اقتصادی

ریزش سنگین بورس در روز سبز بازارهای جهانی

کد خبر : 37387

بازار سرمایه کشور، در حالی دیروز را با افت سنگین پشت سر گذاشت که بیشتر عوامل ترس رنگ باخته بودند؛ مصوبه فولادی وزارت صمت تقریبا ملغی شد و وضعیت بازارهای جهانی هم صعودی و مثبت بود و روند نزولی دلار هم متوقف شد. با این حال غلبه بی اعتمادی بین سهامداران در کنار رفتارهای هیجانی، باعث ریزش سنگین بورس و از دست رفتن مجدد کانال ۳/۱میلیون واحد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، دیروز شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل ۱/۳ درصد افت کرد تا ضمن از دست رفتن کانال ۳/۱میلیون واحد، شاخص کل سطح ۲۸۵/۱ میلیون واحد را هم از دست بدهد و به ۲۶۰/۱ میلیون واحد بازگردد. البته شاخص هنوز تا کف قبلی یعنی سطح یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد که ۲۰ آبان ماه تجربه شده بود، فاصله دارد. فاصله ۴ درصدی تا این سطح در حالی باقی است که تحلیل گران معتقدند در صورت تداوم موج نگرانی فعلی، از دست رفتن کف پیشین هم نامحتمل نیست.اگرچه نگاه بنیادین به بازار سرمایه افت های سنگین فعلی را توجیه نمی کند اما همگان می دانند که حداقل در کوتاه مدت جریان نقدینگی و تصمیمات سهامداران خرد است که جهت بازار را تعیین می کند. بهبود قیمت ها در بازارهای جهانی، نرخ های بالای دلار و روند رو به بهبود عملیاتی بسیاری از شرکت ها مواردی است که منجر به بهبود سودآوری شرکت های بورسی شده است.

البته سهامداران در شرایط بغرنج فعلی نمی توانند خیلی منتظر آینده بمانند بلکه در هراس از افت های پیاپی قیمت ها و همچنین ترس از اثر تصمیمات خلق الساعه دولتی ها، ترجیح می دهند به جای صبر برای آینده، سهام خود را نقد کنند.در همین حال رئیس سازمان بورس از بازگشت گزارش های پیش بینی سود شرکت ها (eps) از اواخر بهمن خبر داد. این گزارش ها که توسط شرکت ها اعلام می شد و به نوعی نشان دهنده دورنمای شرکت و تخمین مدیران از آینده سوددهی شرکت بود، چند سالی است که از تابلوی بورس حذف شده است و طبق نظر برخی کارشناسان، باعث ایجاد ابهام و نبود شفافیت در بازار شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن