوده است ، لذا کارآفرینان و سازندگان نیز با عدم اجباری بودن خرید املاک مردم موافق هستند ، اما باید مردم و مالکین منطقه بدانند این موضوع واقعا به نفع مالکین خرد منطقه نیست چرا که ارزش ملک آنها در طرحی که به طرح جدید دانشگاه تهران معروف است ، اگر اجرا شود که بعید میدانم امکان اجرا داشته باشد به یک سوم قیمت کاهش خواهد یافت چرا که نمیتوانند بیش از چهار طبقه در این املاک بسازند لذا ارزش بسیار کمی خواهد داشت.

روشنک گفت: از سال ۷۴ به بعد مشاور طاش در پیرامون حرم مطهر خسارت بسیار نسبت به طرح مرحوم کازرونی وارد نموده است ، در حالی که طرح مرحوم کازرونی طرحی کامل بوده و دارای پیوست تایید مقام معظم رهبری و تمام روسای قوا، آستان قدس رضوی و همین طور تایید نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی میباشد .
روشنک در پاسخ این سوال که چند پروژه طراحی و مجوز گرفته اند گفت ؛ درحال حاضر گویا حدود ۳۰۰ پروژه طراحی شده است که ۱۵۰ پروژه مجوز و موافقت و قرارداد از وزارت راه و شهرسازی ، شهرداری و مشاور طاش دریافت کرده که حقوق شرعی و قانونی غیر قابل انکار و نادیده گرفتن توسط هیچ نهاد و مصوبه ای در خود دارند .
روشنک در پایان بار دیگر تکرار کرد تنها راه حل مشکل منطقه ثامن حکمیت بزرگان استان است و هیچ راهی بجز آن ندارد .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن