استانیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

هنر اوریگامی باید پیام‌رسان صلح و دوستی در جهان باشد

کد خبر : 11570

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در مراسم رونمایی از دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر امام رضا(ع) این هنر را یکی از بهترین ابزارها برای انتقال پیام صلح و دوستی به همه دنیا عنوان کرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد؛ وحید جلیلی در مراسم رونمایی از دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر امام رضا(ع) که در پایانه مسافربری مشهد مقدس برگزار شد، با تاکید بر اینکه اوریگامی هنری جنگ‌ستیز و صلح‌جو است، افزود: ریشه هنر اوریگامی به پس از بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم باز می‌گردد که یکی از بازماندگان جنگ به نام سادوکو سعی کرد با این هنر، پیام صلح و تنفر از آمریکا و جنگ را برای همه مردم دنیا بفرستد.
وی با بیان اینکه از اوریگامی می‌شود در انتقال مفاهیم اجتماعی و فرهنگی استفاده‌های زیادی کرد، گفت: این هنر امروز در دنیا جایگاه خوبی دارد و زمانی که به خدمت اهداف متعالی در آید، در شهر مشهد که خود مانند یک رسانه است و سالانه زائران زیادی را پذیرایی می‌کند، می‌تواند مفاهیم فرهنگی و اجتماعی مختلف و فراوانی را منتقل کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به خلاقیتی که هنرمندان در خلق اثر دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر رضوی به کار گرفته‌اند، اظهار کرد: این اثر نمونه‌ای از تولیدگری و خلاقیت نوجوانان و جوانان ماست که توانسته‌اند با هنری جهانی فرهنگ و ارزش‌های ما را به تصویر بکشند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مهارت‌آموزی و خلاقیت را به نوجوانان و جوانان آموزش داد، بیان کرد: ما در جامعه امروز به فضاهایی احتیاج داریم تا مهارت‌های کافی برای تولید و زندگی اجتماعی را به جوانان و نوجوانانمان آموزش دهیم تا آن‌ها در آینده فقط مصرف‌کننده نباشند و بتوانند در امر تولید نیز مشارکت داشته باشند.
جلیلی با اشاره به حضور بیش از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در مشهد، عنوان کرد: اگر در طرح‌هایی مانند همین آموزش‌های هنری بتوانیم فقط از ۱۰ درصد این دانش‌آموزان مشارکت بگیریم، می‌توانیم بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز با مهارت‌های هنری ارزشمند داشته باشیم که این موضوع می‌تواند مشهد را به عنوان قطب هنری در کشور مطرح کند.

همچنین مدیر فرهنگسرای غدیر مشهد در مراسم رونمایی از دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر امام رضا (ع) برنامه‌های این فرهنگسرا ویژه دختران در دهه کرامت امسال را تشریح کرد. حسن سلطانی در مراسم رونمایی از دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر امام رضا(ع) که در پایانه مسافربری مشهد مقدس برگزار شد، در خصوص برنامه‌های فرهنگسرای غدیر در ایام دهه کرامت امسال عنوان کرد: با توجه به استقبال گسترده خانواده‌ها و خصوصا دختران کودک و نوجوان از برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت، امسال برنامه‌های ویژه‌ای را در این ایام برگزار می‌کنیم.
وی اضافه کرد: تولید عروسک‌های نمدی آهو توسط ۳۵ هزار دختر مشهدی به عنوان یک سوغات فرهنگی و ارزشمند، اجرای برنامه‌های شعرخوانی و جلسات ادبی، آموزش و برگزاری نمایش و تئاتر ویژه دختران و آموزش هنر اوریگامی و تولید آثار هنری، مذهبی و ارزشمند به وسیله این هنر، از جمله ویژه ‌برنامه‌های دهه کرامت امسال در فرهنگسرای غدیر مشهد است.
مدیر فرهنگسرای غدیر مشهد در خصوص دیوارنگار اوریگامی حرم مطهر امام رضا(ع) توضیح داد: این دیوارنگار تصویری فانتزی و جذاب از حرم مطهر امام رضا(ع) است که با نقاشی و بکارگیری بیش از هزار قطعه کاغذ درست شده است.
وی از برگزاری دوره‌های آموزشی اوریگامی در فرهنگسرای غدیر مشهد خبر داد و گفت: دوره‌های هنر اوریگامی به عنوان یک هنر کم‌هزینه و زودبازده و تقریبا راحت در فرهنگسرای غدیر برگزار می‌شود و امیدواریم تشکل‌های فرهنگی مساجد بتوانند با استفاده از این دوره‌های آموزشی، از این هنر زیبا در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد سطح شهر استفاده کنند.
سلطانی در خصوص دلیل استفاده از هنر اوریگامی در تصویرگری حرم مطهر رضوی، اذعان کرد: در دنیای امروز اگر می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی ما بازدهی داشته باشد باید ابزارها و روش‌هایمان را نو و به‌روز کنیم که استفاده از هنر اوریگامی یکی از این روش‌هاست.
وی افزود: از طرفی دیگر در نظر داشتیم تا با آموزش این هنر به دختران و بانوان، از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی بالای خانم‌ها در اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده بیشتری داشته باشیم تا این عزیزان در منزل نیز بتوانند در این طرح و برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن