اقتصادی

۲۸ آذر در مشهد

همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه»

کد خبر : 26173

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: ۲۸ آذرماه همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه» با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و استانی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، احمد زمانیان یزدی امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری اولین همایش ملی «ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر توسعه» در مشهد قرار است برگزار شود، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بحث ترانزیت و تأثیرگذاری که این موضوع بر اقتصاد کشور دارد بر آن شدیم تا ۲۸ آذرماه همایشی در این راستا برگزار کنیم.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به این نکته که این همایش در چهار محور برگزار می‌شود، ادامه داد: قرار است در این همایش از ۱۳ شرکت نمونه بین‌المللی و کشوری تقدیر شود.

وی اضافه کرد: در این همایش ۶ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی حضور دارند و از وزیر راه و معاونین وی هم برای حضور در همایش دعوت‌شده است.

زمانیان بیان کرد: علاقه‌مندان برای حضور در همایش تا ۳۰ آبان ماه فرصت ارسال اثر داشتند که در این مدت ۱۵ اثر به دبیرخانه همایش رسید.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی تسهیل‌گری در بحث ترانزیت و رسیدگی به قوانین دست و پاگیر در این خصوص را از جمله اهداف برگزاری همایش خواند و تصریح کرد: پس از دهه ۷۰، دو اتفاق سیاسی مهم در همسایگی ایران رخ داد؛ اتفاق نخست فروپاشی شوروی و دومین اتفاق باز شدن دروازه‌های کشور افغانستان به روی ما بود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ از این دو اتفاق، ترانزیت در ایران به‌صورت سنتی انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: در آن دوره دست‌اندرکاران ترانزیت قانون و برنامه نداشتند، اما پس‌ از آن دو اتفاق شرکت‌های حمل‌ونقل از سال ۷۲ آغاز به کارکردند.

زمانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود بر سر راه ترانزیت اشاره و عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از مسؤولان در کشور به اهمیت و جایگاه این صنعت پی نبردند که همین دیدگاه عدم رونق ترانزیت را به دنبال دارد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی اضافه کرد: همین امر سبب شده هر نهاد و اداره محاسبات خود را در عایدات دولت ببینند.

افزایش درآمد خالص ملی و اشتغال‌زایی دو تأثیر مثبت ترانزیت بر اشتغال

وی به تأثیرات مثبت وجود این صنعت در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش درآمد ملی یکی از تأثیرات این صنعت است؛ از عبور هر محموله ترانزیت از کشور ۲ هزار دلار عایدات وارد کشور می‌شود.

زمانیان اشتغال‌زایی را از دیگر اثرات مثبت ترانزیت در کشور دانست و ابراز کرد: طبق برآوردها از سال ۹۷، برای هر میلیون تن کالا حدود ۶ تا ۷ هزار ناوگان باید در کشور داشته باشیم و چنانچه برای هر کامیون، ۳ نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم؛ برای هر میلیون تن ترانزیت ۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی بابیان این موضوع که امنیت یکی دیگر از نکات مثبت در امر ترانزیت است، گفت: وقتی می‌گوییم ترانزیت یعنی تردد تجار خارجی و این به معنی حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور و به‌تبع آن افزایش قدرت چانه‌زنی است.

وی رونق صنعت را از دیگر تأثیرات مثبت توجه به صنعت ترانزیت خواند و بیان کرد: توجه به این صنعت سبب توجه به ساخت نیمه یدک که خود یک صنعت است، می‌شود.

زمانیان حمل و ارزان و آسان محمولات ترانزیت، آبادانی، عمران و توسعه بندرها و پایانه‌های مرزی و توجه به زیرساخت‌های کشور را از دیگر تأثیرات توجه به این صنعت برشمرد.

از دلار یارانه‌ای استفاده نکردیم

در ادامه این نشست عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: با ایجاد تحولات در اتحاد جماهیر شوری، این منطقه به یک شاهراه ترانزیتی تبدیل و از دهه ۷۰ بحث ترانزیت هم در ایران فعال شد.

سید قاسم حسینی ضمن تأکید بر این نکته که اشتغال در مرزهای کشور امنیت را به وجود می‌آورد، تصریح کرد: صنعت ترانزیت نه‌تنها باری بر کشور نبوده، که حتی از دلار یارانه‌ای استفاده نکرده است.

وی به وجود شرایط خاص در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای خارج شدن از این شرایط می‌طلبد، مسؤولان نگاه جدی‌تری به ترانزیت بیندازند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از پنل‌هایی که در همایش پیش رو به آن پرداخته می‌شود وجود قوانین مُخل در صنعت ترانزیت است.

هفت‌خوان رستمی که فساد زاست

قاسمی افزود: متأسفانه قوانین را در کشور افرادی تصویب می‌کنند که اشرافی به مسئله ترانزیت ندارند و همین سبب می‌شود که مسؤولان برای کسب اطلاع به نهادها وادارات دولتی مراجعه کنند و همین مراجعه باعث می‌شود نهادها با توجه به منافع سازمانی خود را در نظرگیرند که همین توجه به منافع سازمانی سبب ایجاد مغایرت در قوانین و تعدد آنان و درنهایت ایجاد و رشد فساد می‌شود، به‌طورکلی عبور از هفت‌خوان رستم شرایطی را ایجاد می‌کند که فسادزاست.

جزیره‌ای عمل کردن سبب افزایش هزینه می‌شود

در بخش دیگری از این جلسه یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی وجود پول‌های هنگفت نفتی را جمله عواملی دانست که سبب شده دولتمردان از صنعت ترانزیت غافل شوند.

حمیدرضا دشتی اضافه کرد: زیرساخت‌های کشور برای صادرات ۲۰ میلیون تنی ترانزیت برنامه‌ریزی‌شده، اما همین غفلت باعث شد در حال حاضر بر صادرات ۱۰ میلیون تنی مانور دهیم.

وی جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها به دلیل منافعشان را موجب تحمیل هزینه بیشتر برای ترانزیت خواند و خاطرنشان کرد: مدتی پیش شورای عالی ترابری تشکیل شد، اما به دلیل برگزاری دیربه‌دیر جلسات و عدم پیگیری قوانینی که در آن وضع می‌شود، عملاً نتوانست مشکلی را مرتفع کند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در این سال‌ها این بوده که نسبت به صنعت ترانزیت رویکرد علمی نداشته‌ایم و نقش آموزش را در آن ندیده‌ایم.

دشتی عدم ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه را از جمله معضلات پیش روی ترانزیت خواند و گفت: تلاش کردیم در همایشی که پیش روداریم به این نکته توجه کنیم.

وی تأکید کرد: حمل‌ونقل یک صنعت است و باوجود سابقه ۷۵ ساله دانشگاه در کشور، اما هنوز رشته‌ای که بخواهد مدیریت حمل‌ونقل را انجام دهد نداریم.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی یادآور شد: متأسفانه مدیران دانشگاهی ما هوش تجاری ندارند و این در صورتی است که بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا بخش وسیعی از نیازهای مالی خود را از طریق پژوهش تأمین می‌کنند و نه شهریه.

دشتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص توجه به مسئله دیپلماسی در همایش برای حل مشکلات مربوط به حوزه ترانزیت هم گفت: با توجه به اینکه این همایش محدود است و نمی‌توان به تمام مشکلات عرصه ترانزیت تنها در یک همایش رسیدگی کرد، بنابراین در دور نخست آن تلاش شد تا به مشکلات داخلی توجه شود و در همایش‌های بعدی به مسئله دیپلماسی پرداخته شود.

وی در خصوص مشکلاتی که در مرز ترکمنستان با آن مواجه هستند، اظهار کرد: اقدامات زیادی انجام‌شده، اما متأسفانه نتیجه‌ای نداشته است؛ در حال حاضر روزانه ۳۰ کامیون از ایران وارد مرز ترکمنستان می‌شود و به دلیل این محدود ما از مرز لطف‌آباد استفاده می‌کنیم به‌طوری‌که روزانه حدود ۲۰۰ کامیون از این مرز خارج می‌شوند.

باید این دید امنیتی و پلیسی را از بحث قاچاق بردارند

در بخش دیگری از این نشست یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با مسئله قاچاق عنوان کرد: بحث قاچاق به بخش ترانزیت هم مشکلاتی را وارد کرده است؛ شرکت‌هایی داریم که به‌ناحق و به دلیل ضعف قوانین درگیر قاچاق شدند.

سید قاسم حسینی ادامه داد: و در این صورتی است که برخی در این خصوص دچار نگاه سیاسی و پلیسی شدند؛ برخی پرونده‌های قاچاقی که در این خصوص شکل‌گرفته تنها به دلیل ضعف قوانین و عدم اشراف قانون بوده است.

وی تأکید کرد: باید این دید امنیتی و پلیسی را از بحث قاچاق بردارند؛ ما سه نوع ممنوعیت شرعی، قانونی و امنیتی داریم، اما همه نگاه‌ها به سمت امنیتی و پلیسی رفته است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: در سال حدود ۹۰۰ هزار محموله حمل می‌شود و از این میزان شاید ۱۰۰ و یا ۲۰۰ محموله مشکل داشته باشد.

حسینی در ادامه سخنان خود در خصوص قطعی اخیر اینترنت و مشکلاتی که برای صنعت ترانزیت ایجاد کرد، گفت: در این مدت بخشی از هزینه‌های ما افزایش یافت و برخی ارتباطات قطع شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن