زندگی

حوصله صحبت با خانمم و بچه‌هایم را ندارم، چه کنم؟

کد خبر : 33554

۳۷ ساله‌ام و بیشتر اوقات غرق در افکار خودم هستم. دیپلم دارم و درآمدم بد نیست. دوست دارم بیشتر با زن و بچه ام صحبت کنم اما حوصله ندارم. اصلا نمی‌دانم باید درباره چه چیزی صحبت کنم و … . لطفا راهنمایی‌ام کنید.

صبح مشهد– مخاطب گرامی، اولین و مهم‌ترین قدم برای ارتباط موثر با همسر و فرزندتان، گوش دادن واقعی بدون حواس‌پرتی یا تظاهر به شنیدن است. این تصویر را که یک ارتباط خوب یعنی فقط شما صحبت کنید، فراموش کنید. توجه داشته باشید گوش دادن تمام و کمال به صحبت‌های شخص مقابل کار ساده‌ای نیست ولی مهم ترین قدم در بالا بردن قدرت برقراری ارتباط، همین توجه نشان دادن به صحبت است. یک گفت و گوی خوب متشکل از هماهنگی بین گفتن و شنیدن است.

ارتباطات، جاده‌ای دوطرفه است
سعی کنید خود را برای نظر مخالف طرف مقابل آماده کنید تا از استرس و اضطرابی که گهگاه هنگام مکالمه و تلاش برای برقراری ارتباط رخ می دهد، بکاهید. به عنوان مثال زمانی که شخص مقابل شما خسته است، اصرار به صحبت کردن نکنید و سعی کنید او را درک کنید.

از جوک و خاطره گفتن کمک بگیرید
خاطره‌ها بسیار قدرتمندند. آن‌ها مغز را فعال و گفت‌و‌گو را جذاب می‌کنند و ما را اجتماعی نشان می‌دهند. هر ازچندگاهی برای همسر و فرزند تان از خاطرات جوانی یا محل کارتان تعریف کنید. بد نیست چندتا جوک جدید هم یاد بگیرید.

برای شروع گفت‌و‌گو آمادگی ذهنی داشته باشید
برای شروع یک گفت‌و‌گو نیاز است از قبل موضوعی را آماده کرده باشید. شما می‌توانید درباره خانواده، شغل، رویاها و تفریح و سرگرمی صحبت کنید. با شروع گفت‌وگو و اشتراک‌گذاری این موضوعات، خواهید توانست یک مکالمه خوب و دلچسب با موضوعات بسیار زیاد داشته باشید.

زبان بدن هم تاثیرگذار است
وقتی به طور مثال به همسر خود می‌گویید آماده گفت‌و‌گو هستید اما دست به سینه نشسته‌اید یا می‌گویید در حال گوش دادن هستید ولی سرتان همچنان در تلفن‌همراه است، یعنی هیچ تمایلی به گفت‌و‌گو ندارید. نشانه‌های ناگفته و نانوشته، معمولا آشکارتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم، عمل می‌کنند. هیچ‌وقت فراموش نکنید در یک ارتباط کلامی موثر، دقت به زبان بدن مانند ارتباط چشمی، محکم ایستادن و … بسیار مهم است و توجه داشتن یا نداشتن ما را نشان می‌دهد. شایان ذکر است ارتباط با دیگران، یک مهارت است که با تمرین و تکرار به دست می‌آید.

نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان شناس‌عمومی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن