زندگی

محروم‌شدن از لذت بچه‌داری در جوانی

کد خبر : 32174

فاصله ازدواج زوج‌های ایرانی تا تولد اولین فرزندشان نزدیک به ۴ سال شده و این موضوع والدین را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد

صبح مشهد– بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت‌احوال کشور، میانگین فاصله تولد نخستین فرزند با ازدواج مادرانی که در سال ۱۳۹۷ صاحب فرزند شده‌اند در کل کشور ۷/۳ سال است. طبق این آمار در استان‌هایی مثل مازندران، تهران و اصفهان این عدد به ۴/۴ سال هم می‌رسد(منبع خبر: تسنیم). معمولا وقتی صحبت از فاصله سنی والدین و فرزندان به میان می‌آید، همه نگاه‌ها به سمت اختلاف نسلی و درک نشدن فرزندان توسط والدین در دوره‌هایی مانند نوجوانی و جوانی جلب خواهد شد اما واقعیت این است که چالش‌های پیش روی والدینی که دارای اختلاف سنی زیادی با فرزندانشان هستند، بیشتر از مشکلات ارتباطی و تعارضات بین نسلی است. در این مطلب به بررسی برخی چالش‌های پیش روی این دسته والدین می‌پردازیم.

فاصله سنی ۲ نسل را جدی بگیرید
بعضی زنان معتقدند که در سنین بالاتر از آرامش بیشتری برخوردار هستند و با آمادگی بیشتری به استقبال نوزاد می‌روند و نکته دیگر ثبات مالی بیشتر زنان در سن بالاتر است به ویژه برای آن‌هایی که شاغل هستند ولی در کنار همه این‌ها، توجه به فاصله سنی میان این دو نسل هم مهم است که در آینده به ویژه در دوره نوجوانی بچه‌ها برای این خانواده‌ها مشکل‌ساز می‌شود. والدینی که در سنین بالا فرزنددار می‌شوند، نسبت به والدینی که در سنین پایین و ابتدای جوانی فرزنددار می‌شوند، آستانه تحمل پایین‌تری در برابر مشکلات فرزند نوزاد یا نوباوه‌شان دارند. این می‌تواند به دلیل حساسیت پذیری بیشتر افراد در برابر چالش‌هایی از این دست باشد.

راهبردهای تربیتی به افراط و تفریط کشیده می‌شود
دوران کودکی بچه، شیرینی‌ها و لذت‌های خاصی دارد که هر مادر و پدری آن را تجربه می‌کند اما والدینی که تفاوت سنی بسیاری با فرزندان خود دارند، ممکن است به مقتضای دوره سنی که در آن قرار دارند، نتوانند درک کامل و عمیقی از لذت‌های موجود در کودکی فرزندشان داشته باشند. همچنین افرادی که در سنین بالا صاحب فرزند می‌شوند، بیشتر احتمال دارد در راهبردهای تربیتی خود به افراط یا تفریط کشیده شوند. به عبارت دیگر این دسته والدین یا خیلی سخت‌گیر یا خیلی آسان‌گیر خواهند شد. به خصوص اگر این تجربه فرزندآوری آن‌ها، پس از درمان‌های مربوط به نازایی باشد.

درک کردن فرزندان سخت می‌شود
به طور قطع فرزندان شما متعلق به نسل فردا هستند و نمی‌توان بر اساس معیارها و منطق‌های نسلی که به آن تعلق داریم، از آن‌ها توقع داشته باشیم. چارچوب‌های اخلاقی و اجتماعی معمولا ثابت هستند اما برخی موارد وجود دارند که کاملا منطبق بر شرایط زمان هستند. والدینی که با فرزندان به خصوص نوجوان و جوان خود اختلاف سنی زیادی دارند، در درک کردن این تفاوت نسلی به چالش‌های بیشتری برمی‌خورند و کار سخت‌تری پیش رو دارند.

بچه‌داری در جوانی لذت‌بخش‌تر است
مواردی که ذکر شد، کلی هستند و امکان دارد والدینی هم باشند که با وجود داشتن تفاوت سنی زیاد با فرزندان شان، رابطه خوبی با آن‌ها برقرار کنند و والدگری لذت بخشی را تجربه کنند اما واقعیت‌ها بیانگر این هستند که داشتن فرزند در دوران جوانی و در دورانی که فرد دارای بیشترین سطح انگیزه و انرژی ممکن است، می‌تواند نتایجی بهتر و لحظاتی لذت بخش‌تر، هم برای والدین و هم فرزندان ایجاد کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ما یه پسر دو ساله و نیم داریم. هم من هم همسرم یه بچه ی دیگه دوس داریم که پسرمون تک فرزند نباشه. اصلا هم ادعا نداریم. این اختلاف سن و اینارو هم قبول داریم. ولی جناب استاد شیر خشک قوطی ۱۰۰ تومن پوشک دونه ای ۵ تومن کی جرات میکنه فکر بچه کنه. بقیه چیزا هم که خدااا تومن. اول ببینید با مردم چیکار کردین. خجالت نمی‌کشید حرف کمبود جمعیت می‌زنید. چه گلی به سر همین جمعیت کم زدین بچه هامون پاره تنمونم بزاریم زیر دست شما. خودمونو دارین زجر میدید با این مشکلات…. درد مردم تحریم نیس تحریم فقط یه قسمت ماجراس اونقدری هم کاری از پیش نمی‌بره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن