شهری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

خرید تضمینی گندم ۵۱ درصد افزایش یافت

کد خبر : 27675

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: خرید تضمینی گندم در استان ۵۱ درصد افزایش یافته است.
به گزارش صبح مشهد؛ محمدرضا اورانی در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اظهار کرد: برای سال ۹۸، ۱۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ما اعتبار ابلاغ شده و ما متقاضیان را با مبلغی بالغ بر ۱۹۱ میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان به شعبات بانک عامل که بانک کشاورزی است، معرفی کردیم از این مبلغ ۹۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان در شعبات بانک‌های کشاورزی مصوب شده و ۸۷ میلیارد و ۵۲۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

صادرات تخم‌مرغ استان به کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و عمان

اورانی در خصوص تولید تخم‌مرغ در استان و کشور بیان کرد: زمانی‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، تولید تخم‌مرغ در کشور ۱۶۰ هزار تن بوده است، امروز فقط در استان خراسان رضوی ۱۴۲ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و در کل کشور یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و استان خراسان رضوی با داشتن ۱۱.۴ درصد از تولید تخم‌مرغ کشور رتبه دوم کشور را در اختیار دارد. در سال جاری بالغ بر ۱۲ هزار تن تخم‌مرغ از واحد‌های تولیدی استان توسط اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار استان به کشور‌هایی مانند افغانستان، تاجیکستان و عمان صادر شده است.

وی در زمینه گوشت مرغ خاطر نشان کرد: در بحث گوشت مرغ، ما در سال جاری افزایش بسیاری خوبی را در جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغ‌داری استان داریم کل تولید ما در این حوزه ۱۵۶ هزار و ۶۰ تن است، ضمن اینکه تولید مازاد مرغ استان ما به استان تهران می‌رود، ما در سال جاری شروع به خرید و ذخیره سازی برای ایام شب عید و ماه مبارک رمضان کردیم و با تولید بسیار خوبی که در استان وجود دارد، قیمت گوشت مرغ در استان زیر قیمت مصوب تنظیم بازار است. لازم به ذکر است که در سال ۵۷ تولید گوشت مرغ کشور ۲۶۰ هزار تن بوده و اکنون در کشور نزدیک به دو میلیون تن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ تولید گوشت قرمز کشور ۳۵۵ هزار تن بوده و سهم استان زیر ۱۵ هزار تن بوده است. امروز تولید گوشت در کشور به ۸۰۰ هزار تن رسیده و سهم استان حدود ۷۶ هزار تن است. با توجه به پرواربندی بسیار خوبی که در واحد‌های دامداری سبک و سنگین استان انجام شده در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شده است که پس از اخذ مجوز ستاد تنظیم بازار کشور ما از دام پروری استان برای ایام عید و ماه مبارک رمضان خریداری بکنیم.

رتبه سوم استان در تولید شیر

اورانی با اشاره به سهم قابل توجه استان در تولید شیر کشور، گفت: ما در استان حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن تولید شیر داریم و در مجموع کشور حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شیر وجود دارد که سهم استان حدود ۹.۶ درصد است و در رتبه سوم قرار داریم. در این حوزه هم برنامه خوبی را با تشکل‌ها داریم تا بتوانیم از ضرر و زیان به تولیدکنندگان جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: در بحث نهاده‌های دامی مانند سبوس، ذرت و کنجاله سویا حدود ۱۷۵ هزار تن توزیع داشتیم و امسال تا کنون بالغ بر ۴۵۰ هزار تن نهاده توزیع کردیم و در زمینه تامین نهاده مورد نیاز دام استان با توجه به ذخیره‌سازی که در انبار‌های استان انجام شده و هماهنگی‌هایی که در سطح وزارت‌خانه انجام شده است ما این نوید را به دامداران و مرغداران استان می‌دهیم که در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: کل تولید شیلات و آبزی پروری کشور در سال ۵۷، ۳۹ هزار تن بوده و امروز این مقدار به ۸۸۴ هزار تن رسیده است و سهم خراسان رضوی قبل از انقلاب صفر، ولی امروز نزدیک به ۱۳ هزار تن انواع ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی در استان تولید می‌شود و با توجه به منابع آبی بسیار متعددی که وجود دارد رشد بسیار خوبی در این حوزه قابل پیش‌بینی است.

اورانی بیان کرد: در بحث پرورش کرم ابریشم یا نوغان‌داری در سال ۹۷ در استان پنج هزار جعبه میان پرورش‌دهندگان ابریشم، پیله ابریشم توزیع شده است و در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۸۰ جعبه توزیع شده است و این روند با قوت ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص عسل و زنبور عسل عنوان کرد: در سال ۹۷، دو هزار و ۸۰ تن تولید عسل در استان داشتیم و در سال ۹۸ به سه هزار و ۳۳۴ تن رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در بحث پلاک‌دار کردن ماشین‌آلات کشاورزی و پلاک‌گذاری دام سبک و سنگین اقدامات خوبی در بخش کشاورزی در استان در حال انجام است.

افزایش ۵۱ درصدی خرید تضمینی گندم در استان

اورانی با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم خاطر نشان کرد: در سال ۹۷، ۳۲۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم و در سال ۹۸ این مقدار به ۵۰۲ و نیم هزار تن خرید تضمینی گندم رسیده است. خرید تضمینی ما حدود ۵۱ درصد و تولید گندم ما حدود ۳۶ درصد در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در سال ۹۸ بالغ بر ۴۲۷ هزار تن تولید جو داشتیم که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۳ درصد افزایش داشتیم.

وی بیان کرد: در خصوص پنبه حدود ۱۶ درصد و در بحث دانه‌های روغنی حدود ۲۷ درصد افزایش تولید داشتیم یعنی بالغ بر ۱۱ هزار ۷۱۳ تن تولید دانه کلزا داشتیم. سطح کشت کلزا به حدود دو برابر نسبت به سال زراعی قبل افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص پرداخت تسهیلات تصریح کرد: از محل مانده اشتغال پایدار، تبصره ۱۸، سیستم‌های نوین آبیاری، خط اعتباری مکانیزاسیون و کمک‌های فنی اعتباری بالغ بر ۲۸۹ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان تسهیلات پرداختی داشتیم و در پایان سال این عدد حتما به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

تنها ۴۰ میلیارد و ۵۹۰ میلیون از خسارات کشاورزان استان پرداخت می‌شود

معاون برنامه‌ریزی سازمان مهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: تا کنون ۱۰ هزار و ۲۴۳ پرونده تشکیل شده و سیکل آن بسیار خاص بوده و از طریق نرم‌افزار 《سجاد》 وزارت کشور انجام می‌شود و قابلیت دسترسی فقط با اجازه وزارت کشور است. میزان خسارتی که در فروردین ماه براثر سیل ایجاد شده ۶۰۲ میلیارد تومان است. از تعداد پرونده‌هایی که تشکیل شده با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده که به ما امکان پرداخت ۴۰ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان از خسارات را می‌دهد، حدود ۹۸۶۳ پرونده که ۷۵۵۲ نفر از آن بهره‌مند می‌شوند، رسیدگی شده است.

حاجی‌مجتهدی در خصوص بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات عنوان کرد: بیشترین میزان معرفی به تعداد ۴۵۵۶ پرونده به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی شده است و مابقی به بانک‌هایی مانند ملی، صادرات و سپه معرفی شده‌اند که تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان تعلق گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن