شهری

«مکتب شهید سلیمانی» و ساخت واحدهای مسکونی برای نیازمندان حاشیه شهر مشهد

کد خبر : 37054

به جای حرف و شعار و تئوری پردازی، نجیبانه و بی ادعا آجر بالا می‌اندازند تا سرپناهی بسازند برای زوج‌های جوان نیازمند، دست به کار ساخت هشت واحد مسکونی شده‌اند تا به مدت دو سال بصورت رایگان سقفی باشد بر سر جوانان حاشیه شهر مشهد و این فقط بخشی از «مکتب شهید سلیمانی» است.

گزارش: معصومه مومنیان

صبح مشهد– بر خلاف برخی مسئولین که این روزها با تیم رسانه‌ای و عکاس و گزارشگر و فیلمبردار به حاشیه شهر می‌روند تا بگویند دغدغه دارند و پیگیر مشکلات مردم هستند، او لباس کار بر تن دارد و با بقیه مشغول بنایی است. آنقدر بی تکلف و خاکی که وقتی صدایش می‌زنند و به سمتم می‌آید متعجب می‌شوم. مسئول یکی از کانون‌های خادمیاری در حاشیه شهر است اما اصرار دارد نام یا حتی عنوانش در خبر ذکر نشود. او عاشق خدمت به امام رضا(ع) است اما ترجیح داده در منطقه شهید کشمیری و منطقه حاشیه‌ای قرقی به مولایش خدمت کند. از آن آدم‌هایی است که باید با اصرار از زیر زبانش کلمات را بیرون بکشی تا بگوید به نیت خدمت به امام رضا(ع) چه خدماتی به مردم کرده است.

ساخت واحدهای مسکونی برای زوج‌های نیازمند

از این خادم بی ادعا درباره ساختمان نیمه کاره‌ای می‌پرسم که در آن مشغول کار است، می‌گوید: ازدواج و مسکن دو معضل بزرگ جوانان است. عمق این مشکلات در حاشیه شهر به خاطر محرومیت مردم و درآمد پایین خیلی بیشتر است. در کل هر مشکلی در سطح جامعه می‌بینید در حاشیه شهر چند برابر پررنگ تر است. بحث مسکن برای زوج‌های جوان در حاشیه شهر تبدیل به یک معضل و در واقع سدی بر سر راه ازدواج شده است. خودتان هم خوب می‌دانید به تاخیر افتادن ازدواج چه آسیب‌هایی خواهد داشت.همه ما این حرف‌ها را می‌دانیم و هر روز برای هم نقل می‌کنیم اما چاره کار حرف نیست عمل است. ما در حد همین وسعی که داشتیم کار را شروع کردیم خدا هم کمک کرد، مردم هم پای کار امدند تا با این کار سد راه ازدواج را برای چند جوان بشکنیم.

این نیروی جهادی ادامه می‌دهد: ماجرا به این شکل بود که در جلسات هفتگی که داشتیم تصمیم گرفتیم در قطعه زمینی که در جوار مسجد جامع روستا و در واقع هدیه خیران است یک آشپزخانه برای کمک به نیازمندان بسازیم. بعد در حین کار به این فکر افتادیم که بالای این آشپزخانه برای زوج‌های جوان که تازه می‌خواهند زندگی خود را شروع کنند واحدهای مسکونی بسازیم و به مدت یک سال و نیم تا دو سال، به طور رایگان در اختیارشان قرار دهیم. در نهایت تصمیم بر این شد در این قطعه زمین روی آشپزخانه دو طبقه و هر طبقه ۴ واحد ۶۵ متری ساخته شود.

او می‌گوید: طبق براوردی که انجام داده ایم برای عید غدیر سال بعد واحدهای مسکونی به بهره برداری می‌رسند؛ تا الان که در مرحله آهن کشی است حدود ۷۰۰ میلیون هزینه داشته است که برآورد میشود حدود ۲٫۵ میلیارد دیگر برای تکمیل نیاز است تا الان که هزینه‌ها با کمک‌های مردمی تامین شده آستان قدس رضوی هم قول داده که برای هر واحد ۱۰ میلیون و در کل ۸۰ میلیون کمک می‌کند.

احداث دبستان به نام شهدای قرقی

از او درباره بقیه کارهایش در منطقه می‌پرسم، با تاکید بر اینکه همه کارها را به صورت گروهی و به کمک «گروه جهادی شهدای قرقی» انجام می‌دهند، می‌گوید: در حال حاضر یک مدرسه در حال ساخت و تکمیل است. این مدرسه که به نام شهدای قرقی مزین است با کمک مردم و آستان قدس در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث شده است.

این نیروی جهادی برایم روزهایی که دانش آموزان فضای کافی برای درس خواندن نداشتند و در سخت‌ترین شرایط الفبای حاشیه نشینی را مشق می‌کردند، اینطور روایت می‌کند: شهرک مهرگان را که احداث کردند یکی از زیرساخت‌هایی که کم داشت بحث مدرسه بود و دبستانی که در منطقه وجود داشت ظرفیتش تکمیل شده بود و مسئولین مدرسه مجبور شدند حتی اتاق سرایداری و بوفه مدرسه را تبدیل به کلاس درس کنند یعنی در یک فضای ۱۸ متری ۴۵ دانش آموز را جا می‌دادند و در نهایت ۲ سال قبل کانکس آوردند و در گوشه‌ای از حیاط مدرسه گذاشتند و بعضی کلاس‌ها را در آنجا برای بچه‌ها برگزار کردند. این موضوع باعث شد از تاسوعای سال قبل کار احداث این مدرسه را آغاز کنیم و در کمتر از ۹ماه فضای داخلی مدرسه را تکمیل کردیم و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با اداره نوسازی مدارس داشتیم آنها بحث نما دیوار دور و کف سازی را به عهده گرفتند که امیدوارم برای سال تحصیلی آینده به بهره برداری برسد.

طبق گفته او، برای ساخت این مدرسه ۶ کلاسه تا الان حدود ۱٫۵ میلیارد تومان هزینه شده، هزینه‌ای که بخش زیادی از آن کمک‌های مردمی بوده است و هر کسی به فراخور توان خود مصالحی مثل اهن سیمان یا میلگرد برای ساخت آورده است.

این نیروی جهادی ادامه می‌دهد: آستان قدس رضوی هم بحث سیستم سرمایشی، سیم کشی‌های برق و بتن سقف را به عهده گرفته است تا بچه ها مجبور نباشند در شرایط سخت و یا داخل کانکس تبعیض و نابرابری را تجربه کنند.

بارندگی‌های بهار اگر چه برای برخی‌ها یادآور خاطرات خوش، قدم زدن‌های شاعرانه و لذت تماشای نزول رحمت الهی بر سر شهر است اما برای کسانی که در آلونک‌های خشت و گلی حاشیه شهر زندگی می‌کنند باران هم زحمت است و مصیبت و خاطره ساز خانه خرابی‌ها، شاید هم زندگی در انباری یا حتی زیر چادر مسافرتی؛ این هم از قصه‌های پر غصه فقر زیر پوست این شهر است که در حاشیه بیشتر نمایان می‌شود؛ حکایت‌های تلخی که از زبان این خادمیار «جویای گمنامی» می‌شنوم.

او ادامه می‌دهد: طی یک سال و نیم اخیر چهار خانه برای نیازمندان و محرومین ساخته‌ایم تا مردی به خاطر فقر و نداری با زن و بچه آواره کوچه و خیابان نشود، دو مورد از این خانه‌ها به خاطر باران تخریب شده بود و دو خانه دیگر بر اثر فرسودگی اما در همه این موارد خیرین و آستان قدس رضوی کمک کرده‌اند تا بتوانیم از پس وظیفه‌ای که برای خودمان تعریف کرده‌ایم، برآییم.

ساخت دبستان در منطقه محروم بلوچستان

حاشیه شهر مشهد اما سال‌هاست میزبان مهاجرین زیادی از سیستان و بلوچستان است، هموطنانی که به خاطر کمبود امکانات، محرومیت و فقر زندگی مختصرشان را جمع کرده و به مشهد آمده‌اند تا شاید بتوانند زندگی بهتری داشته باشند، بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهر مشهد که بیشتر از یک سوم جمعیتش در حاشیه شهر ساکن هستند، فراهم کردن امکانات زندگی و محرومیت زدایی در سیستان و بلوچستان است، چیزی که گروه جهادی شهدای قرقی آن را به خوبی درک کرده‌اند و حالا در کنار رسیدگی به مشکلات مردم اینجا، از سیستان و بلوچستان هم غافل نشده‌اند و با همان بضاعتی که دارند به روستایی در «زرآباد» سیستان و بلوچستان رفته‌اند تا برای کودکان آن منطقه هم یک مدرسه سه کلاسه بسازند.

توزیع بسته‌های معیشتی و ساخت خانه عالم در روستاهایی مثل قرقی، جغری و فارمد از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی است که با کمک و همراهی آستان قدس رضوی و در قالب طرح معین الضعفا انجام می‌شود.

قرقی را ترک می‌کنم و با کمک آدرسی که از این نیروی جهادی گرفته‌ام خودم را به دفتر امور مجاورین آستان قدس رضوی می‌رسانم تا با مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی گفت‌وگویی داشته باشم.

بهسازی ۴۰ خانه در حاشیه شهر مشهد با طرح «مکتب شهید سلیمانی»

هادی غلامی برایم از طرح معین الضعفا(ع) اینگونه می‌گوید: در مرحله اول طرح معین الضعفا که به نام«مکتب شهید سلیمانی» مزین است، بهسازی ۴۰ نقطه داخل مشهد و حومه داریم که با همکاری گروه‌های جهادی، مواکب اربعین، مجموعه های مردمی و کانونهای خادمیاری، خانه‌ها و نقاطی را که نیاز به بازسازی و بهسازی دارند شناسایی و در ساخت کمک می‌کنیم.

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی ادامه می‌دهد: در مرحله اول حدود ۶۰ نقطه بررسی شد و از این تعداد ۴۰ نقطه اولویت دار را انتخاب کردیم و کار آغاز شد. کانون‌های خادمیاری به عنوان بازوهای اجرایی در تمام نقاط شهر و اطراف شهر هستند و مواردی را که نیاز به کمک داشته باشند به ما معرفی می‌کنند، تیم نظارت موارد را از نظر میزان محرومیت بررسی و اولویت بندی می‌کند و بعد کار را انجام می‌دهیم.

به گفته وی مواردی که معرفی می‌شود در واقع منازل مسکونی افراد محروم و نیازمند است که دچار مشکل شده است.

غلامی به عنوان نمونه به بازسازی منزل مسکونی یک پیرزن تنها و نیازمند در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر اشاره و عنوان می‌کند: سقف خانه این مادر، چوبی و در حال فروریختن بود که به موقع اقدام شد.

حل مشکل مردم حاشیه شهر هزینه زیادی ندارد

کارشناس مسئول تشکل‌ها و گروه‌های مردمی دفتر امور مجاورین آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه اسم رمز همه این اتفاقات امام رضا(ع) است، متذکر می‌شود: خیلی از افراد هستند که آرزویشان خدمت به ائمه(ع) است. در طرح خادمیاری بستر خدمت در عرصه‌های مورد نیاز جامعه و خارج از جغرافیای حرم مطهر برای افراد و ارادتمندان امام رضا(ع) فراهم شده است.

محمد فخر اکبری مقدم از شرایط سخت حاشیه نشینی اینطور روایت می‌کند: زندگی مردم حاشیه شهر مشهد گاهی لنگ دو میلیون تومان است و ندارند که مشکلشان را حل کنند. باورش شاید برای یک عده سخت باشد اما بعضی از مردم حاشیه نشین هزینه ایزوگام یا تعمیر سقف و حتی ساخت یک سرویس بهداشتی مناسب یا حمام در خانه‌شان ندارند. در یکی از بازدیدها متوجه شدیم خانواده‌ای چهار نفره بخاطر نداشتن حمام، در آشپزخانه پرده می‌شکند و استحمام می‌کنند؛ اینها درد است اما گاهی با چند میلیون تومان و یک همت جهادی قابل حل است.

او ادامه می‌دهد: گاهی خراب شدن سقف یک خانه باعث آواره شدن یک خانواده می‌شود، این مشکلات را بررسی کردیم و هیئت‌ها و مواکب هم پای کار آمدند خودمان هم در کنارشان هستیم.

کارشناس مسئول تشکل‌ها و گروه‌های مردمی دفتر امور مجاورین آستان قدس رضوی تاکید می‌کند: خیلی اوقات برای حل مشکل مردم حاشیه شهر نیاز به کار فوق العاده و آنچنان بزرگی نیست. فقط کمی همت و هم افزایی می‌خواهد؛ هیئت‌ها میتوانند بخش از هزینه‌های خود را به تامین حداقل‌های زندگی این مردم نیازمند اختصاص دهند.

طبق گفته فخر اکبری، در مرحله اول طرح معین الضعفا موسوم به «مکتب شهید سلیمانی» ۴۰ خانه بهسازی شد و در مرحله دوم هم ۴۰ خانه دیگر بازسازی خواهد شد.

دغدغه محرومین را داشتن و کار خالصانه و بی ریا انجام دادن از آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی است که برخی افراد در مشهد، خوب آموخته‌اند، کسانی که بر خلاف خیلی افراد جویای نام، جویندگان گمنامی اند و کار را برای رضای خالق و آسایش بندگان خدا انجام می‌دهند؛ شهید سلیمانی حالا زنده تر از قبل در کنار ما است…

منبع: فارس خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن