شهری

۳۰ کیلومتر از مسیر قطار مشهد – گلبهار آماده ریل گذاری است

کد خبر : 33359

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر قطار سریع السیر مشهد – گلبهار آماده ریل‌گذاری است.

صبح مشهد– هومن گریوانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر قطار سریع السیر مشهد – گلبهار – چناران در اجرای ابنیه فنی و زیرسازی آن تا ۷۰ درصد پیش رفته است.

وی ادامه داد: تونل این مسیر نیز چهار کیلومتر و ۲۰۰ متر طول دارد که ۷۰۰ متر آن توسط شرکت مسکن قدس رضوی و سه هزار و ۵۰۰ متر نیز توسط شرکت آب و خاک قدس رضوی در حال اجراست.

رییس هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: با توجه به اینکه روش حفاری این تونل به صورت اتریشی (NATM) است، به منظور تسریع در عملیات اجرایی و دسترسی به مسیر تونل، حفاری رمپ‌های دسترسی از چهار جهت در حال اجراست.

وی افزود: جهت اول تونل روبروی بیمارستان شریعتی مشهد است که عملیات اجرایی آن در حال اتمام دسترسی به ورودی تونل است و جهت دوم نیز در خیابان هفتم زعفرانیه مشهد و در کنار فاز اول رمپ به پایان رسیده است.

گریوانی ادامه داد: مراحل دسترسی جهت سوم تونل که حدفاصل روستای صفی آباد و ده نو است تمام شده و حفاری تونل آغاز شده است.

وی گفت: در جهت چهارم تونل که در انتهای روستای صفی آباد قرار دارد و خروجی تونل به سوی گلبهار محسوب می شود، علاوه بر اجرای رمپ و دسترسی به تونل، حدود ۳۰ متر از تونل اصلی حفاری شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار افزود: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این تونل از محل اوراق خزانه ملی به صورت نقدی و تهاتر و همچنین از محل اعتبارات داخلی شرکت عمران شهر جدید گلبهار تامین شده است.

وی به آخرین روند اجرای مسیر قطار گلبهار – چناران اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به مصوبه اخذ شده شورای عالی ترافیک کشور در خصوص اجرای این قطعه، طراحی این مسیر انجام و پلان‌های اجرایی نیز آماده شده است که امیدواریم انجام فرآیند تملک توسط شهرداری چناران نیز هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

طول مسیر راه‌آهن مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است. شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر نیز ۲۷ کیلومتر تا مشهد و ۱۵ کیلومتر تا شهرجدید گلبهار فاصله دارد.

کل پروژه ریلی مشهد – چناران تاکنون ۳۴ درصد پیشرفت داشته و پارسال ۴۳۰ میلیارد ریال در اجرای آن هزینه شد.

چند سال پیش هزینه ‌کل این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده بود که قرار بود ۱۸۶ میلیون یورو از طریق فاینانس خارجی تامین شود که به مانع تنگناهای ناشی از تحریم برخورده است.

شهرجدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر ساخته شده با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد – چناران واقع است.

ایجاد این شهر در چارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها و جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی رویه جمعیت، سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین مصوبه “طرح جامع شهرهای جدید” به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن