شهری

احداث آزادراه مشهد-چناران در مدار سرعت

کد خبر : 38070
مسیرهای ورودی و خروجی شهر مقدس مشهد ظرفیت لازم برای تحمل حجم بالای تردد خودروها را ندارد؛ موضوعی که به ویژه در روزهای اول و آخر هفته به خوبی خود را نشان می دهد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، یکی از پروژه هایی که قرار است این حجم ترافیکی را کاهش دهد، آزادراه مشهد – چناران است.

این آزادراه که در واقع شاهرگ حیاتی ورود زائران و مسافران شهرهای شمالی کشور به مشهد به حساب می آید، نمونه ای از توسعه زیربنای حمل و نقل در استان است که در راستای رفاه حال زائران و مجاوران آقا علی بن موسی الرضا(ع) طراحی و اجرا می شود.

آزادراهی ۶ خطه

آزادراه مشهد چناران آزادراهی به طول حدود ۵۰ کیلومتر، ۶ خط که دارای ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت، جدای از یکدیگر و همچنین یک باند توقف به همراه جزیره میانی می باشد.

محمد دلبری، مدیر گروه عمران و زیرساخت بنیاد بهره وری موقوفات رضوی و مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی می گوید: اقداماتی که در این پروژه انجام می شود شامل تمامی عملیات خاکی، زیرسازی و روسازی آسفالت، احداث ابنیه فنی شامل تقاطع ها و آب‌روها و همچنین عملیات تکمیلی از جمله خط کشی، نصب تابلو و علائم، ایمن سازی و… است.

کارفرمای این پروژه، شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری و انتقال آزادراه مشهد  چناران  قوچان زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی است. از طرفی مجری طرح کل مسیر شرکت مسکن و عمران قدس رضوی می باشد که به منظور تسریع در اجرا، قطعه اول به طول ۱۳ کیلومتر و قطعه سوم به طول ۱۵ کیلومتر به پیمانکاران تراز اول کشور و دارای رتبه از سازمان برنامه و بودجه واگذار شده و مابقی پروژه در قطعات ۲ و ۴ توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در حال انجام است.

دلبری می گوید: با ایجاد این گروه به منظور هم افزایی میان شرکت های بخش عمران و زیرساخت، ظرفیت تمامی شرکت های حوزه عمران به کار گرفته شده و به تناسب، از خدمات آن ها در این پروژه استفاده خواهد شد.

لزئل

تسهیل سفر برای زائران

تسهیل سفر برای زائران بارگاه منور رضوی از طریق احداث آزادراهی ایمن و با کیفیت، رضایت دلدادگان آقا علی بن موسی الرضا(ع) را به دنبال خواهد داشت که از طریق کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و هزینه های سوخت و استهلاک خودرو به دست می آید.

احداث آزادراه مشهد  چناران علاوه بر این که زمینه توسعه و برخورداری بهتر اهالی منطقه از خدماتی مانند بهداشت و آموزش را فراهم می کند، از مهاجرت ساکنین این مناطق به شهرهای مجاور نیز جلوگیری خواهد کرد.

حل معضل ورودی شهر مقدس مشهد از سمت غرب، موضوع دیگری است که با بهره برداری از این آزاد راه محقق خواهد شد. ضمن این که استفاده بهینه و افزایش بهره وری آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، بهبود کیفیت تردد در افق ۱۰ ساله، کاهش تصادفات به میزان ۴۰ درصد، کمتر شدن زمان سفر با ارزش میانگین روزانه حدود ۱۰ میلیارد ریال، تنها بخشی از مزیت های راه اندازی پروژه آزادراه مشهد چناران است.

محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری و انتقال آزادراه مشهد  چناران  قوچان درباره نقش این آزادراه در توسعه اقتصادی منطقه می گوید: با بهره برداری از آزادراه مشهد  چناران، شاهد رونق فعالیت های تولیدی در منطقه به دلیل ایجاد تسهیلات جدید حمل و نقل با توجه به پتانسیل های موجود، تبدیل آن از حالت بالقوه به بالفعل و از طرفی بالا رفتن سطح رفاه زندگی و سطح فرهنگی منطقه به خاطر تسهیل در ارتباطات خواهیم بود.

وی ادامه می دهد: از آنجایی که اشتغالزایی یکی از اهداف پروژه های عمرانی به حساب می آید، نه تنها در دوران احداث پروژه، بلکه بعد از بهره برداری نیز شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود.

لالئ

مصداق جهش تولید

 پروژه آزادراه مشهد  چناران با افزایش عملیات اجرایی، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، از طریق تسریع در اجرا و بهره برداری از پروژه در حوزه های راهسازی و استفاده از مصالح و توان داخلی، فعال شدن حوزه های تولیدی در مجاورت این کارگاه مانند کارخانه تولید آسفالت، تولید مصالح و افزایش تولید و متعاقباً افزایش سرعت عملیات اجرایی، باعث شده است جهش تولید در راستای پیشرفت چشمگیر پروژه نمود عینی پیدا کند.

با بهره برداری از این پروژه، علاوه بر عمران و آبادانی کشور، شاهد رشد اقتصادی نیز خواهیم بود که در جهت تحقق شعار سال است.

بهره برداری تا پایان ۱۴۰۰

مدیر گروه عمران و زیرساخت بنیاد بهره وری موقوفات رضوی درباره وضعیت این پروژه می گوید: قراردادهای مربوط به احداث آزادراه از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در انتهای سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید اما به علت طولانی شدن زمان تملک که موجب وقفه عملیات اجرایی شده و همینطور افزایش نرخ تورم که بالا رفتن قیمت مصالح، دستمزد، ماشین آلات و دیگر عوامل را به دنبال داشته، هزینه پروژه به بیش از ۳ برابر قیمت اولیه اعلام شده از طرف وزارت راه و شهرسازی رسیده است؛ به همین دلیل پروژه در قالب مبلغ اولیه قرارداد تکمیل نخواهد شد و نیاز به تنظیم و عقد قرارداد متمم برای اتمام پروژه دارد.

وی ادامه می دهد: با این حال بر اساس برنامه زمان بندی جدید و با اعمال تغییرات اجرایی، پروژه در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است لکن با برنامه ریزی صورت گرفته ان‌شاالله مصمم هستیم در مدت زمان تعیین شده، ادامه آزادراه کنارگذر شمالی به این آزادراه متصل شده و تا چناران مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن