دانش و فناوری

روایت رئیس رصدخانه ملی مهاجرت از تشدید مهاجرت ایرانی ها

کابوس مهاجرت «توده وار»!

کد خبر : 49342

دیگر فقط صحبت از مهاجرت نخبگان نیست. حالا مهاجرت شکل دیگری به خود گرفته است و ما شاهد مهاجرت ورزشکاران، هنرمندان، نویسندگان، استادان، معلمان و کارگران در صنف‌‌های مختلف هستیم که به‌اصطلاح به آن مهاجرت «توده‌‌وار» می‌گویند.

این ها بخشی از صحبت های بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایران است که گفت و گوی مفصلی با روزنامه شرق درباره آمار و عوامل مهاجرت ایرانیان داشته و بخش هایی از آن تکان دهنده است. قسمت های مهم آن را می خوانید:

* درباره مهاجرت اجباری و پناه‌جویی کمتر می‌شنویم اما آمارهای این نوع مهاجرت ایرانیان بالاست. اگر سالی ۵۰ هزار روادید برای ایرانیان صادر شود،درخواست ۳۰ هزار نفر پناه‌جویی، ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر تحصیلی و پنج هزار نفر هم کاری است.

* وقتی با نخبگان و متخصصان صحبت می‌کنم، دغدغه‌شان پول نیست. به نظر می‌رسد نخبگان، مأیوس شده‌اند و مهاجرت شان از جنس سرخوردگی و یأس است. این ادبیات که هرکسی با ماست بماند، هرکسی با ما نیست، برود بسیار خطرناک است.

* هر مهاجری به خارج از کشور می‌رود به‌عنوان یک پل ارتباطی عمل می‌کند و این حلقه بعدی است. حلقه دیگر هم تسهیل گران مهاجرت هستند و ما شاهد مهاجرت عام و توده وار هستیم. ما دو سال پیش شواهدش را دیده بودیم و هشدارهای لازم را هم دادیم.

* بعد از اتفاقات ۸۸ بالاترین رتبه فرار مغزها را در سال ۸۹ تجربه کردیم. پیش‌بینی می‌کنم که در سال ۱۴۰۲ احتمالا یکی از شدیدترین و وخیم‌ترین موج‌های مهاجرت را فقط در بحث فرار مغزها خواهیم داشت. نیروی انسانی در ایران، به علت نوسانات ارزی و … ارزان شده است و به راحتی در کشورهای همسایه جذب می شود.
* طبق مطالعه ای بعد از تصویب برجام یعنی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ما موج بازگشت متخصصان را داشتیم و حتی میزان درخواست مهاجرت‌های پناه‌جویی کاهش یافت. هر زمانی که توانستیم رونق اقتصادی ایجاد و افراد را به آینده امیدوار کنیم، افراد ترجیح دادند در جایی بمانند که وطن شان است، می‌شناسند و به آن علاقه دارند.

* میانگین بالای ۶۰ درصد استادان و دانشجویان میل ۷۰‌درصدی برای مهاجرت دارند. در دنیا میل به مهاجرت بالاست اما جنس میل به مهاجرت در ایران متفاوت است. وقتی شاخص‌های میل به مهاجرت و تصمیم برای مهاجرت به هم نزدیک می‌شوند، به معنای آن است که میزان مهاجرت شرایط وخیم و خطرناکی پیدا کرده است.

* در ۲۰ سال گذشته نیم‌میلیون پناه‌جو به دنیا فرستاده‌ایم. ما کشوری نیستیم که ناامنی نظامی را تجربه کرده باشیم ولی می‌توانم بگویم ناامنی اقتصادی و اجتماعی در حال شکل‌گیری است.

* در چند سال آینده در بخش‌های صنعتی، خدماتی و بهداشتی با کمبود سرمایه انسانی روبه‌رو می شویم. ما دوره افزونی جمعیت را پشت سر گذاشته‌ایم و جایگزین‌کردن این (نیروی انسانی) خیلی سخت است.

منبع: روزنامه شرق

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن