زندگی

۴ اصل برای مدیریت اختلاف‌های داماد و خانواده همسر

کد خبر : 32414

اختلاف داماد خانواده با والدین همسر، یکی از مسائلی است که در زندگی مشترک، ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی یک دختر و پسر از دو خانواده‌ متفاوت که از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … معمولا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، با هم ازدواج می‌کنند علاوه بر حل و فصل مسائل بین خودشان، لازم است که با خانواده‌ دیگری نیز به تفاهم اجمالی برسند بنابراین خیلی طبیعی است که در این راه با مشکلاتی مواجه شوند. آن چه مهم‌تر از وجود چنین اختلافاتی است، نوع مدیریت و برخورد با این مسائل و مشکلات است.

صبح مشهد– در ادامه، توصیه‌هایی در همین باره مطرح خواهد شد.

ریشه اختلاف را بیابید
با گفت‌و‌گوی صحیح با همسرتان سعی کنید ریشه اختلاف را متوجه شوید. گاهی اوقات، به خاطر ذهن‌خواهی و کنترل نکردن احساسات، افراد توانایی دیدن همه‌ ابعاد یک اختلاف و مسئله را از دست می‌دهند. سعی کنید با آرامش و بدون قضاوت در فضایی آرام و بدون تنش با همسرتان درباره اختلافات پیش آمده صحبت کنید. زبان بازخواست و کنایه را کنار بگذارید و با توجه کافی فقط به صحبت‌ها یا شکایت‌های شوهرتان در این زمینه گوش کنید. تلاش کنید متوجه شوید که اختلاف پیش آمده از چه زمانی آغاز شده و چه عواملی به بیشتر شدن آن شدت می دهد؟

نقش خودتان را دست کم نگیرید
در مرحله بعد با همفکری، راه‌حل‌های احتمالی برای کاهش اختلاف‌ها را مرور کنید(مدیریت رفت‌وآمدها، نحوه گفت‌وگو‌ها، نوع برخورد با سلایق و…). اگر قضیه و ریشه مشکل، سوءتفاهم یا توقعات و انتظارات غیرممکن همسرتان است، باز هم با گفت‌وگو و ارائه اطلاعاتی از ویژگی‌های شخصیتی یا موقعیتی پدر و مادرتان در شناخت بیشتر او کمکش کنید. فراموش نکنید شما به عنوان کسی که پدر و مادرتان را بیشتر می‌شناسید، نقش مهمی در مدیریت رابطه دارید. اگر فکر می‌کنید شما یا همسرتان توانایی گفت‌وگوی سالم و شناسایی دلایل اختلاف را ندارید، بهره‌گیری از مشاور حضوری لازم است.

اولویت‌هایتان را تغییر دهید
تغییر اولویت‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی را در نظر داشته باشید. در هر برهه از زندگی ،لازم است با سیاست و شناخت کافی اولویت‌های‌ تان را کمی جابه‌جا کنید. برای شکوفایی و پویایی بیشتر زندگی مشترک لازم است هر دو فرد، اولویت اول زندگی یکدیگر باشند. این موضوع به این معنا نیست که به مراقبت از والدین و نیازهای‌شان بی توجه باشند، بلکه به این معناست که گاهی بهتر است در مشکلات ارتباطی بین همسر و والدین، حمایت و توجه به سمت همسر تغییر کند. تغییر اولویت‌بندی نیاز به تمرین و دقت دارد، بهتر است با همسرتان به توافقاتی برسید و برای رفتارها و واکنش‌های‌تان در ارتباط با خانواده‌ها قوانین مشترک داشته باشید و عمیقا به این درک برسید که با همسرتان در یک تیم هستید. با در اولویت قراردادن همسرتان در مسائل، احترام و توجه‌تان به او را متذکر می‌شوید. بنابراین در هنگام بروز اختلافات با خانواده‌ شما، از این که مسائل را با شما درمیان بگذارد و وارد گفت‌و‌گو شود اجتناب نمی‌کند.

احترام والدین‌تان باید حفظ شود
با درک بیشتر همسر و والدین در جایگاه خودشان به غنی شدن روابط همسر با خانواده‌تان کمک کنید. طرفداری بدون منطق با نشان دادن هم‌تیمی بودن با همسر تفاوت دارد. سعی کنید با منطق سهم تعصب و پیش‌داوری درباره همسرتان را در اختلافات پیش آمده در نظر بگیرید. تغییر اولویت‌بندی نباید باعث شود حفظ رابطه عاطفی با والدین و احترام گذاشتن به آنان را فراموش کنید.

نویسنده : عطیه تقوی‌بجنوردی | روان شناس

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن