زندگی

۳ تا بچه داریم اما شوهرم اهل کار نیست/ ۴۷ سال دارم!

کد خبر : 34228

مشکل من این است که همه خرج خانه با من است. زنی ۴۷ ساله‌ام با ۳ فرزند که بزرگ‌ترین شان سرباز است. شوهرم اهل کار نیست، مسئولیت‌پذیر نیست و شرایط زندگی‌مان در این روزها خیلی سخت شده است. راهنمایی‌ام کنید.

صبح مشهد– نویسنده : نجمه عابدی، دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی/ مخاطب گرامی، بی‌مسئو لیتی یکی از خصلت‌هایی است که اطرافیان از آن بسیار رنج می‌برند و خصیصه‌ای است که به مرور زیاد می‌شود چون کم کم افراد، شخص بی‌مسئولیت را با اهمال کاری‌هایی که دارد، می‌پذیرند و دیگر از آن فرد انتظار و درخواستی ندارند. این ویژگی نامناسب روز به روز بیشتر می‌شود و فرد از محیط، تقویت مثبت می‌گیرد و در او رضایت ایجاد می‌شود و به این گونه رفتار ادامه می‌دهد. سپس فردی متوقع، خودخواه، لجباز و منفعت طلب می‌شود. البته افراد با روش‌های مختلفی با این بی‌مسئولیتی همسر برخورد می‌کنند که در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

تلاش برای تغییر همسرتان بی‌فایده است
همسران افراد مسئولیت‌گریز، گاهی خودشان تمام وظایف را انجام می‌دهند و زیر بار فشار خانواده قرار می‌گیرند. برخی دیگر می‌خواهند فرد بی‌مسئولیت را اصلاح کنند و او را تحقیر می‌کنند یا راه بی توجهی و بی احترامی به او را در پیش می‌گیرند یا این‌که به طلاق فکر می کنند. راه دیگر در برخورد با این شرایط این است که فرد تلاش کند تا نقاط ضعف خود و اطرافیان را که باعث شده است بی‌مسئولیتی فرد مقابل زیاد شود شناسایی و بدین گونه به صورت غیر مستقیم فرد را به سمت پذیرش مسئولیت دعوت کند. در نتیجه در برخورد با همسر بی‌مسئولیت نباید به دنبال تغییر او باشید بلکه می‌توانید راه‌هایی پیدا کنید که با تغییر در رفتار خود، ایشان را در مسیر درست راهنمایی کنید. در این زمینه راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می شود.

لجبازی همسر را با لجبازی جواب ندهید
مطمئنا در فضای تقصیر، لجبازی و سرزنش کردن، فرد تمایلی به تغییر و اصلاح ندارد، در نتیجه شرایط اصلاح را فراهم کنید. در ضمن با دیگر اعضای خانواده‌تان هماهنگ باشید و اجازه حمایتگری ندهید. گاهی خانواده شوهرتان یا پسرهایتان در این زمینه از بی‌مسئولیتی همسرتان حمایت می‌کنند و مسئولیت کارهای او را بر عهده می‌گیرند. بهتر است در این مواقع با آن‌ها صحبت کنید و عاقبت کارشان را به آن‌ها یادآور شوید.

جدی با شوهرتان صحبت کنید
با جدیت تمام از همسرتان بخواهید که وظیفه‌اش را انجام دهد و در عین حال صبور باشید. به خاطر داشته باشید برای ایجاد مسئولیت‌پذیری در فرد باید اهداف را کوچک و قابل انجام در نظر گرفت و یادتان باشد که صبور باشید و بدون رفتارهای پرخاشگرانه، درخواست‌تان را بیان کنید. شاید با این روش به طور کامل به خواسته‌تان نرسید ولی حداقل تا حدودی موفق می‌شوید.

نقش همسرتان را قبول نکنید
گاهی افراد از سر اجبار یا به دلیل این که همسر نمی‌توانسته است وظایف خود را انجام دهد، تمام مسئولیت کارهای او را بر عهده می‌گیرند. شاید در ابتدا دوطرف از این وضعیت راضی باشند ولی یادتان باشد که کم‌کم این پذیرش مسئولیت تبدیل به وظیفه می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن