استانیزندگیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

همزمان با سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت؛ ۵۰۰ رخداد فرهنگی و قرآنی در مشهد برگزار می شود

کد خبر : 16314

نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع با ۴۰۰ غرفه نمایشگاهی برپا می‌شود؛ همچنین این نمایشگاه ۲۴ بخش نمایشگاهی دارد و با ۸۰ ویژه برنامه میزبان علاقه‌مندان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۵۰۰ رخداد فرهنگی و قرآنی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اجرایی خواهد شد.
به گزارش صبح مشهد، سید سعید سرابی با بیان این مطلب در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس که با شعار «بهار جان‌ها» در سالن شهدا برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن و عترت یکم تا دهم خردادماه مصادف با ششم تا پانزدهم رمضان المبارک در ساختمان شمس عرصه میدان شهدا برگزار می‌شود و مجموعا ۵۰۰ رخداد و فعالیت فرهنگی و قرآنی در نمایشگاه امسال اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن در ساختمان شمس میدان شهدا برپا می‌گردد، گفت: نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع با ۴۰۰ غرفه نمایشگاهی برپا می‌شود؛ همچنین این نمایشگاه ۲۴ بخش نمایشگاهی دارد و با ۸۰ ویژه برنامه میزبان علاقه‌مندان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: همچنین امسال نمایشگاه قرآن و عترت در ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی برپا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مراسم آغازین نمایشگاه قرآن به صورت رسمی در روز سوم خردادماه برپا می‌شود، افزود: در این مراسم از خادمان قرآنی نیز تجلیل خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جلوه‌های هنری متعددی در نمایشگاه امسال فعال می‌گردد، بیان کرد: همچنین از انجمن‌های نمایشی، تجسمی، خوشنویسی و غیره نیز در این نمایشگاه استفاده می‌شود.
سرابی با بیان اینکه در برگزاری جشنواره امسال در عرصه شهدا تلاقی جریان فرهنگ و قرآن با فرهنگ‌های عمومی رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: از آنجا که نمایشگاه در عرصه شهدا برپا می‌شود، به مردمی شدن آن کمک می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش شده امسال حضور ادارات و سازمان‌ها حضوری موثر در برپایی نمایشگاه باشد، عنوان کرد: برنامه‌های این سازمان‌ها مرور شده و مشارکت‌ها و ماموریت‌های ویژه به آنها سپرده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در نمایشگاه امسال ۱۷ سازمان و نهاد حضور دارند و قرار نیست گزارش کار ارائه کنند؛ بلکه خدمات قرآنی به شهروندان عرضه می‌کنند.
سرابی با اشاره به حضور ۶ تشکل قرآنی برجسته در نمایشگاه، اظهار کرد: همچنین کتابت قرآن کریم نیز امسال توسط ۲۰ هنرمند چیره دست این عرصه رقم خواهد خورد.

اجرای ۲۰۰ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان در سطح شهر مشهد

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم  از اجرای ۲۰۰ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان در سطح شهر مشهد خبر داد.
هادی بختیاری، اظهار کرد: ۲۰۰ ویژه برنامه قرآنی، فرهنگی و مذهبی ماه مبارک رمضان در سطح شهر مشهد در نظر گرفته شده که تمرکز این برنامه‌ها در عرصه میدان شهدا، بوستان کوهسنگی، بوستان بهار و بوستان ملت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگسراها، محلات و مناطق مختلف مشهد میزبان حضور مردم در ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان هستند، بیان کرد: در این برنامه‌ها موضوع تدبر در قرآن کریم و معرفی نهج‌البلاغه و آموزه‌های آن مورد توجه و تاکید قرار دارد.
رمضان ماه بهار دلها و ضرورت آماده‌سازی برای حیات معنوی
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه فضای ماه مبارک رمضان باید فضایی با نشاط و مفرح باشد، توضیح داد: این حس و حال در آغاز سال و بهار طبیعت وجود دارد. از آنجا که ماه رمضان نیز بهار جانها است، ضرورت دارد شادی و نشاط معنوی و آماده‌سازی برای حیات معنوی در افراد رقم بخورد و این حس در آنان ایجاد شود.
بختیاری هدف از برگزاری جشنواره رمضانی در عرصه شهدا را ایجاد فضای تعامل اجتماعی خواند و ابراز امیدواری کرد: مومنان با حضور خود و مکث اجتماعی در عرصه شهدا، از بهره‌های معنوی این ماه استفاده شایسته ببرند.
وی با اشاره به اینکه نیایش و گفتگو با خداوند محور فعالیت‌های ماه رمضان است، افزود: به این منظور از قاریان برجسته ملی و بین‌المللی برای حضور در عرصه شهدا دعوت شده و در عین حال خوانندگان برجسته کشور نیز در این مراسم حضور می‌یابند و مناجات خوانی صورت می‌گیرد.
اجرای سرودهای ملی و دینی و حضور شخصیت‌های برجسته کشوری
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در عرصه شهدا سرودهای ملی و دینی نیز نواخته می‌شود، گفت: همچنین از شخصیت‌های فرهنگی اجتماعی نیز دعوت به عمل آمده و آنان از تجربیات دینی و معنوی خود با مردم سخن می‌گویند. در عین حال فضایی ایجاد شده تا پذیرایی از حاضران با دسر و غذا صورت گیرد.
بختیاری ادامه داد: برنامه‌ریزی برای اجرای ویژه برنامه‌های رمضانی در عرصه شهدا با هدف افزایش تعاملات بین اعضای خانواده در این برنامه‌ها صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی جلسات قرآنی در روزنامه شهرآرا و شهرآرا محله صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: همچنین در حوزه گردشگری نیز جشنواره رمضان برپا می‌شود؛ این جشنواره درصدد است با مراکز اقامتی، تجاری و فروش کالا هماهنگی‌هایی صورت داده و از غیرمشهدی‌ها دعوت کند برای زیارت در ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس حاضر شده و از برنامه‌های شهر استفاده کنند.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به برپایی افطاری دورهمی اشاره کرد و توضیح داد: تلاش می‌شود سنت‌های قدیمی ماه مبارک رمضان مانند سحری خوانی اجرا شود و انسجام اجتماعی در این برنامه‌ها تقویت گردد.
بختیاری با اشاره به برپایی مسابقات فوتسال جام محلات مشهد، بیان کرد: حضور لیگ‌ها و تیم‌های حرفه‌ای در این مسابقات ممنوع شده تا افراد با هویت محله‌ای در این دور از مسابقات شرکت کنند.
وی افزود: همچنین در منطقه ۶ مشهد و در مصلی قدیم نیز ویژه برنامه‌ای در ۱۰ شب با موضوع نهج‌البلاغه و بیان آموزه‌های آن تدارک دیده شده است.

گفتنی است، سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در ساختمان شمس از ساعت ۱۸ تا ۲۴ هر شب آماده میزبانی از حضور علاقه مندان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن