دانش و فناوری

تفاهم‌نامه همکاری در حوزه فناوری اطلاعات بین آستان قدس و شهرداری مشهد امضا شد

کد خبر : 27424

تفاهم‌نامه همکاری‌ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد امضا شد.
به گزارش صبح مشهد، محسن غلامی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی گفت: تفاهم‌نامه همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد با هدف به اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات و خدمات الکترونیکی، انتقال تجارب و استفاده از ظرفیت‌های مشترک در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تسهیل امور زائرین و مجاورین در این نمایشگاه منعقد شد.
وی افزود: تدوین این تفاهم‌نامه باتوجه به اشتراک مخاطبین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد در حوزه‌هایی نظیر خدمات املاک و اراضی، خدمات به زائرین و مجاورین، خدمات فرهنگی و اجتماعی و ارتباط وسیع این دو کلان حوزه در فرآیندهای کاری در جغرافیای شهر مقدس مشهد پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و جمع‌بندی در دستور کار قرار گرفت.
غلامی بیان کرد: مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد به عنوان پیشران‌های توسعه خدمات الکترونیکی بین این دو مجموعه، مأموریت جدی در ایجاد تحول دیجیتال در فضای ارتباطی فعلی دارند.
وی از اشتراک‌گذاری داده‌ها و خدمات الکترونیکی به عنوان یکی از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه نام برد و افزود: در این مبحث بر روی یکپارچه‌سازی سرویس‌ها؛ چه در سامانه‌های نرم‌افزاری مانند سامانه خدمات شهری شهرداری مشهد و سامانه املاک و اراضی آستان قدس رضوی و سامانه‌های موبایلی نظیر رضوان، نقشه مشهد و شهر من و چه داده هایی نظیر داده های مرتبط با ترافیک شهری و پارکینگ ها خصوصا در محدوده حرم مطهر در حوزه اختیارات طرفین ، قرار است کار کنیم.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در گام نخست به امید خدا تا قبل از پایان سال جاری شاهد بهره‌برداری از فاز نخست یکپارچه‌سازی فرآیندهای املاک و اراضی در آستان قدس رضوی و شهرداری خواهیم بود.
غلامی اضافه کرد: این گام در راستای اجرای شیوه‌نامه اجرایی ارتباط سیستمی سامانه شهرسازی شهرداری مشهد و سامانه املاک و اراضی آستان قدس رضوی است که به همت معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی مدیریتی طراحی شده است و زمینه یکپارچه سازی فرآیندهای الکترونیکی تجدید اجاره و انتقال را بین آستان و شهرداری فراهم می‌کند.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی گفت: در محور اشتراک‌گذاری داده‌ها و خدمات، بحث تعریف سرویس‌های مشترک جدید نیز مطرح شده است. ما می‌توانیم به منظور تکریم زائرین و مجاورین در حوزه های ماموریتی مشترک با طراحی و پیاده سازی سرویس های الکترونیکی مشترک زمینه افزایش رضایتمندی و تجربه زیارت بهتر را برای زائرین و مجاورین بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را فراهم نماییم.

غلامی از توسعه مشترک کاربردهای هوش مصنوعی به عنوان یکی دیگر از محورهای تفاهم‌نامه مذکور نام برد و گفت: آستان قدس رضوی در تلاش است تا در زمینه‌های توسعه کاربردی هوش مصنوعی فعالیت‌های جدی انجام دهد.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه های قابل توجه اجرای پروژه هوش مصنوعی موفق، انجام پژوهش و سرمایه گذاری مشترک در این حوزه می تواند توان اجرای و شانس موفقیت دو حوزه در این عرصه را افزایش دهد.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی مبحث انتقال تجارب و مستندات در حوزه استقرار نظام مدیریتی فناوری اطلاعات را از جمله محورهای این تفاهم‌نامه همکاری دانست و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا نظام مدیریتی فناوری اطلاعات مبتنی بر استانداردها و به روش ها را در مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی اجرایی نماییم. بی‌شک این امر برای شهرداری هم موضوعیت دارد و می‌توان در قالب تعریف پروژه‌های مشترک در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.
غلامی گفت: استفاده از تجارب طرفین در زمینه برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات و استفاده از تجارب طرفین در مدیریت بحران در حوزه فناوری اطلاعات، از دیگر موضوعات در مبحث انتقال تجارب و مستندات این تفاهم‌نامه است.
وی ادامه داد: مبحث پایانی تفاهم‌نامه نیز استفاده از ظرفیت‌های مشترک طرفین مانند استفاده از بسترهای ارتباطی شبکه طرفین، استفاده از فضای فیزیکی دیتاسنتر طرفین و استفاده از ظرفیت خادمیاران در جهت ارتقای خدمات الکترونیک شهری به زائرین است.
غلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوعاتی متنوعی در تفاهم‌نامه ذکر شده است، نیاز به شکل‌گیری چند کارگروه تخصصی داریم تا هر کارگروه در زمینه تخصصی خود اجرای مفاد پیش‌بینی‌شده در این تفاهم‌نامه را تشریح، برنامه ریزی و پیگیری کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن