شهری

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی مطرح کرد:

بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در آذرماه

کد خبر : 53961

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ما برای آذرماه ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی را داریم که در فهرست میراث ناملموس جهانی قرار دهیم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی مصطفی پورعلی امروز چهارشنبه ۱۱ مردادماه، در نشست هم‌اندیشی شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی در مشهد که در هتل جهان برگزار شد، اظهار کرد: در این برنامه از سلسله جلسات شورای ملی ثبت آثار که خارج از تهران برگزار می‌شود قرار است ۷۰ اثر ویژه خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرد. چند پرونده موضوع حریم نیز وجود دارد که بررسی می‌شود. امیدواریم تعداد قابل توجهی از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شود.

او با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی برحسب وظیفه سازمانی خود و به دلیل اهمیتی که میراث خراسان دارد، توجه ویژه‌ای به موضوع ثبت آثار در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی دارد، تصریح کرد: موضوع ثبت جهانی در این فرایند مدنظر است، چند پرونده در خراسان رضوی در حوزه ثبت‌های جهانی داریم.

پورعلی گفت: یکی از اولویت‌‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی ثبت جهانی بارگاه حضرت رضا(ع) است که شاید برای کشور موضوعی مهم‌تر از این نباشد، اگر مقامات استانی هم‌افزایی کنند می‌توانیم امسال پرونده بارگاه را برای فهرست میراث جهانی ارسال کنیم. برای آذرماه ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی را داریم که در فهرست میراث ناملموس جهانی قرار دهیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در حوزه میراث ملموس نیز درخواست ما این است که اگر تولیت آستان قدس رضوی همراهی کنند، مجموعه بارگاه حضرت رضا(ع) به عنوان نامزد معرفی شود و در اولویت قرار گیرد، همچنین تعدادی از آثار تاریخی استان از جمله کاروانسراها در پرونده ویژه مجموعه کاروانسراها مطرح است.

او یادآور شد: پرونده منظر فرهنگی کلات نادری حائز اهمیت ثبت جهانی است که می‌تواند در برنامه‌های آتی کشور قرار بگیرد، برای ما نیز بسیار مهم است و در اولویت قرار دارد. این موضوع امروز رسیدگی خواهد شد، قول مساعد می‌دهیم در آینده نزدیک پرونده آن تکمیل و برای یونسکو ارسال شود، البته ممکن است موانعی وجود داشته باشد که نیازمند همکاری مقامات شهرستانی و استانی است.

پورعلی ادامه داد: ما تعیین حریم منظر فرهنگی کتیبه نادری را انجام دادیم و این می‌تواند یکی از موارد اصلی ما باشد، با توجه به این که ما آثار بسیار کمی از دوره افشاریه در کشور داریم، اگر همکاری خوبی توسط شهرستان کلات و استان انجام شود می‌توانیم در دو سال آینده ثبت جهانی منظر فرهنگی کلات نادری را مدنظر قرار دهیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن