شهری

کارکنان شهرداری مشهد نگران امنیت شغلی نباشند!

شهردار مشهد: از سوت زنان افشا کننده فساد حمایت می کنم

کد خبر : 26498

موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مهمترین موضوعات، ضروری، قطعی اما زمانبر است.

سوت زنی و افشای فساد مالی درون مجموعه شهرداری مشهد از سوی کارکنان و غیر آن ، آیین نامه مخصوصی دارد و قطعا هر کسی طبق آن رفتار نماید، از حمایت شخص شهردار برخوردار خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، محمد رضا کلائی روز چهارشنبه در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: همدلی در شهر مشهد بی‌نظیر است که فواید بسیار برای این کلانشهر داشته و این امر باعث شد مشهد هیچ خسارتی در حوادث اخیر نداشته‌ باشد.

وی ادامه داد: از نظر گرایش سیاسی اصلاح‌طلب هستم اما از وقتی در جایگاه شهردار مشهد قرار گرفتم شهردار همه مردم و جناح‌ها هستم، باید با همه جریان‌ها گفت‌وگو کنم اما از الگوهایی که اعتقاد دارم عدول نخواهم‌ کرد.

کلائی در باره پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مشکلات بسیار دارد و هم‌اینک ۲۹۲ پروژه دارای مشکل‌ در این بافت موجود است.

وی افزود: این پروژه از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و با وضعیت موجود همچنان به پروژه زمانبر تبدیل خواهد شد، با همکاری استانداری و حمایت دستگاه قضایی مقرر شده‌ است در شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بخشی از مشکلات پیچیده موجود، بازنگری و با طرح و تامین مالی حل شود.

شهردار مشهد ادامه داد: ۲۹۲ پروژه دارای مشکل‌ در این بافت نیز در دستور شورای راهبردی است که امیدواریم بتوان در این شورا بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران را حل کرد.

وی گفت: از ۲۰ آذر ماه پارسال همزمان با آغاز کار به عنوان شهردار مشهد سروسامان دادن به وضعیت مالی در دستور کار قرار گرفت و بدهی‌های بانکی از دغدغه‌هایی بود که در این خصوص اقدامات خوبی انجام شد و بسیاری از بدهی‌های بانکی با همراهی ۳۲ دستگاه دولتی و اجرایی استان تسویه شد.

همچنین بخوانید :شهردار مشهد: توسعه کمربند سبز جنوبی را انجام خواهیم داد

کلائی افزود: طراحی و راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی نیز از رویکردها بود، در چارچوب برنامه عملیاتی شهرداری از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفت و ۵۰ محور اصلی برای عملیاتی شدن این برنامه تعیین شد.
وی ادامه داد: در این راستا بسته تقاطع‌های غیرهمسطح، زیرگذرها و روگذرها برای رفع عقب ماندگی در حوزه زیرساخت‌های ترافیکی در دستور کار قرار گرفت که اجرای ۱۱ پروژه در این حوزه آغاز شده‌ است.
شهردار مشهد گفت: بسته زیرساخت ترافیکی کاهش سرعت و رعایت حق تقدم از دیگر بسته‌های در دستور کار است که می‌خواهیم خط عابر پیاده به نقطه‌ای تبدیل شود که خودروها برای عبور عابران در محدوده خط عابر پیاده توقف کنند و زیرساخت‌های لازم نیز تکمیل شود که امیدوارم تا پایان سال این پروژه از نظر زیرساختی تکمیل شود.
وی با اشاره به ضرورت تامین منابع پایدار برای آبیاری فضای سبز شهری افزود: توسعه فضای سبز ضروری است اما در این مسیر آبیاری فضای سبز باید از طریق پساب تصفیه شده باشد که شبکه انتقال آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز در مشهد در حال تکمیل است و تا پایان سال می‌توانیم پساب را به ارتفاعات جنوبی برسانیم و این پروژه تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
کلائی ادامه داد: تکمیل خطوط قطارشهری از دیگر پروژه‌های مهم و هزینه‌بر است و برای ساخت هر کیلومتر آن در مشهد بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود اما تلاش داریم فاز اول خط سوم تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود، از دولت نیز پیگیر مسائل مالی هستیم.
وی با بیان اینکه در برخی نقاظ شهر سیما و منظر شهری دارای مشکلات جدی است گفت: مسیرهایی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی برای تغییر جدی در سیما و منظر شهر انتخاب شده که بتوانیم با سیماسازی هویتی فضای شهر را از حالت خاکستری خارج کنیم.
شهردار مشهد در زمینه ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس شهری نیز افزود: منابع و درآمد شهری در دوره گذشته منجر به طراحی طرح‌های غیرکارشناسی نظیر پروژه بهسازی و نوسازی بافت‌های عامل و آبکوه شده‌ است که مشکلات بسیار ایجاد کرده و پیگیر تعیین تکلیف این موارد هستیم.
وی ادامه داد: اراضی بزرگ مقیاس نظیر پلاک ۱۷۶ و اراضی چهل بازه نیز باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط و دستگاه قضا تعیین تکلیف شود.

مبارزه با فساد

کلائی در خصوص شفافیت نیز گفت: در موضوع مبارزه با فساد زیرساخت‌های الکترونیکی برای نظام‌مند کردن رابطه کارگزاران با شهروندان فراهم شده و در منطقه ۱۲ نیز شهرداری الکترونیک راه‌اندازی شده‌ است.
وی افزود: موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مهمترین موضوعات، ضروری، قطعی اما زمانبر است.

شهردار مشهد ادامه داد: در زمینه مبارزه با فساد در شهرداری ۲۷ نفر به هیات تخلفات شهرداری معرفی شده‌اند، ۱۶ نفر جابه‌جا شده‌اند و ۴۹ مورد تذکر، اخطار و تشکیل پرونده صورت گرفته‌ است.
وی گفت: برای مبارزه با فساد باید به سراغ شاخه‌های فساد و دلالان در بیرون از مجموعه شهرداری برویم که این مهم نیز در دستور کار است و به زودی اقدامات خوبی در این خصوص انجام خواهد شد.
کلائی در خصوص سامانه چشم شهر به عنوان سامانه‌ای برای رصد مشکلات شهر و اطلاع رسانی مشکلات شهر از طریق شهروندان نیز افزود: مرحله آزمایشی بهره‌برداری از این سامانه به پایان رسیده و هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای این سامانه اعتبار گذاشته شده که تا نیمه دی ماه امسال وارد فاز عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهرنشینی توسط شورای شهر مشهد ادامه داد: برای جلوگیری از اجرایی نشدن آن توافق شد پروژه شهر برای همگان آغاز شود تا حقوق همه اقشار نظیر کودکان، زنان، گروه‌های آسیب‌پذیر و معلولان در آن در نظر گرفته شود، موضوع عدالت ترمیمی نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.
شهردار مشهد در باره پروژه توس نیز گفت: پروژه توس در سه مرحله و سایر پروژه‌های آن نیز در دست اجراست و این پروژه باید به یک پروژه برندینگ اجتماعی تبدیل شود و تلاش می‌شود تا نوروز ۹۹ این پروژه تکمیل گردد.
وی افزود: تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی، پروژه ساماندهی کشف رود، پروژه بازآفرینی شهری، طرح رفع آبگرفتگی‌ها در ۱۵۲ نقطه، پروژه برندینگ شهری، توسعه رفاه زائر، پروژه بهبود ایمنی شهری، ترافیک هسته مرکزی شهر و شهرداری الکترونیک، اجرای مدل‌های حمل‌ونقلی، ایجاد شهربازی در مقیاس بین‌المللی در محل بوستان چهل بازه از مهمترین برنامه‌ها و پروژه‌های در دستور کار است.

کلائی ادامه داد: همچنین اجرای پروژه شهر بدون گرسنه و شهر یادگیرنده، پروژه پایدار سازی خانواده، ارتقای ناوگان حمل‌ونقل‌ عمومی، توسعه کمربند جنوبی، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی، دیپلماسی شهری با تاکید بر شهرهای فارسی زبان، پروژه حمایت از توسعه گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی برای اجرای پروژه‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های در اولویت است.
وی در خصوص موضوع تاب‌آوری شهری در مشهد نیز گفت: شهر مشهد از نظر برخورداری از ایمنی در سطح پایینی قرار دارد که در این راستا زیرساخت‌های بحرانی به صورت جدی دنبال می‌شود لذا باید آخرین تکنولوژی در موضوع بحران را داشته‌ باشیم.

وی افزود: در حال حاضر شهر مشهد از نظر نشاط اجتماعی وضعیت خوبی دارد، مردم با مشکلات اقتصادی بسیار مواجه هستند ولی حال مشهد به صورت نسبی حال خوشی است و باید در زمینه نشاط اجتماعی برای توسعه تاب‌آوری سرمایه‌گذاری کرد.
شهردار مشهد مهندس کلائی

حمایت از ورزش قهرمانی

شهردار مشهد ادامه‌ داد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر حمایت از ورزش قهرمانی، ورزش‌هایی که نشاط اجتماعی تولید می‌کند مورد حمایت شهرداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان در کمیته حمایت از ورزش قهرمانی شهرداری مشهد گفت: طبق درخواست مدیرکل ورزش و جوانان استان از فوتبال، کشتی، والیبال، هندبال بانوان و بسکتبال حمایت‌هایی صورت گرفته‌ است.
کلائی افزود: برگزاری تورنمنت بین‌المللی کشتی پهلوانی در مشهد از آخرین درخواست‌های اداره ورزش و جوانان از شهرداری است که در این خصوص نیز موافقت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بودجه مصوب حمایت از ورزش قهرمانی در سال جاری ۴۶ میلیارد ریال است که ۴۰ درصد آن در فوتبال و فوتسال، ۲۰ درصد در کشتی و مابقی در سایر رشته‌ها هزینه شده و در اصلاح بودجه نیز تقاضای افزایش این سقف تا ۱۰۰ میلیارد را به شورای شهر مشهد داده‌ایم.

توسعه فرودگاه مشهد

شهردار مشهد در باره توسعه فرودگاه نیز گفت: ابتدا با ایجاد باند سوم مشکل عدم امکان فرود در شب و ایجاد آلودگی صوتی رفع خواهد شد.
وی افزود: ایجاد شهر فرودگاهی و انتقال فرودگاه مشهد جدی ولی نیازمند طی کردن فرایندهای قانونی و اخذ مجوزهاست و با ایجاد شهر فرودگاهی از فرودگاه فعلی برای پروازهای باری ترانزیتی استفاده خواهد شد.
کلائی در باره طرح برداشتن دیوارهای دانشگاه فردوسی نیز اظهار داشت: در دسترس بودن فضاهای عمومی برای مردم از رویکردهای مدیریت شهری است، دانشگاه فردوسی افتخار شهر است و به دنبال این هستیم که بخشی از فضای دانشگاه را با حفظ موارد امنیتی به رویدادهای مشترک مردم و دانشگاه اختصاص دهیم.
وی گفت: در این خصوص پیگیری‌ها در دست انجام است، از دانشگاه انتظار می‌رفت جامعه را راحت‌تر بپذیرد، قرار نیست دیوارهای دانشگاه را حذف کنیم، تنها کمی دیوارها عقب تر می‌رفتند تا طرح‌های عمومی اجرا شود.
شهردار مشهد افزود: همچنین عمومی کردن بخش‌هایی از مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز در دستور کار است و فرمانده سپاه امام رضا (ع) از این طرح استقبال کرده‌ است، فضای عمومی شهری و فضاهای سبز باید افزایش یابد و همه باید کمک کنند.
وی در باره مجموعه آبادگران نیز اظهار داشت: احداث مجموعه آبادگران تصمیمی اشتباه بود که مشکلات محیط زیستی به همراه داشت.
کلائی گفت: برای اجرای این پروژه مجوز مستقیم از شهرداری گرفته نشد و قراردادی با راه و شهرسازی داشته که در آن به تعهدات عمل نشده است.
وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور تحقیقات کاملی در این خصوص انجام داده که جمع‌بندی آن برای ما لازم‌الاجراست.

استیضاح من جوک است

شهردار مشهد در باره شایعاتی مبنی بر استیضاحش در شورای شهر مشهد نیز گفت: استیضاح من جوک است و از ابتدای کار سعی شده در راستای منافع مردم حرکت کنیم و کاری به موافقان و مخالفان نداریم.
وی در زمینه بکارگیری بانوان در مدیریت شهری هم افزود: بانوان در مدیریت شهری جایگاه مستحکمی دارند و حضور بانوان جدی گرفته شده‌ است و شهردار منطقه ۱۱ هم اکنون توسط یک بانو اداره می‌شود.
کلائی در خصوص تعیین تکلیف حوزه معاونت فرهنگی شهرداری و تعیین معاون برای این حوزه نیز گفت: این موضوع به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

روزنامه شهرآرا

شهردار مشهد در باره شایعاتی مبنی بر بازداشت معاون پارلمانی شهردار و شهردار منطقه ثامن نیز گفت: معاون پارلمانی در شهرداری نداریم و مدیر پارلمانی شهرداری نیز در بازداشت نبوده‌ است، شهرداری ثامن نیز دارای موضوعاتی با ۲۵ سال سابقه است و کسی که در این منطقه کار می‌کند به صورت مداوم با دستگاه قضا در ارتباط است و بازداشتی در کار نیست.
وی در ارتباط با پرونده روزنامه شهرآرا نیز افزود: موسسه فرهنگی شهرآرا در حوزه تولید و نشر خبر و در حوزه خبرنگاری و عملکرد رسانه‌ای سرمایه ارزشمندی است و حمایت کامل از این مجموعه دارم اما با فعالیت بازرگانی این موسسه مخالفم.
کلائی ادامه داد: با مصوبات توسعه فعالیت‌های بازرگانی در موسسه شهرآرا نیز موافق نبودم اما مصوبه بود و اجرایی شد، دستگاه‌های نظارتی شبهاتی نسبت به برخی فعالیت‌های بازرگانی این موسسه دارند که رسیدگی به آن حق دستگاه قضایی است.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دارای ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است. شهرداری مشهد با افزون بر ۱۰ هزار کارمند، علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق ۱۳ گانه این شهر هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشکیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن