زندگی

مزایای پنهان مدیریت‌ زمان

کد خبر : 57568

بعضی‌ها فکر می‌کنند که تنها فایده مدیریت موثر ‌زمان این است که در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توان کارهای بیشتری انجام داد اما فهرست فواید آن بیشتر از این حرف‌هاست

نویسنده: فرنگیس یاقوتی | ‌ مترجم منبع: corporatefinanceinstitute.com

از کاهش استرس تا زمان بیشتر برای سرگرمی

صبح مشهد- مدیریت زمان یکی از پیش‌نیازهای موفقیت در زندگی است. فرقی ندارد که شما دانش‌آموز هستید یا دانشجو، شاغل یا بازنشسته، خانه‌دار یا …، مدیریت موثر زمان همیشه برای شما فواید پنهان زیادی خواهد داشت که معمولا متوجه آن‌ها نخواهید شد. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

۱ کاهش استرس

ایجاد و پیروی از یک برنامه کاری منظم، اضطراب را کاهش می‌دهد. دلیلش هم این است که وقتی موارد موجود در فهرست کارهای خود را بررسی می‌کنید، می‌بینید که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارید. این به شما کمک می‌کند از احساس استرس و نگرانی درباره انجام کارها جلوگیری کنید و بتوانید با کیفیت بیشتری، پیگیر انجام بقیه امور شوید.

۲ داشتن وقت بیشتر برای سرگرمی

مدیریت زمان به شما زمان بیشتری می‌دهد تا در زندگی روزمره خود صرف کنید. افرادی که می‌توانند زمان را به طور موثر مدیریت کنند، از داشتن زمان بیشتری برای صرف سرگرمی‌ها یا سایر فعالیت‌های شخصی و مورد علاقه لذت می‌برند.

۳ فرصت‌های بیشتر

مدیریت زمان به ایجاد فرصت‌های بیشتر برای ما و اتلاف زمان کمتر برای فعالیت‌های بی‌اهمیت منجر می‌شود. مهارت مدیریت زمان، یک ویژگی کلیدی است و به شما این امکان را می‌دهد که فرصت‌های بیشتری برای مطالعه، افزایش آگاهی، تلاش و… داشته باشید. توانایی اولویت‌بندی و زمان‌بندی برای هر فردی که می‌خواهد در مسیر پیشرفت قرار بگیرد، ضروری است.

۴ رسیدن به اهداف بیشتر

همه ما در زندگی یکسری اهداف داریم که با تلاش و پشتکار به دنبال تحقق آن‌ها هستیم. افرادی که مدیریت زمان را به خوبی انجام می‌دهند، بهتر می‌توانند به اهداف و مقاصد دست یابند و این کار را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهند. بنابراین یکی از مزایای پنهان مدیریت موثر زمان، دستیابی به اهداف بیشتر در زندگی است.

۵ محبوبیت و مقبولیت

مدیریت زمان به بهبود کارایی و بهره‌وری فرد منجر می‌شود. این دستاوردها باعث می‌شود فرد در محیط خانواده، کاری و … محبوب‌تر شود و همه بتوانند روی او به عنوان یک فرد موفق، حساب باز کنند.

توصیه‌های طلایی برای مدیریت موثر زمان

پس از در نظر گرفتن مزایای مدیریت زمان که به آن‌ها اشاره شد، بیایید با چند روش برای مدیریت موثر زمان آشنا شویم.

اهداف را به درستی تعیین کنید| مطمئن شوید اهدافی که تعیین می‌کنید خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و با در نظر گرفتن زمان مناسب برای دستیابی به آن‌ها هستند.

عاقلانه اولویت‌بندی کنید| اولویت‌بندی وظایف بر اساس اهمیت و فوریت ضروری است. به عنوان مثال، به وظایف روزانه خود نگاه کنید و اولویت آن‌ها را بدین شکل تعیین کنید: مهم و فوری(این کارها را فورا انجام دهید)؛ مهم اما فوری نیست(تصمیم بگیرید که چه زمانی این وظایف را انجام دهید)؛ فوری اما مهم نیست(در صورت امکان این وظایف را به شخص دیگری محول کنید)؛ نه فوری و نه مهم است(این موارد را کنار بگذارید تا بعداً انجام دهید).

یک محدودیت زمانی برای تکمیل یک کار تعیین کنید| تعیین محدودیت‌های زمانی برای تکمیل وظایف به شما کمک می‌کند تمرکز و کارایی بیشتری داشته باشید. فکر کردن به این که برای انجام هر کار چقدر زمان نیاز است به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را قبل از بروز آن‌ها تشخیص دهید. به این ترتیب می‌توانید برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

بین کارها استراحت کنید| هنگامی که بسیاری از کارها را بدون استراحت انجام می‌دهید، حفظ تمرکز و انگیزه سخت‌تر است. بین کارها کمی استراحت کنید تا سرحال شوید. چرت کوتاه، پیاده‌روی کوتاه یا … می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

از تقویم کمک بگیرید| از تقویم برای مدیریت طولانی‌تر اهداف و مدت‌ زمانی که باید صرف آن‌ها شود، استفاده کنید. ضرب‌الاجل‌های پروژه‌ها یا کارهایی را که بخشی از تکمیل کل پروژه هستند، بنویسید. به این فکر کنید که چه روزهایی ممکن است برای اختصاص‌دادن به کارهای خاص بهتر باشد تا مدیریت زمان اصولی‌تری اتفاق بیفتد.

وظایف و فعالیت‌های غیرضروری را حذف کنید| حذف فعالیت‌ها یا وظایف اضافی مهم است. تعیین کنید چه چیزی مهم است. حذف کارها و فعالیت‌های غیرضروری، زمان بیشتری را برای صرف چیزهای واقعاً مهم آزاد می‌کند.

منبع: زندگی سلام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن