شهری

بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به دستگاه مصنوعی قلب و ریه مجهز شد

کد خبر : 37628

رییس بیمارستان آموزشی، پژوهشی، درمانی امام رضا(ع) زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تجهیز این مرکز درمانی به “دستگاه اکمو” یا ابزار مصنوعی قلب و ریه خبر داد.

صبح مشهد– دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه به نقل از دکتر محمد عباسی تشنیزی گزارش داد: اکمو یا قلب مصنوعی، دستگاهی است که در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می توان از این دستگاه استفاده کرد تا قلب به حالت قبل باز گردد.

وی این ابزار درمان پزشکی را دستگاهی بسیار پیچیده و پیشرفته توصیف و بیان کرد: با راه‌اندازی اکمو در بیمارستان امام رضا (ع) زندگی بیماران زیادی که رنج نارسایی قلبی را تحمل می‌کنند یا جانشان به این خاطر بطور جدی در معرض خطر قرار دارد، نجات خواهد یافت.
عضو تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بکارگیری اکمو برای ادامه زندگی بیماران ثبت شده در فهرست پیوند قلب از دیگر کاربردهای این دستگاه پزشکی است زیرا شرایط حیاتی چنین افرادی به حدی بحرانی می‌باشد که تنها با کمک اکمو قادر به زندگی برای طی دوران انتظار تا زمان دریافت قلب اهدایی هستند.

وی افزود: دستگاه اکمو ظرف سالهای اخیر در بسیاری از کشورها بکار گرفته شده زیرا علاوه بر کمک به بیماران دچار نارسایی حاد قلب، مورد استفاده برای بیماران درگیر نارسایی ریه نیز است.
رییس بخش آی.سی.یو جراحی قلب بیمارستان امام رضا (ع) هم گفت: یکی از کاربردهای خوب این دستگاه در بیمارانی است که دچار نارسایی تنفسی مقاوم به درمان می شوند و این نارسایی تنفسی می‌تواند ناشی از کمبود اکسیژن و یا افزایش co۲ باشد که در هر کدام از این موارد قابل استفاده است.
دکتر شهرام امینی به کارکرد توام اکمو به عنوان قلب و ریه مصنوعی اشاره و بیان کرد: همانطور که “دستگاه دیالیز” می‌تواند جایگزین کلیه شود، دستگاه اکمو نیز می‌تواند جایگزین قلب و هم جایگزین ریه شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی فنی و فناوری پیشرفته اکمو استفاده از آن نیازمند مهارتهای فنی خاص و ویژه‌ است لذا هم‌اینک پزشکان متخصص و همچنین کارشناسان مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال کسب آموزشهای تخصصی برای بکارگیری بهنگام و مناسب این دستگاه هستند.
این پزشک فوق تخصص مراقبتهای ویژه گفت: دستگاه اکمو در حال نصب و راه‌اندازی در بیمارستانهای امام رضا(ع) و قائم(عج) مشهد است.

وی ابراز امیدواری کرد که با بکارگیری این ابزار پیشرفته پزشکی گامی بزرگ و موثر برای بیماران مقاوم نسبت به اقدامات معمول درمانی همچون افراد مبتلا به ویروس کرونا با نارسایی شدید تنفسی برداشته شود زیرا تنها با بکارگیری “دستگاه تهویه مکانیکی معمول” نمی‌توان اقدام درمانی و نگهدارنده چندان موثری برای بیماران وخیم کووید ۱۹ انجام داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن