اقتصادیستون اصلی

برای اولین بار در کشور جوان قوچانی موفق به تولید گوشت گیاهی شد/هیچ حمایتی از ما نمی‌شود

کد خبر : 34208

جوان نخبه قوچانی موفق به تولید گوشت گیاهی و فرآورده های گوشتی از گیاه شد که علاوه بر بالا بودن پروتئین مضرات گوشت‌های حیوانی موجود در بازار را ندارد.

به گزارش صبح مشهد،تولید گوشت و فرآورده های دامی در دنیایی که هر روز رو به آلوده تر شدن و کوچک تر شدن می رود چیزی جز دردسر و بیماری به همراه ندارد. بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و کبد چرب باعث شده تا کارشناسان و پزشکان درصدد جایگزین کردن پروتئین و گوشت گیاهی به جای پروتئین‌های دامی باشند، این تحول می تواند آینده نسل بشر را تضمین کند.

پروتئین گیاهی یکی از مهم ترین گرایش های جدید در دنیای فناوری است. بزرگان این عرصه معتقدند در آینده ای نه چندان دور شاهد انقلابی در جایگزین کردن گوشت گیاهی به جای محصولات دامی و فرآورده های گوشتی خواهیم بود. کشور‌های معدودی از جمله انگلستان توانسته به دانش تبدیل دانه‌های گیاهی به گوشت دست یابد، اما جوانان پرتلاشی نیز در کشور وجود دارند که توانسته‌اند با تکیه بر همت و تلاش روزافزون کشور ما را هم به جرگه دارنده این صنعت دانش‌بنیان پیوند دهد. این افتخار بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با جوان خوش‌آتیه قوچانی بشینیم.

صبح مشهد: لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید که چه محصولی تولید کردید؟
میلاد حیاتی فارغ التحصیل دکتری صنایع غذایی هستم. موفق به تولید گوشت گیاهی به اصطلاح کارشناسان صنایع تغذیه گوشت آنالوگ شدیم.

صبح مشهد: ایده فناوری گوشت گیاهی از چه زمان به ذهن شما رسید؟
حیاتی: قبل از شروع تحصیل در مقطع دکتری در واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی پروتئینی مشغول به‌ کار بودم که تمام محصولات تولیدی از گوشت قرمز و مرغ بود تا اینکه در ذهنم این جرقه ایجاد شد که برای قشری از مردم که توانایی استفاده از گوشت قرمز و حیوانی را ندارند و گیاهخوار هستند؛ نوعی گوشت تهیه کنیم که پروتئین‌های لازم برای بدن را دارا بوده و استاندار‌های غذایی را داشته باشد که این موضوع شروعی برای طرحی دانش‌بنیان به نام گوشت گیاهی برای اولین بار در کشور شد.

صبح مشهد: برای تولید این فناوری از چه گیاهی استفاده شده و چه مدت طول کشید تا به نتیجه مطلوب منتهی شود؟
حیاتی: برای تولید گوشت گیاهی از از گیاه خُلَّر “سَنـگِـنَک سرده‌ای از گیاهان گلدار” استفاده کردیم، تحقیقات و آزمایشات اولیه تا به بهره برداری مورد نظر برسد چند سال طول کشید و چون تحقیقاتی که انجام دادم دقیق و کامل بود تمام آزمایشاتی که در این گیاه انجام شد موفقیت آمیز بود. حتی این طرح با مقاله‌ای با این عنوان در ژورنال‌های علمی بین‌المللی به ثبت رسیده است.

صبح مشهد: آیا تولیدات شما به دست مصرف کنندگان رسیده است؟
حیاتی: بله، به صورت فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس از این فناوری استفاده شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

صبح مشهد: مضرات گوشت قرمز و اثرات مطلوب محصولات پروتئینی برروی سلامت بدن انسان چه می تواند باشد؟
حیاتی: در قرن اخیر با شیوع بیماری‌های حیوانی نظیر جنون گاوی و نیز افزایش تقاضا برای ارائه غذای سالم، بدون کلسترول و حاوی چربی‌های غیر اشباع فشار مثبتی بر کاهش مصرف گوشت مشاهده شده که افزایش گیاه‌خواری در میان جوامع سبب شده تا پروتئین گیاهی مورد توجه قرار گیرد، در مطالعات اخیر کارشناسان به پروتئین سویا، گلوتن گندم به عنوان مواد خام اولیه متمرکز شدند، اما تعدادی اشکال و حضور عوامل آلرژیکی و جهش‌های ژنتیکی در موجودات زنده مورد آزمایش در سویا و بیماری سیلیاک در نتیجه مصرف این گلوتن گندم باعث شد که به منابع دیگر از جمله گیاه خلر توجه کنم و این گیاه سالم و بدون عوارض انتخاب کنم.

صبح مشهد: همترین دغدغه‌ای که اکنون با آن مواجه هستید، چیست؟
حیاتی: مسئولین ذیر ربط از پروژه‌های اقتصادی حمایت لازم را ندارند، اتفاقات اخیر مانند افزایش قیمت دلار و تحریم‌ها باعث شده تا کارآفرینان دچار مشکلات اقتصادی شوند و نیاز به حمایت همه جانبه دارند، متاسفانه حمایتی که لازم است از طرح‌های دانش بنیان نمی‌شود و فقط بخش خصوصی با توجه به برآورد طرح‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

صبح مشهد: مشکلات موجود برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان چیست و برای مرتفع نمودن آن چه مواردی لازم است؟
حیاتی: هیچ قانون الزام آوری برای حمایت از مخترعین وجود ندارد؛ اگر قانونی وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود به عنوان مثال طبق قانون ۲ درصد از بودجه شرکت‌ها و موسسات دولتی باید به طرح‌های پژوهشی اختصاص یابد، اما وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما طرح‌های پژوهشی انجام نمی‌دهیم و اصلا اهمیتی برای کار تحقیقاتی قائل نیستند این امر با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب و حمایت قاطع ایشان از مسیر علمی بسیار آزار دهنده‌ است.

صبح مشهد: برای جوان‌هایی که می‌خواهند کاری را شروع کنند چه توصیه‌ای دارید؟
سعی کنید همواره تلاش و پشتکار را سرلوحه کار خود قرار دهید و هیچ‌گاه ناامید نشوید. در کلام آخر از تمام کسانی که همراه من بودند، خصوصا پدر و مادرم کمال تشکر را دارم؛ دعای خیر والدین پشتوانه محکمی برای موفقیت هرکاری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن