ستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

اصلاحیه مصوبه ۱۰ بندی بافت اطراف حرم مطهر به استاندار ابلاغ شد

کد خبر : 5030
ابتدای امسال دبیرشورای عالی شهرسازی و معماری  در جریان بررسی و تصویب طرح جامع مشهد، مصوبه ای ۱۰ بندی را به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرد که مورد اعتراض شدید شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد قرار گرفت، البته راه و شهرسازی این مصوبه را تاکیدی عنوان کرد و شهردار و شورای شهر معتقد بودند که این مصوبه فرایند لازم برای تصویب را طی نکرده است و خارج از اختیارات شورای عالی است .

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، به همین دلیل شورای شهر مشهد نیز مصوب کرد، مصوبه شورای عالی شهرسازی برای شهرداری مشهد لازم الاجرا نیست. این مصوبه مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت و شورا نیز بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد تا مصوبه به هیئت حل اختلاف برود. شهردار مشهد نیز از شورای عالی شهرسازی و معماری به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.
مرتضوی دادخواستی به طرفیت وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و به خواسته صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای مصوبه مذکور تقدیم دیوان عدالت اداری نمود که به شعبه ۴۳ ارجاع شد  و در شرح درخواست خود مصوبه مذکور را مخالف حقوق مکتسبه افراد و خارج از وظایف شورای مصوب آن و مغایر تشریفات قانونی توصیف کرد و درخواست رسیدگی به شرح ستون خواسته را نموده که در رای دستور موقت دیوان عدالت آمده بود” ۹ بند آن تعیین خط مشی تصمیمات و اقداماتی است که باید در آینده صورت پذیرد و تا تحقق تصمیمات یا اقدامات مذکور اظهارنظر در مورد آن ها میسور نمی باشد و تنها بند ۱۰ که هر گونه اقدام را در پیرامون حرم مطهر منوط به استعلام از مشاور طرح اعلام نموده جنبه سیاست گذاری و خط مشی نداشته و قابل بررسی است.
” با  گذشت حدود دو ماه از این ماجرا اکنون دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی اصلاح بند ۱۰ مصوبه ۹۵٫۱٫۲۳ را تا زمان تصویب طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی ابلاغ کرد.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی اصلاح  مصوبه شورای عالی را مورخ ۹۵٫۱٫۲۳ در مشهد ابلاغ کرد.
در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خراسان‌رضوی آمده است: پیرو مصوبه مورخ ۹۵٫۱٫۲۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) و مصوبه مورخ ۷۰٫۱۰٫۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، موضوع ضوابط شهرسازی و ساختمانی در طول تهیه تا زمان تصویب طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی بند ۱۰ مصوبه مورخ ۹۵٫۱٫۲۳ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
زمان تصویب طرح بازنگری به جز در قسمت‌هایی که لازم است تا تعیین تکلیف قطعی مورد حفاظت قرار گرفته و صدور پروانه، تفکیک و ساخت و ساز در آن اراضی صورت نگیرد، در بقیه قسمت‌ها، تفکیک و احداث ساختمان طبق ضوابط و مقررات مصوب طرح موجود (موضوع بند یک مصوبه مورخ ۹۳٫۱۱٫۲۰ شورای‌عالی شهرسازی و معماری) مجاز خواهد بود. نقشه اراضی موضوع این بند که حداکثر ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این مصوبه، توسط تهیه کننده طرح بازنگری خواهد شد باید به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد.
تبصره- با توجه به مفاد بند ۴-۱ مصوبه مورخ ۹۳٫۴٫۲۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، موضوع لزوم تصویب کلیه طرح‌های موضعی موثر بر بافت پیرامونی حرم پس از تایید در کمیسیون ماده پنج در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح می‌شود و با توجه به نقش تاثیرگذار طرح‌های موضعی نظیر طرح ضلع قبله، حیات زیرسطحی، طرح مفصل، راه باغ‌ها، خیابان شعاعی و… بر کیفیت فضای شهری پیرامون حرم، ضمن تاکید بر لزوم تصویب طرح‌های مذکور در شورای عالی، ضروری است از هرگونه اقدام اجرایی پیش از تصویب طرح‌ها ممانعت به عمل آید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن