اسلاید شوشهری

رییس اورژانس مشهد: آلودگی هوای این شهر برای بیماران و سالمندان خطر جدی دارد

کد خبر : 54008

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آلودگی هوای مشهد برای سالمندان، کودکان و بیماران به ویژه افراد دارای بیماری‌های قلبی، ریوی و مشکلات تنفسی خطر جدی به همراه دارد لذا توصیه می‌شود این افراد در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، دکتر علی یزدانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین توصیه می شود سایر افراد جامعه نیز از خروج‌ غیرضروری از منزل پرهیز کنند زیرا آلودگی هوا موجب بروز مشکلات جدی می‌شود.

وی با بیان این که به افراد سالم توصیه می‌شود در زمان خروج ضروری از منزل از ٢ ماسک استاندارد و یا فیلتر دار استفاده کنند تا گرفتار آلودگی هوا نشوند، ادامه داد: همچنین از باز کردن درب و پنجره‌ها و روشن کردن کولر که موجب ورود هوای آلوده به داخل منزل می‌شود خودداری شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی شاغلان به‌ ویژه کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و مشکلات تنفسی هستند نیز باید موارد و توصیه‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

یزدانی افزود: مرکز اورژانس پیش بیمارستانی برای ارائه خدمت سریع به بیماران قلبی و تنفسی در حالت آماده باش قرار دارد و با حفظ ماموریت‌های ذاتی در سطح شهر برای ارائه خدمت سریع در هفت نقطه پرتردد شهری و میدانهای شلوغ استقرار اتوبوس آمبولانس و آمبولانس های اورژانس مشهد پیش بینی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تحقیقات نشان داده است که در مناطقی که درصد آلودگی هوا و ریزگردها بیشتر است، میزان ابتلا به بیماری‌های تنفسی، برونشیت مزمن و آسم در افراد منطقه افزایش می‌یابد.

دکتر شهاب الدین سروری با بیان این که آلودگی شدید هوا و وجود ریزگردها می‌تواند موجب صدماتی به عموم مردم به ویژه بیماران مزمن تنفسی شود افزود: همچنین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریوی و برونشیت و آسم تماس با این هوای آلوده و ریزگردهای موجود در هوا می تواند باعث تشدید علایم بیماری شود.

وی ادامه داد: تاکید می‌شود بیماران مزمن ریوی، برونشیت و آسم در شرایط آلودگی شدید هوا، باید کمتر در معرض این هوای آلوده قرار بگیرند از این رو توصیه می‌شود در منزل بمانند و در صورت بروز علایم تنفسی در شرایط آلودگی‌ها به پزشک مراجعه کنند تا درمان مورد نیاز را برای کاهش علایم دریافت کنند.

این متخصص بیماری‌های ریه و آسم گفت: به همراه داشتن اسپری تنفسی برای بیماران تنفسی در شرایط آلودگی هوا ضروری است تا با بروز و تشدید علایم تنفسی بتوانند از آن استفاده کنند.

سروری افزود: استفاده از ماسک‌های تنفسی در شرایط آلودگی هوا نمی‌تواند مانع عبور بسیاری از ریزگردها شود و این ریزگردها وارد مجاری تنفسی می‌شود لذا بهترین روش قرار گرفتن کمتر در معرض هوای آلوده و به حداقل رساندن خروج از منزل است.

وی اضافه کرد: استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا که از لحاظ عملکرد برای محیط های کوچک قابل استفاده است مثلا استفاده در ماشین برای ساعات پر ترافیک روز می‌تواند کمک کننده باشد.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن