اسلاید شو

شناسایی و ثبت ۲ تخلف انتخاباتی در ۲ شهرستان خراسان رضوی

کد خبر : 26836

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه استفاده از عناوین علمی غیرواقعی مثل دکتر و پروفسور جرم است، از ثبت دو تخلف اخیر انتخاباتی جعل عنوان و سو استفاده از نهادهای حمایتی در دو شهرستان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، سید امیر مرتضوی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در محل ستاد دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مباحث پر بحث روز، انتخابات است، اظهار کرد: خراسان رضوی از سال ۹۰ به استناد ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس که بحث پیشگیری از جرم را مطرح می‌کند، ایده‌ای مبنی بر اینکه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، ستادی برای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی تشکیل دهیم؛ به قوه قضاییه داد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: این ایده بعد از بررسی به عنوان یک بخشنامه به همه استان‌ها ابلاغ شد و تاکنون برای انتخابات پیش رو در خراسان رضوی ۷۰ جلسه انتخاباتی با ۲۹۷ مصوبه در این ستاد تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ریاست این ستاد در سطح استان با رئیس کل دادگستری است، افزود: دبیری این ستاد نیز با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است که در شهرستان‌ها این دو مسؤولیت به ترتیب به رئیس دادگستری شهرستان و دادستان محول شده است.

مرتضوی در خصوص اقدامات انجام شده در این ستاد گفت: سو استفاده از امکانات و اموال دولتی ممنوع است و اگر مدیری این تخلف را انجام دهد با وی برخورد می‌شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی ممنوعیت سیاه‌نمایی و تخریب به ویژه در فضای مجازی را از دیگر اقدامات مهم این ستاد دانست و گفت: تبلیغات زودهنگام که توسط بعضی داوطلبان اتفاق می‌افتد، از دیگر تخلفاتی است که در این ستاد به آن رسیدگی می‌شود، چنین افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند، می‌خواهند در آینده در مسند قانونگذاری قرار گیرد، این افراد با استفاده از خلاءهای قانونی و شگردها و ریخت و پاش‌های خود تبلیغات زود هنگام را آغاز می‌کنند و مردم باید قضاوت کنند که به چه کسی می‌خواهند رای دهند.

وی با بیان اینکه سو استفاده از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از دیگر تخلفات انتخاباتی است، یادآور شد: بعضی از کاندیداها، در حال حاضر نمایندگان مجلس هستند، کسی که به عنوان نماینده تا امروز در جاهای مختلف نظارتی نداشته نزدیک انتخابات در همه جا حضور پیدا می‌کند و اقدام به افتتاح پروژه‌ها می‌کند و این چیزی است که باید رسانه روی آن حساس باشد تا به بصیرت افزایی مردم کمک کند.

همچنین بخوانید:۶۰درصد لیست اصولگرایان مشهد برای مجلس را جوانان باید تشکیل دهند

مرتضوی با بیان اینکه حوزه‌های انتخاباتی را به سه دسته حساس نیمه حساس و عادی تقسیم کرده‌ایم که هر یک با توجه به شاخصه‌هایی که دارد اقدامات و برنامه ریزی خاص خود را می‌طلبد، اظهار کرد: برای ایجاد وحدت رویه در حوزه‌های انتخاباتی اقداماتی انجام داده‌ایم، به طور مثال حوزه انتخاباتی چناران، طرقبه شاندیز، گلمکان و گلبهار یک نماینده مشترک دارند که باید جلسات منطقه‌ای با هم داشته باشند تا به یک وحدت رویه در بحث‌های اصلی برسند.


تشکیل شعب ویژه انتخابات در دادسرا ها و دادگاه‌های تجدید نظر و دادگاه کیفری یک اقدام دیگر ستاد انتخابات خراسان رضوی بود که معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی به آن اشاره کرد و گفت: قضات این دادگاه‌ها مشخص شده‌اند و جلسات آموزشی و توجیهی برای آنها برگزار می‌شود تا در خصوص برخورد با جرایم انتخاباتی احکام مقتضی صادر شود.

وی با بیان اینکه در ماده ۶۶ قانون انتخابات، فصلی درباره جرایم و تخلفات وجود دارد، بیان کرد: طبق آمار دوره‌های قبل، بیشتر جرایم و تخلفات انتخاباتی مربوط به روز رای گیری است به طوری که ۳۶ مورد مربوط به قبل از رای گیری، ۲۷ مورد روز رای گیری و ۴ مورد مربوط به بعد از رای گیری است که باید برای پیشگیری از وقوع آنها برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشیم.

مرتضوی افزود: تشکیل کمیته فضای مجازی در زیرمجموعه ستادها تشکیل شده‌است که در سطح استان با محوریت یکی از معاونان دادستان و در شهرستان‌ها دادستان‌ها است که شناسایی ادمین‌های گروه‌های انتخاباتی، آموزش و توجیه و در صورت نیاز برخورد با آنها جزو برنامه‌ریزی ما است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه تشکیل کمیته فرعی در سازمان‌ها و دستگاه‌ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه ما در بحث انتخابات است، ادامه داد: در اداراتی مانند آموزش و پرورش، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها این کمیته فرعی تشکیل شده است؛ با توجه به انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آسیب‌ها و چالش‌ها شناسایی شده و برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه در روز اخذ رای گفت: بیشتر جرایم و تخلف انتخاباتی روز انتخابات پیرامون صندوق‌ها اتفاق می‌افتد، که تدابیری برای به حداقل رساندن این مسائل انجام می‌دهیم.

مرتضوی با بیان اینکه استفاده از عناوین علمی غیرواقعی مثل دکتر و پروفسور جرم است بنابراین قوه قضاییه، از ثبت دو تخلف اخیر انتخاباتی جعل عنوان و سو استفاده از نهادهای حمایتی در دو شهرستان خراسان رضوی خبر داد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه قوه قضاییه، تصریح کرد: اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود اما اگر تخلف و جرمی هم در این حوزه رخ دهد برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: قضات ویژه انتخابات باید در روز انتخابات حضور فعال و میدانی داشته باشند تا آسیب‌ها به حداقل برسد.

مرتضوی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص اینکه چگونه می‌شود با این سطح از حساسیت، تخلف دو نفر از اعضای فعلی شورای شهر مشهد با جعل عنوان علمی، در زمان انتخابات، مشخص نشود، اظهار کرد: پرونده این دو عضو شورای شهر فعلا در مرحله رسیدگی است و ما نمی‌توانیم تا قبل از صدور حکم دادگاه، قطعی از عنوان جعل استفاده کنیم، شاید آن زمان قضیه برای ما مشخص نشده است!

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در رسیدگی به تخلفات انتخاباتی ملاحظه‌ای وجود ندارد و تفاوتی بین مدیران اجرایی و سایر داوطلبان نیست.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران برای پیشگیرانه نبودن برخورد با تخلف انتخاباتی، گفت: برخوردهای ما قاطع است و سعی می‌کنیم کاری کنیم که به عدالت نزدیکتر باشد اگر چه بعضی شرایط نابرابری وجود دارد به عنوان مثال کسی که اکنون نماینده مجلس است با یک داوطلب معمولی فرق دارد و حائز شرایطی است که ایجاد نابرابری می‌کند و این از دست ما خارج است.

مرتضوی تصریح کرد: پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و انتظامی بر پیشگیری های کیفری اولویت دارد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی در خصوص گزارش تخلفات انتخاباتی از سوی شهروندان هم گفت: یکی از اقدامات ما در قوه قضاییه راه اندازی سامانه «سجام» به آدرس www.adliran.ir است که در حال حاضر ۴هزار نفر عضو دارد و یکی از ماموریت‌هایشان گزارش تخلفات انتخاباتی است، مردم نیز با ثبت نام در این سامانه، می‌توانند هر گونه جرایم و تخلف انتخاباتی را گزارش می‌دهند، همچنین می‌توانند جرایم را به دبیرخانه ستاد در محل دادگستری کل استان گزارش دهند تا پیگیری شود.

وی با تاکید بر نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم، به تاثیر مطالب رسانه‌ای در جمع شدن بساط شرکت‌های هرمی اشاره کرد و گفت: اکنون هم یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم رسانه‌ای کردن بحث‌های چالشی انتخابات است، به عنوان مثال چرا یک مدیر دولتی از امکانات دولتی در جهت تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی خود سو استفاده می‌کند؛ بیان این مسائل در رسانه‌ها و مطالبه از مسؤولان بالادستی مانند استاندار، بازدارندگی بالایی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن