پایتخت فرهنگ اسلامی

در گفت‌وگو با معاونت فنی و عمران موسسه عمران و توسعه رضوی مطرح شد:

ارائه خدمات عام‌المنفعه با رویکرد ایجاد تسهیلات عبادی، رفاهی برای زائران

کد خبر : 31649

ارج نهادن شعائر اسلامی و فراهم آوردن تسهیلات عبادی رفاهی برای زائران حضرت رضا (ع)، مصداق عینی توسعه فرهنگ رضوی است.

صبح مشهد– موسسه عمران و توسعه رضوی یکی از مؤسسات زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی است که در راستای تحقق منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب و با رویکرد تسهیل در امر زیارت و خدمات‌رسانی مطلوب به مجاوران و زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع)، ساخت مجتمع‌های بین‌راهی به‌صورت عام‌المنفعه را دستور کار خود قرار داده است.

نخستین مجتمع میان راهی امام رضا (ع) در کیلومتر ۸۵ محور طبس- دیهوک استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید و تاکنون تعداد ۲۱ مجتمع بین‌راهی توسط این موسسه به‌صورت عام‌المنفعه احداث و در حال بهره‌برداری می‌باشد.

در دست‌ساخت بودن مجتمع بین‌راهی امام رضا (ع) در محور گلوگاه، فرصتی دست داد تا با جعفر بورنگ؛ معاون فنی و عمران موسسه عمران و توسعه رضوی درباره مراحل ساخت این پروژه، ضرورت احداث و… گفت‌وگویی داشته باشیم.

این مجتمع در چه مسیری قرارگرفته است؟

نمازخانه و مجتمع خدماتی رفاهی میان راهی امام رضا (ع) گلوگاه در استان گلستان و در کیلومتر ۸ محور بندر گز – گلوگاه واقع‌شده است.

این پروژه در حال حاضر پیشرفت چنددرصدی داشته و پیش‌بینی می‌شود چه زمانی به پایان برسد؟

پیشرفت فیزیکی مجموع مجتمع تا پایان مرداد‌ماه سال جاری، حدود ۷۲ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

ساخت مجتمع‌های بین‌راهی از محل درآمدهای سازمان عمران و توسعه رضوی انجام می‌شود؟

بله. این سازمان با رویکرد توسعه خدمات به زائران آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) این رسالت مهم را عهده‌دار شد تا از محل درآمدها و عواید خود و بر طبق اساسنامه، نسبت به ساخت نمازخانه و مجتمع‌های رفاهی در اقصی نقاط کشور اقدام کند تا زائرانی که برای زیارت به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، با آرامش خیال، خود را برای زیارت حضرت رضا (ع) آماده سازند.

چرا محور بندر گز – گلوگاه انتخاب شد؟

کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها، دسترسی سریع رانندگان و مسافران به خدمات موردنیاز، کاهش اتلاف وقت رانندگان و مسافران، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و تمرکز آن‌ها در یک مکان و ارائه خدمات متمرکز و مناسب، ازجمله مواردی بود که باعث شد محور مذکور برای ساخت مجتمع بین‌راهی انتخاب شود.

همچنین می‌توان به فراهم کردن آسایش بیشتر رانندگان و مسافران، کاهش مزاحمت‌های ترافیکی و روان ساختن ترافیک جاده‌ها، فراهم‌سازی امکانات مناسب برای اقامه نماز و گسترش فرهنگ آن و ایجاد بستری مناسب برای اشتغال‌زایی اشاره کرد.

این مجتمع‌ها دارای چه فضا و امکاناتی هستند؟

مجتمع‌های بین‌راهی‌ شامل نمازخانه، وضوخانه، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق برای استراحت، سوئیت‌های اقامتی، رستوران، واحدهای تجاری، فضای بازی کودکان، فضای سبز و پارکینگ هستند و جایگاه سوخت هم پیش‌بینی‌شده است.

معمولاً برای ساخت مجتمع‌های میان راهی چه مراحلی انجام می‌شود؟

تکمیل فرم مربوط به تقاضای احداث مجتمع خدماتی – رفاهی و تیر پارک یا شهرک حمل‌ونقلی؛ نخستین اقدامی است که باید به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مربوطه مراجعه شود.

پس از تعیین زمین موردنظر برای احداث مجتمع، مدارک مربوط ازجمله پاسخ استعلام آب، برق، محیط‌زیست و… دریافت و پس از تکمیل، برای بررسی و طرح در کمیسیون صدور موافقت اصولی توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مطرح می‌شود.

سپس مراتب در کمیسیون صدور موافقت اصولی مطرح و در صورت تائید کمیسیون مذکور، موافقت اصولی از سوی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان صادر می‌شود که پس‌ازآن باید به مراجع ذی‌ربط به‌منظور دریافت سایر استعلامات ازجمله سازمان امور اراضی و … مراجعه شود.

پس از اخذ پاسخ استعلامات مربوطه از ارگان‌های ذی‌ربط به‌ویژه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، نقشه سایت پلان، جانمایی و راه‌های دسترسی ورودی و خروجی توسط اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان بررسی و در صورت تائید نقشه‌های مذکور، برابر مفاد موافقت اصولی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

درنهایت بعد از پایان عملیات اجرایی و تائید اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام خواهد شد.

آیا برای طراحی و ساخت این مجتمع‌ها از توانایی سایر شرکت‌های سازمان اقتصادی رضوی نیز استفاده‌شده است؟

طراحی مجتمع‌ها به‌صورت صددرصدی توسط دفتر فنی موسسه صورت می‌پذیرد اما برای ساخت به فراخور و نیاز برای تهیه و تأمین مصالح موردنظر در هر مجتمع، از توانمندی و ظرفیت مؤسساتی نظیر صنایع چوب، شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی، کشت و صنعت باغات، موسسه کشاورزی و موقوفات چناران، شرکت کاشی سنتی آستان قدس رضوی و … استفاده می‌شود.

در جریان روند ساخت مجتمع بین‌راهی گلوگاه، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفر فراهم‌شده است؟

در جریان روند ساخت این مجتمع ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم سالانه مشغول به کارشده‌اند که حدود ۶۰ درصد از این تعداد، از افراد بومی منطقه بوده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن