اخبار مهمشهری

بسیاری از اماکن دولتی مشهد فاقد تاییدیه ایمنی هستند

کد خبر : 23347

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: هم اکنون در مشهد بسیاری از اماکن دولتی و مکان‌هایی که در آنها تجمع انسانی شکل می گیرد یا فاقد تاییدیه ایمنی هستند و یا برای تمدید تاییدیه اقدامی نکرده اند.

به گزارش صبح مشهد، آتشپاد دوم امیر عزیزی روز چهارشنبه در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: از مهر ماه پارسال تاکنون در حوزه پیشگیری ۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد پرونده ایمنی از اصناف مختلف تشکیل شده و ۹ هزار و ۹۶۲ تاییدیه ایمنی نیز برای اصناف صادر شده است.
وی با اشاره به شناسایی ۱۵ ساختمان و مجتمع پرخطر در شهر مشهد و معرفی آنها به دادستانی و اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: برای نخستین بار با حمایت دادستانی و اتاق اصناف مقرر شده است چنانچه این مراکز نسبت به ایمن سازی اقدام نکنند این مجتمع ها مهر و موم شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص ایمن سازی بازار رضا (ع) و مجتمع زیست خاور مشهد نیز گفت: این دو مجموعه در ردیف این ۱۵ ساختمان پرخطر هستند و مکاتبات زیادی با هیات مدیره این مجموعه ها توسط آتش نشانی و ریاست اتاق اصناف مشهد صورت گرفته تا نسبت به رعایت حداقل های ایمنی اقدام کنند.
عزیزی در خصوص ایمن سازی بیمارستان‌های شهر مشهد نیز گفت: یک بیمارستان در مشهد تاییدیه ایمنی اخد کرده و پنج بیمارستان نیز برای اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کرده اند اما بازدید از مدارس به صورت سازمان دهی شده صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه تنها شش درصد اماکن اقامتی در مشهد نسبت به اخذ تاییده ایمنی اقدام کرده اند افزود: در حوزه پیشگیری و در بحث بازدید از مدارس نیز بیشتر مدارس اجازه ورود آتش نشانان را برای انجام بازدیدهای ایمنی نمی دهند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در شهر مشهد ۴۶ ایستگاه و سه پایگاه آتش نشانی فعالیت می کنند و دو ایستگاه نیز در شهرک های صنعتی توس و کلات به صورت مستقل فعالیت می کنند.
عزیزی افزود: طبق استانداردها باید به ازای هر ۵۰ هزار شهروند یک ایستگاه ایجاد شود از این رو تعداد ایستگاه ها در مشهد باید تا افق ۱۴۰۴ به ۶۶ ایستگاه برسد که طبق تکلیف شورای شهر مشهد تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ ایستگاه ساخته شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر پنج ایستگاه آتش نشانی در دست ساخت، دو ایستگاه در دست توسعه و سه ایستگاه نیز در مرحله انجام مطالعات است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای ایجاد ایستگاه آتش نشانی در شهر مشهد گفت: مناطق یک، ثامن و منطقه هشت شهر مشهد از جمله مناطقی هستند که در آنها برای تملک زمین مشکل وجود دارد از این رو در حال رایزنی برای استفاده از فضاهای دولتی به منظور ایجاد ایستگاه آتش نشانی هستیم.
عزیزی افزود: هم اکنون ۲۸۱ خودروی عملیاتی نیز در سازمان آتش نشانی مشهد فعال است و ۱۷ دستگاه خودروی عملیاتی ویژه هم تا پایان سال به همراه نخستین خودروی صنعتی اطفای حریق وارد ناوگان موتوری آتش نشانی مشهد می شود.
وی ادامه داد: در شهر مشهد هم اینک ۸۰۷ عدد شیر هیدرانت وجود دارد در حالی که به حدود هزار و ۷۸۰ شیر هیدرانت برای رسیدن به استانداردها نیاز است که امسال هزار عدد شیر خریداری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص منابع انسانی سازمان نیز گفت: هم اکنون هزار و ۲۹۳ نیروی سازمانی فعال در این سازمان مشغول به کار هستند که هزار و ۹۶ نفر از این تعداد عملیاتی هستند در حالی که طبق استانداردهای ایمنی باید حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر نیروی عملیاتی برای جمعیت مشهد وجود داشته باشد.
عزیزی افزود: از سال ۹۱ نیز حوزه آتش نشانان داوطلب در بخش بانوان فعال شد و هم اینک ۸۰ بانوی آتش نشان در مشهد فعالیت می کنند و لایحه ای برای به کارگیری پتانسیل حداکثری بانوان در حوزه عملیات و آموزش شهروندی در دست تدوین است.
وی با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد از تماس‌های برقرار شده با سازمان آتش نشانی مشهد تماس های مزاحمتی و غیر مرتبط است گفت: باید روی این موضوع فرهنگسازی شود.
عزیزی با اشاره به انجام هفت هزار و ۳۰۷ عملیات اطفای حریق و شش هزار و ۷۰۸ عملیات امداد و نجات در حریق و حوادث طی یک سال گذشته در مشهد افزود: در این عملیات ۱۰۹ نفر جان خود را از دست داده و ۱۱ هزار نفر نجات یافته اند.
او با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی خودکشی ها طی یک سال گذشته ادامه داد: ۵۱ درصد خودکشی ها مربوط به مردان است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص شهدای آتش نشان مشهد نیز گفت: این سازمان از زمان جنگ تحمیلی تا کنون پنج شهید تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرده است.

عزیزی با اشاره به فرارسیدن هفتم مهر ماه آغاز هفته ایمنی و آتش نشانی افزود: برنامه های مختلفی نظیر رژه و مانور آتش نشانی و امداد و نجات، غبارروبی مزار شهدا، ورزش گروهی در بوستان ملت و رونمایی از طرح های مختلف سازمان با تمرکز بر طرح آتش نشان داوطلب برای این هفته برنامه ریزی شده است.
هزار و ۳۰۰ آتش نشان در ۴۹ ایستگاه و پایگاه آتش نشانی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد خدمت رسانی می کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن