زندگی

به هیچ فردی برای درد دل اعتماد ندارم / فکر شوهر از سرم بیرون نمی رود!

کد خبر : 31739

یک سال و نیم پیش از شوهرم طلاق گرفتم و دلایلی برای این تصمیم داشتم که هیچ فردی از آن‌ها خبر ندارد، حتی خانواده خودم. وضع مالی‌ام بد نیست و بعد از طلاق برای خودم یک خانه خریدم و تنها زندگی می‌کنم. رنج بسیاری را تحمل کردم و الان هم احساس تنهایی زیادی می‌کنم. در تمام این یک سال و نیم، فکر شوهرم از سرم بیرون نرفته و خیلی اذیتم. به هیچ فردی هم برای درد دل اعتماد ندارم. چه کنم؟

صبح مشهد– مخاطب محترم، توجه کردید که حس تنهایی از اول جدایی تا الان با شما همراه بوده و هنوز هم هست. شما به تنهایی تصمیم به جدایی گرفته‌اید وخانواده از علت این تصمیم بی‌اطلاع است، به تنهایی زندگی می‌کنید و به نظر می‌خواهید به تنهایی هم اوضاع پس از جدایی را مدیریت کنید، چقدر سخت! در روان شناسی ،جدایی یکی از بحران‌های بسیار جدی است که تبعات و پیامدهای متعددی به همراه دارد. در چنین شرایطی معمولا فرد به زمان شش ماه تا یک سال نیاز دارد تا بتواند با شرایط پس از طلاق سازگار شود. البته این زمان برای شما کمی طولانی‌تر شده است. بیایید به بررسی دلایل آن بپردازیم و چند توصیه به شما داشته باشیم.

دچار نوعی استقلال ناسالم شده‌اید
آن چه من از پیامک شما دریافت کردم به شدت به اطرافیان بی‌اعتماد هستید و این باعث نوعی از استقلال ناسالم شده است که اجازه نمی‌دهید کسی به مرزهای شما نزدیک شود و به دنیای درون شما راه یابد. این اتفاق به مرور منجر به ایجاد احساس تنهایی در شما می‌شود ‌که البته شده است و شما اکنون، آن را تجربه می‌کنید. تنهایی گرچه می‌تواند برای بعضی افراد لذت‌بخش باشد اما اگر به معنای فرار و دوری از آدم‌ها باشد، رنج‌آور و ناسالم خواهد شد. استقلال روانی خوب است اما اگر به حدی افراطی شد که منجر به بی‌اعتمادی به دیگران یا حصار کشیدن برای جلوگیری از نزدیکی و صمیمیت افراد شد، می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

ریشه بی‌اعتمادی‌تان به دیگران چیست؟
البته درباره علت این بی‌اعتمادی به دیگران می‌توان به ریشه‌های آن در دوران کودکی و تربیت والدین اشاره کرد. غالبا والدینی که به شدت فرزندان را به محیط افراد مضطرب و نگران می‌کنند، فرزندان‌شان به تدریج بدبین می‌شوند. همچنین فرزندانی که احساس رهاشدگی و بی‌توجهی در دوران کودکی داشته‌اند، متمایل به دوری و پرهیز از صمیمیت با اطرافیان می شوند.

۴ توصیه برای بازسازی زندگی‌تان پس از طلاق

پیشنهاد می‌شود برای بازسازی زندگی خود پس از طلاق به چند نکته‌ای که در ادامه مطرح خواهد شد، دقت کنید.
۱- بهتر است تنهایی خود را مدیریت کنید. تنهایی زیاد می‌تواند منجر به نشخوار فکری، حسرت گذشته یا خودسرزنشی شود یا نگرانی راجع به آینده را دامن بزند. سعی کنید در تنهایی خود را مشغول فعالیت‌های جسمی و فکری مفید و جدی کنید.‌
۳- به ریشه افکار خود راجع به بی‌اعتمادی به دیگران پی ببرید. چند درصد از آدم‌هایی که اطراف شما هستند، صددرصد آسیب‌رسان بوده‌اند؟ ممکن است شما راجع به آدم‌ها بدبینانه قضاوت کنید. بنابراین سعی کنید افکار خود را به چالش بکشید.
۳- نمی‌دانیم علت حضور پررنگ همسر در ذهن شما بعد از این مدت چیست؟ گاهی می‌تواند تصمیم شتاب‌زده برای جدایی، علاقه‌مندی به همسر یا علل دیگر باشد. با بررسی دقیق‌تر، راه‌حلی برای این موضوع بیابید.
۴- درد دل یکی از راه‌های کاهش استرس و کنار آمدن با شرایط است. اگر به کسی اعتماد ندارید از مشاوره کمک بگیرید. البته در صورتی‌که مشاوره حضوری برایتان سخت است، مشاوره تلفنی یا آنلاین هم برای رفع این مشکل می‌تواند کمک کننده باشد.

نویسنده : زهره حسینی | مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن