اقتصادیستون اصلی

بهره برداری از هزار و ۱۵۷ پروژه همزمان با هفته ی دولت در استان

کد خبر : 5081

استاندار خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته دولت از هزارو ۱۵۷ پروژه بهره برداری می شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان، همزمان با هفته ی دولت، در نشستی با اصحاب رسانه  اظهار کرد: برای بهره برداری از این پروژه ها اعتباری بالغ بر  هزار و ۱۸۵  میلیارد تومان هزینه شده است.وی با بیان این که ۶۶ دستگاه اجرایی و ۴۹ شهرداری در سطح استان در افتتاح پروژه ها سهیم هستند؛ افزود: از این تعداد ۱۳۳ پروژه ملی، ۵۹۸ پروژه استانی، ۳۱ پروژه ملیِ استانی و ۳۹۵ پروژه مربوط به سایر است.
استاندار خراسان رضوی گفت: برای پروژه های ملی ۱۸۷ میلیارد تومان، استانی ۱۲۷ میلیارد تومان، ملی استانی ۱۱٫۷ میلیارد تومان و از محل سایر ردیف ها و تسهیلات ۸۵۹ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
رشیدیان خاطر نشان کرد: در بین ادارات کل، راه و شهرسازی استان با ۲۹۲ میلیارد تومان بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: به لحاظ تعداد پروژه نیز جهاد کشاورزی خراسان رضوی با ۱۴۳ پروژه بالاترین تعداد را در بین ادارات استان دارا می باشد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مشهد با ۳۵۵ میلیارد تومان بیشترین اعتبار را در شهرستان ها دارد و نیشابور نیز با ۱۲۰ پروژه بالاترین تعداد را به خود اختصاص داده است.
رشیدیان افزود: مهمترین پروژه های قابل افتتاح در این هفته در حوزه ی صنعت و معدن از جمله کارخانه تولید پنجره های پیش ساخته ساختمانی، کارخانه تولید ورق فشرده چوبی، کارخانه تولید انواع دارو، کارخانه تولید مس سولفیدی، کارخانه تولید یراق آلات و نیز کارخانه تولید ماسه و پودر سیلیسی به تعداد  ۲۲ پروژه با اعتبار ۲۳۹ میلیارد تومان می باشد.
وی گفت: در حوزه ی مسکن مهر چهار هزار و ۹۵۹ پروژه ی مسکن مهر با اعتبار ۲۲۱ میلیارد تومان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان، شهر جدید گلبهار و بینالود تحویل متقاضیان خواهد شد که هزار و ۳۰۰ مورد آن در گلبهار است.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: ۴۴ پروژه در حوزه ی آب و فاضلاب و احداث تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۱۳۱ میلیارد تومان در این هفته به بهره برداری می رسد.
رشیدیان خاطر نشان کرد: ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۶ پروژه ی احداث کنارگذر، بهسازی و آسفالت راههای روستایی اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد:  عملیات اجرایی مرتبط با جهاد کشاورزی  در پروژه های آبیاری تحت فشار ، احداث استخر ذخیره و لوله گذاری، مرغداری، گاوداری شیری، استخر پرورش ماهی و گلخانه به تعداد ۱۴۳ پروژه  با اعتبار هزینه شده ۱۱۰ میلیارد تومان از جمله مهمترین پروژه ها می باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: پروژه های اصلاح و توسعه معابر شهری، بهبود محیط شهری، ایمن سازی شهرها در شهرداری های سطح استان به جز شهرداری مشهد، ۱۹۱ پروژه با اعتبار ۶۵  میلیارد تومان  از دیگر پروژه ها است.
رشیدیان افزود:  اجرای ساختمان های اورژانس، خانه بهداشت ، توسعه فضای اداری و احداث دانشکده در سطح استان به تعداد ۶۶ پروژه با اعتبار ۵۹٫۵ میلیارد تومان در هفته ی دولت سال جاری افتتاح می شود.
وی از احداث و نیز بازسازی  ۵۶ مدرسه در سطح استان با اعتبار ۳۳٫۲ میلیارد تومان به عنوان مهمترین پروژه ها در این حوزه یاد و خاطر نشان کرد: عملیات احداث و اصلاح شبکه ی توزیع برق، پست برق و افزایش ظرفیت آنها به تعداد ۱۶ پروژه با اعتبار ۱۷٫۸ میلیارد تومان از دیگر پروژه ها است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: عملیات مجتمع های آبرسانی روستایی به تعداد ۳۵ پروژه و اعتبار ۱۱٫۹ میلیارد تومان، تهیه طرح های هادی روستایی به تعداد ۱۴ پروژه با اعتبار ۵٫۷ میلیارد تومان، پروژه های مرتبط با کمیته امداد مشتمل بر طرح های مقاوم سازی روستایی و مسکن به تعداد ۱۳۰ طرح با اعتبار ۴٫۶ میلیارد تومان و  ساماندهی گلزار شهدا به تعداد ۹ پروژه با اعتبار ۳۰۶ میلیون می باشد.
رشیدیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی نسبت به تبعیت از مقام معظم رهبری و همسویی، همراهی و همگامی با ایشان سابقه‌ای دارند که به قبل از پیروزی انقلاب باز می‌گردد،  اظهار کرد:  دولت نسبت به  برنامه اجرایی و وعده هایی که به مردم داده وفادار است.
وی با تاکید بر اینکه دولت تلاش کرده تا وفاق ملی را گسترش دهد، بیان کرد: دولت یازدهم با شعار اعتدال فضا را برای مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی که به دور از افراطی گری؛ خود را ملزم به  تبعیت از مقام معظم رهبری و قانون اساسی می دانند؛ فراهم کرده،  که نمونه ی آن انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که صرف نظر از نتایج به دست آمده، فضای مناسبی با رعایت عدالت و قانون رقم خورد و همه معتقد بودند که انتخابات به صورت شفاف و قانون‌مند برگزار شده است .
رشیدیان با اشاره به افزایش سطح نشاط سیاسی در کشور خاطرنشان کرد: نسبت حضور سلایق سیاسی در جامعه در مقایسه با گذشته بیشتر شده است، که راه اندازی خانه احزاب در مکز و افتتاح آن در مشهد در آینده ی نزدیک نماد بارزی از این حضور است.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که علی رغم این که مقام معظم رهبری بین اصلاح طلبی و جریان فتنه تفکیک قائلند ولی در گذشته برخی به این مساله توجه نمی‌کردند؛ اما در دولت یازدهم این فضا تغییر کرد.
وی یادآور شد: تعداد جلساتی که شورای نگهبان در استان با گروه‌های سیاسی داشته است؛  موجب مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.
رشیدیان با اشاره به این که بعد از برگزاری انتخابات یک جو ضد امنیتی نسبت به فعالان در این عرصه به وجود میآمد، گفت: بعضا دیده می شد انگ هایی به این احزاب می‌زنند که ما مشاهده کردیم  این انتخابات  بدون هیچ عوارض سویی برگزار شد.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که در گروه‌های سیاسی تحولی بزرگ ایجاد شده است، بیان کرد: حرکت گروه‌های سیاسی که قبلا صرفا به سمت کسب کرسی های قدرت بود؛ در حال حاضر  تغییر یافته و مشاهده می‌کنیم احزاب درباره ی بحران‌ها صحبت کرده و به ارایه راه حل می پردازند.
وی با تقدیر از امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: ایشان در یک ابتکار زیبا با بانوان اصلاح طلب در استان دیدار کردند که این حرکت نشان دهنده فضای مثبت سیاسی و تلاش دولت برای ایجاد این فضا بوده است.
رشیدیان با اشاره به اینکه برخی می‌گویند از جمله مهمترین موضوعات دولت کنسرت و برجام است؛ گفت: مطرح کردن چنین سخنانی اتهام و غوغا سالاری است، در حالی که دولت کارهای خودش را دنبال کرده است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال  در خصوص آسیب های اجتماعی اقدام بزرگی که صورت گرفت این بود که یک مطالعات وسیعی در این حوزه انجام شد و گزارش آن در سه جلسه خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری  بیست و ششمین جلسه ی اقتصاد مقاومتی استان در دفتر نماینده ولی فقیه، گفت: آیت الله علم الهدی در این جلسه بر این نکته که دولت در انعکاس عملکردش ضعیف بوده تاکید داشتند نباید در گزارش  اقدامات کوتاهی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت تلاش می‌کند  امید به آینده را افزایش دهد، تصریح کرد:  دولت در عرصه ی محیط زیست تلاش بسیاری کرده  و دکتر روحانی نیز دولت خود را دولت محیط زیست معرفی کرده است که در استان نیز در این رابطه اقدامات مثبتی صورت گرفته است.
رشیدیان همچنین به اقدامات دولت یازدهم در عرصه ی فرهنگ اشاره کرد و افزود: دولت در این عرصه بر ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی تاکید دارد، ما در حوزه مسائل فرهنگی دو  مبنا داریم، مبنای اول قانون است و دوم مبانی نظری و فقهی رهبر معظم انقلاب  که این مساله باید در کل کشور ساری و جاری شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: برخی از آقایان  معتقدند به خاطر حفظ حرمت حرم امام رضا(ع) در مشهد و حرم حضرت معصومه(س) در قم، در این دو شهر نباید کنسرت برگزار شود، این نظر باید به صورت قانونی پیگیری شود.
رشیدیان ادامه داد: من بارها تاکید کرده‌ام که نباید باعث سردرگمی مردم شویم و مطالب باید در چارچوب قانون روند خود را طی کند، در عرصه فرهنگی دولت تلاش کرده فضای مناسبی برای اصحاب فرهنگ و هنر داشته باشد و ما در استان خراسان رضوی نشست هایی را با اهالی فرهنگ و هنر برگزار کرده و می‌کنیم.
وی تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند تا تصدی‌گری را در عرصه فرهنگ کاهش دهد.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که دولت اقدامات بسیار گسترده‌ای را در حوزه مسائل اقتصادی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی انجام داده است، گفت: در حوزه بین الملل کاری که دولت یازدهم در بحث اجرا شدن برجام انجام داده بی‌نظیر بوده است، مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان مطالبی را فرموده‌اند که برخی به آن توجه نمی‌کنند. بحث تضاد استکبار جهانی به رهبری آمریکا با نظام جمهوری اسلامی یک نزاع آشتی‌ناپذیر است.
وی ادامه داد: رهبری برای داشتن روابط فعال با کشورهای جهانی منهای امریکا و اسرائیل تاکید کرده‌اند، فراموش نکنیم که ما در این دولت بر پروژه ایران‌هراسی فائق آمدیم و حالا آمریکا و هم‌پیمانانش باید پاسخ دهند که چرا علی‌رغم به نتیجه رسیدن مذاکرات به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران سربلند است چون به تمام وعده‌هایش عمل کرده و از مواضعش عقب‌نشینی نکرده است.
رشیدیان با اشاره به اینکه در عرصه بین‌المللی عزیزان ما در سیاست خارجی فضا را برای حضور قدرتمند ایران باز کردند، افزود: طی برخی از نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته یکی از محبوب‌ترین چهره‌های دولتی در استان ما دکتر ظریف و دکتر قاضی‌زاده هاشمی بودند.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که برخی انتقاد می‌کنند دولت یازدهم دولت پیرمردان شده است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا علم، تجربه و ظرفیت کاری را داشته باشیم، در این راستا دولت هم از اصولگرایان و هم از اصلاح‌طلبان معتدل استفاده کرده که این به نفع کشور بوده است.
رشیدیان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان خراسان رضوی گفت: نگاه دولت به این عرصه یک ضرورت شرعی، اعتقادی، علمی، عقلی و وظیفه‌ای، سازمانی و ساختاری است، اجرا شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به یک همراهی همه جانبه دارد.
وی ادامه داد: دولت در راستای دستور و فرمانی که رهبر معظم انقلاب صادر کرده است قرارگاه اقتصاد مقاومتی را با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور تشکیل داد و آقای جهانگیری پیگیری‌های مستمری در این رابطه دارد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در استان ۲۶ جلسه اقتصاد مقاومتی داشتیم که این جلسات تاکنون با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است. در کنار ستاد اقتصاد مقاومتی یکی از بخش‌هایی که در حوزه صنعت و اشتغال فعال بوده ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۶۴۶ مصوبه بوده است.
رشیدیان در خصوص نرخ بیکاری در خراسان رضوی گفت: افزایش  و کاهش آمار بیکاری حاصل چند رقم است که یکی از آنان نرخ مشارکت است، افزایش نرخ مشارکت یعنی جوانان جویای کار افزایش پیدا کرده‌اند؛  اما افزایش نرخ بیکاری به این معنی نیست که کسی بیکار شده باشد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۴ هزار نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، عنوان کرد: در آخر سال ۹۴ ،  ۲۷۳۲ شغل اضافه شده بود اما نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به حدود ۱۳ درصد در استان افزایش پیدا کرده است که این مساله بیشتر ناشی از افزایش نرخ مشارکت است،  برای اینکه بتوانیم به نرخ بیکاری در سند چشم‌انداز دست پیدا کنیم باید سالانه به ۱۰۵ هزار  فرصت شغلی ایجاد کنیم.
وی  همچنین با بیان اینکه در حوزه ی کشاروزی قدم‌های بسیار مناسبی برداشته شده است، گفت: در این عرصه محصولات وارد نشده و تکنولوژی را به استان آوردیم .
رشیدیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسیده بود به عملکرد خودتان در استان خراسان رضوی چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: ما اعتقادی نداریم راجع به عملکردمان خودمان قضاوت کنیم، مردم باید قضاوت کنند و ما باید بگوییم با چه امکاناتی چه اقداماتی  انجام داده‌ایم.
استاندار خراسان رضوی  تاکید کرد: دولت در استان خراسان رضوی در هیچ چیزی که منفعت و  مصلحت مردم در آن بوده کم نگذاشته و این  مردم  هستند که باید به ما نمره دهند.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در استان خراسان رضوی صدای حامیان دولت بیشتر به گوش شما می‌رسد یا مخالفان اظهار کرد: معمولا در هر جایی صدای مخالف بیشتر نمود دارد در استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد مقدس به دلیل اینکه رسانه‌های نوشتاری رویکردی انتقادی نسبت به دولت دارند این مساله بیشتر است.
رشیدیان ادامه داد: شنیدن صدای موافق و مخالف ضرورت دارد و ما موظف هستیم به عنوان قوه مجریه اجرای قانون را در حوزه کاری خود دنبال کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با اشاره به سخنان روز گذشته  رئیس جمهور دولت  در استان خراسان رضوی چقدر مصمم است تا با حرکت‌های خارج از قانون در استان برخورد کند، اظهار کرد: ما صحبتی را با ریاست محترم دادگستری داشتیم و آن چیزی که به عنوان دغدغه پیشگیری از جرم مطرح است را به صورت قانونی پیگیری کنند.
رشیدیان بیان کرد: ما هم با اختلاط محرم و نامحرم مخالفیم  و در بحث کنسرت معتقدیم که نباید شعائر دینی ما زیرپا گذاشته شود و کار خلاف قانون صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی در ادامه ی سخنانش در خصوص مدیریت رودخانه‌ها و آب‌های سطحی اظهار کرد: سه سد در استان افتتاح شد که آبگیری شدند، بخشی از این سدها توانایی این را دارند که آب مشهد را تامین کنند  در حوزه میان‌مدت نیز به دنبال جمع‌آوری آب‌های زیر سطحی هستیم  که به نوعی از کشورمان در حال خارج شدن است و کلیات آن به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: مسلما مردم و کشاورزان باید در بهره‌وری و کاهش افراط در مصرف آب مسئولان را یاری کنند. حجم آب سد دوستی نیز تغییر جدی نداشته است ولی ما نگران سال آینده هستیم.
رشیدیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم شفافیت  دولت  در قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد:  ما از تهمت‌های بزرگ به خدای متعال پناه می‌بریم برخی آقایان راجع به تغییرات این قراردادها نظر داشتند اما این مساله که آیا لازم است دولت برای کارهای خود و حتی به صورت خاص برای یک قرارداد نفتی مصوبه مجلس را بگیرد محل ابهام و سوال است.
استاندار خراسان رضوی در خصوص وضعیت ورزش در خراسان رضوی گفت: نسبت به اقداماتی که در حوزه ورزش انجام می‌دهیم به خودمان اشکالاتی وارد می‌دانیم ما ظرفیت‌ها و استعدادهایی داریم که باید به آن توجه شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت پدیده نیز گفت: اتاق مبادلات سهام پدیده زیر نظر بورس ایجاد می شود
رشیدیان افزود: یک دفتر برای مبادلات سهام پدیده زیر نظر بورس برای رفع بن بستی که برای سهامداران ایجاد شده است ایجاد می شود.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: یکشنبه هفته جاری جلسه ای برای حل مشکلات پدیده و تعیین و تکلیف آن با مسئولیت وزیر کشور و با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، استاندار خراسان رضوی، دکتر بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان حوزه بورس و بانک تشکیل شد.
وی تاکید کرد: با توجه به این که حسابهای شرکت پدیده از نظر حسابرسی به شفافیت و نتیجه روشن نرسیده سهام پدیده وارد بورس نخواهد شد و تحت نظر و مدیریت سازمان بورس قرار خواهد گرفت.
استاندار خراسان رضوی در خصوص مسائل مالی پدیده گفت: از روز تشکیل جلسه با بانک مرکزی، قرار شد طی مدت  ١٠ روز جلسه ای از سوی رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک ها و با محوریت بانک صادرات تشکیل شود.
رشیدیان با تاکید بر اینکه در چند روز آتی باید تکلیف این جلسه مشخص شود، تصریح کرد: محوریت این جلسه ایجاد کنسرسیوم بانکی برای راه اندازی پروژه های پدیده و همچنین چگونگی مدیریت مطالبات بانک صادرات به طرفیت موسسه منحله ی میزان می باشد.
وی از ارائه دو پیشنهاد برای این جلسه خبر داد و گفت: در حال حاضر صندوق منحله میزان به نسبت تسهیلاتی که به پدیده داده ۴٢ درصد سود دریافت می کند که از این مبلغ ٣۶ درصد بابت سود و ۶ درصد بابت جریمه دیر کرد می باشد که این مبلغ غیر منطقی است.
رشیدیان ادامه داد: هیات مدیره و مدیرعامل جدید پدیده نسبت به این مبلغ معترض بودند. برای این مساله به رئیس کل بانک مرکزی دو راه حل ارائه شد که شامل تشکیل تیم حکمیت برای رقم جریمه و سود مدنظر بود تا مطالبات به یک رقم منطقی برسد و اصل تسهیلات پرداختی به علاوه یک سود قانونمند، مشخص و قابل دفاع، تعیین شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: در مرحله دوم این مطالبه به دو صورت قابل پرداخت است. یک راه اعطای تسهیلات جدید ١٨ درصدی با گرفتن وثایق مورد اعتبار از هیات مدیره و مدیرعامل جدید و یا شرکت پدیده است تا این پول به بانک صادرات داده شود تا بتواند وجوه سپرده گزاران میزان را پرداخت کند.
رشیدیان تاکید کرد: روش دوم این است که به ازای این مطالبه از پدیده، سهام بردارند که این کار نیز قابل انجام است.
وی در خصوص راه اندازی مجدد پروژه پدیده بیان داشت: همچنین قرار شد یک کنسرسیوم بانکی تشکیل و تسهیلاتی را به شرکت پدیده بدهد تا بتواند پروژه های نیمه کاره خود را فعال و راه اندازی کرده و به اتمام برسانند.
استاندار خراسان رضوی بیان داشت: مصوبه دیگری آن جلسه حمایت بانکی و ارائه تسهیلات به کارآفرینان و سرمایه گذاران پروژه پدیده به صورت بخش به بخش بود تا با سهولت بیشتری کار جذب سرمایه گذار و امکان مشارکت بخش خصوصی در به اتمام رسیدن پروژه های پدیده صورت گیرد.
رشیدیان با بیان اینکه در حال حاضر هیات مدیره جدید پدیده اهتمام لازم برای این مساله و مدیریت آن را دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به این مصوبات امیدواریم روند اجرایی و عملیاتی پدیده  که در حال حاضر تعیین تکلیف شده؛ سرعت بگیرد.
گفتنی است: در فایل پیوست لیست پروژه های افتتاحیه ی هفته ی دولت در استان، قابل بهره برداری می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن