زندگی

همسرم حتی در خانه هم ماسک می‌زند!/ تا حمام نرفتی با من حرف نزن!

کد خبر : 33774

مردی ۴۲ ساله هستم وهمسرم۳۷ ساله است. حدود دو ماه پیش، دایی همسرم به خاطر کرونا فوت کرد. بعد از آن اتفاق، همسرم بیش از حد به مسائل بهداشتی توجه می‌کند. هر وقت از سر کار به خانه می‌رسم، می‌گوید تا حمام نرفتی با من حرف نزن. حتی در خانه هم ماسک می‌زند و می‌گوید که شاید شما(من و دو پسرم)، ناقل باشید. خسته شدم از این شرایط. حال خودش هم خوب نیست. چه کنیم؟

صبح مشهد– نویسنده: صدیقه معدنی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی/  مخاطب گرامی، وسواس و دقت نظر همسر شما برای رعایت بهداشت پس از فوت دایی‌شان تا حدودی طبیعی است و نیاز به گذر زمان دارد تا این وسواس تعدیل شود. با این حال، چند توصیه به شما برای مدیریت شرایط پیش آمده داریم.

این خودمراقبتی نوعی سوگواری است
قبل از هر چیز توجه داشته باشید که این خود مراقبتی شدید به نوعی سوگواری ایشان برای دایی فوت شده‌شان است. ترس از مردن از طریق این بیماری(کرونا)، اضطراب، افسردگی، وسواس مزمن و نگرانی درباره سلامت، واکنش‌های روانی شایع ناشی از اضطراب ابتلا به بیماری کروناست. استرس ناشی از این بیماری، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و از آن جایی که بیماری کرونا به دلیل ناشناخته بودن استرس و اضطراب زیادی ایجاد می‌کند، بنابراین نیاز است عوامل مرتبط با آن را شناسایی و از آن‌ها برای کاهش اضطراب کووید ۱۹ استفاده کرد. پژوهش‌های متعدد نشان دادند که با کاهش استرس، اضطراب و افسردگی میزان سلامت روان و سلامت عمومی افزایش می‌یابد.

به همسر‌تان ثابت کنید که پایبند به پروتکل‌ها هستید
زمانی مهارت‌های مقابله‌ای می‌تواند کارآمد باشد که موقعیت استرس‌زا از دو ویژگی مهم برخوردار باشد. این دو ویژگی عبارت اند از: پیش‌بینی‌پذیری و کنترل‌پذیری. بنابراین به شما مخاطب گرامی توصیه می‌کنم شرایط را قابل پیش‌بینی و کنترل شده برای همسرتان تداعی کنید و به این ترتیب رفتارهای اضطراب‌زای ایشان را کاهش دهید. به او ثابت کنید که مراقب خود و خانواده‌تان هستید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شست‌وشوی دست‌ها و زدن ماسک و رعایت فاصله در بیرون و شست‌وشو و ضدعفونی خریدهایی که از بیرون به منزل می آورید، ضروری است.

خودتان را حساس به ماجرا نشان دهید
در کلام هم با همسرتان در خصوص جلوگیری از ابتلا به کرونا خود را هم رای و حساس نشان دهید. احتمالا همسرتان از شما در این باره مطمئن نیست و رفتاری دیده یا کلامی شنیده که باور ندارد شما هم به اندازه ایشان مراقب خودتان باشید. باید کمی بگذرد و شما با رفتار و کلام‌تان به او ثابت کنید که شما هم مراقب خود و خانواده‌ هستید، رعایت می‌کنید و اوضاع را تحت کنترل دارید تا شدت رفتار ایشان در خصوص دوش گرفتن هر روزه از شما سلب شود.

انرژی مثبت را به فضای خانه‌تان بیاورید
از آن جایی که عوامل روان شناختی مثبت با استرس رابطه منفی دارد، سعی کنید هیجانات مثبت و حس امید و شادکامی را در خانه بالا ببرید. از کارهایی همچون تبریک تولدها(همسر و فرزندان)، سالگرد ازدواج‌تان، خرید شیرینی و گل برای همسرتان و دادن پیام‌های عاشقانه کمک بگیرید تا حس توجه و علاقه مندی‌تان را به خانم‌تان ابراز کنید. با این اتفاق، عزت‌نفس همسرتان بالاتر می‌رود و جریان این حس در فضای خانه حال بچه‌ها و البته شما را هم بهتر می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن