پایتخت فرهنگ اسلامی

قرآن‌های دست نویس امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در موزه رضوی

کد خبر : 31903

در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌های خطی نفیس منسوب به دست‌خط ائمه اطهار علیهم‌السلام به نمایش درآمده است که در این میان، مصحف شریف امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در ایام عزاداری سالار شهیدان مورد توجه ویژه دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفته است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌های نفیس و ارزشمندی به نمایش درآمده است که مصحف‌های شریف منسوب به دست‌خط امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) نفیس‌ترین نسخ این مجموعه است. این مصاحف به خط کوفی بر پوست کتابت شده‌ و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌روند.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس در این خصوص به نسخه قرآن کریم به دست‌خط منسوب به امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره‌ کهف تا آخر سوره طه است که در ۸۳ ورق پوست نباتی‌رنگ به خط کوفی هفت‌سطری کتابت شده است.

وی افزود: ابعاد این اثر نفیس، ۵/۱۶× ۸/۱۰ سانتی‌متر و جلد آن، چرمی دو رو است که بیرون جلد، ساغری مشکی و درون آن، تیماج ارغوانی است و در صفحه آخر آن، ترقیمه «کتبه حسین بن‌علی»، با تذهیب مشاهده می‌شود.

جواد فرهمندنژاد همچنین به معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام سجاد علیه‌السلام پرداخت و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در ۳۶۱ ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه ۳۲ در ۲۰ سانتی‌متر به خط کوفی ۱۶سطری کتابت شده است. وی افزود: جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی است و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.

گفتنی است گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی بیش از ۲۳هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس خطی و قرآن‌های فاخر چاپ سنگی را در خود جا داده است که بسیاری از این نسخ به صورت تک نسخه و در دنیا بی‌نظیر است. همچنین آستان قدس رضوی بیشترین حجم قرآن‌های پوستی را در اختیار دارد. بخشی از نفایس این سازمان در گنجینۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن