زندگی

الف‌های سرنوشت‌ساز

کد خبر : 41572

اراده، انعطاف‌پذیری، ادب، اصالت، اعتمادسازی و … از ویژگی‌های مهمی هستند که همه‌شان با الف آغاز می شود و قوی‌شدن در آن‌ها لازمه موفقیت است

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس‌ارشد مشاوره

صبح مشهد– داشتن برخی ویژگی‌ها در زندگی می‌تواند مسیر موفقیت را برای ما آسان‌تر کند و در عین حال از ما فرد بهتری در خانواده، محیط کار و در ارتباط با نزدیکان بسازد. این ویژگی‌ها گاهی آن قدر در زندگی ما اثر دارند که اگر آن‌ها را سرنوشت‌ساز توصیف کنیم، اغراق نکرده‌ایم. در این مطلب به سراغ تعدادی از این ویژگی‌ها رفته‌ایم که همه‌ آن‌ها یک وجه‌ مشترک دارند؛ همه‌ آن‌ها با الف آغاز شده‌اند که اولین حرف الفباست. این آغاز یکسان به شما کمک خواهد کرد تا بهتر این موارد را به خاطر بسپارید و بتوانید بهتر برای تقویت این ویژگی‌ها در خود، قدم بردارید.

اشتیاق‌به‌یادگیری
اشتیاق به یادگیری برای تمام عمر، یکی از آن ویژگی‌هایی است که در هر زمینه‌ای که فعال باشید، به کارتان خواهد آمد.
اشتیاق و علاقه داشتن به یادگیری به شما انگیزه می‌دهد برای بهتر شدن خودتان در زمینه‌های کاری یا یادگیری مهارتی هنری، تلاش کنید و خود را به نسخه‌ بهتری از انسانی که تا پیش از این بودید، تبدیل کنید. یکی از موانع مهم بر سر راه اما بلندپروازی و کمال‌گرایی است. قدم به قدم پیش رفتن در مسیر یادگیری می‌تواند مانع سرخوردگی شود و انگیزه ما برای یادگیری را زنده نگه دارد.

آگاهی درباره ارزش‌ها
این ویژگی از مواردی است که طی سال‌های اخیر، روان‌شناسان بیشتری بر آن تاکید کرده‌اند. شاید به نظر شما بیاید که خب من که درباره ارزش‌های اخلاقی خودم آگاهی لازم را دارم و به عنوان مثال می‌دانم دروغ گفتن برای من خط قرمز محسوب می‌شود. بله، درست است غالب ما آگاهی نسبی از برخی ارزش‌ها در زندگی‌مان داریم اما آیا آگاهی جامعی در این باره دارید؟ به عنوان مثال در محیط کار ارزش‌های اصلی شما کدام اند؟ یا در محیط خانوادگی و فرزندپروری چه ارزش‌هایی را دنبال می‌کنید؟ آگاهی پیدا کردن از ارزش‌ها هم می‌تواند زندگی ما را معنادارتر کند و هم کمک می‌کند تا بتوانیم انرژی خود را متناسب با ارزش‌ها صرف کنیم و احساس بهتری درباره خود داشته باشیم.

اصالت
لازمه اصالت داشتن، آگاه بودن از ارزش‌های اخلاقی است. پس اگر آگاهی لازم درباره ارزش‌های شخصی خود پیدا کرده باشید، نیمی از راه برای این بخش را رفته‌اید. وقتی شما بتوانید متناسب با ارزش‌های شخصی‌تان زندگی کنید، اصالت را وارد زندگی کرده‌اید. البته برای اصالت داشتن، ضروری است شجاعت لازم برای اعلام نظرات خود را داشته باشیم. نظارتی که گاهی ممکن است چندان هم از آن استقبال نشود. تمرین در خلوت برای بیان نظرات یکی از ساده‌ترین تمرین‌ها در این زمینه است. این ویژگی اما خود، پیش‌درآمد یکی دیگر از ویژگی‌های این فهرست یعنی اعتمادسازی هم محسوب می‌شود، پس آن را جدی بگیرید.

انعطاف‌پذیری
انعطاف‌پذیری یکی از آن ویژگی‌هایی است که در وضعیت این روزهای ما بسیار مورد نیاز است. این که تصمیم‌هایی متناسب با شرایط جدیدی که پیش می‌آید، بگیریم، کار آسانی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این دشواری، نه به واسطه شرایط بیرونی که به واسطه افکار و باورهایی است که ما داریم. این که تصور می‌کنیم «تلاش فایده نداره» یا «من بدشانس‌تر از این حرف‌هام». برای داشتن انعطاف‌پذیری لازم است افکاری را که مانع این مسیر هستند، شناسایی کنیم. این کار البته آسان نیست اما خبر خوب این که تا به امروز افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند و تجربه‌ آن‌ها نشان می‌دهد که این کار شدنی است.

اراده
در ذهن هر کدام از ما فهرستی از آرزوهای عملی نشده وجود دارد. گاهی حتی ما این آرزوهای عملی نشده را به زبان هم نیاورده‌ایم، چه برسد به این که برای آن ها تلاش کرده باشیم. برای رسیدن به خواسته‌هایمان در زندگی یکی از موضوعاتی که زیاد می‌شنویم، موضوع اراده است. اما چطور می‌شود اراده قوی‌تری داشته باشیم؟ یکی از ساده‌ترین کارها، نوشتن تجارب موفق قبلی‌مان است. بیشتر ما تا امروز توانسته‌ایم به تعدادی از خواسته‌هایمان در زندگی برسیم. تهیه‌ فهرستی مکتوب از آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا دید بهتری درباره توانمندی‌های خود پیدا کنیم و از زدن برچسب‌هایی چون«بی‌اراده» یا «بی‌عرضه» به خودمان فاصله بگیریم. توجه داشته باشید زدن چنین برچسب‌های منفی‌ بسیار شایع است پس انجام این تمرین را جدی بگیرید.

ادب و احترام
کدام یک از ماست که درباره اهمیت ادب و احترام گذاشتن به دیگران نتواند سخنرانی کند؟ اما در مقام عمل گاهی اوقات می‌بینیم به بهانه‌های مختلف این مورد مهم را فراموش می‌کنیم. یکی از روش‌هایی که می‌تواند از رفتارهای نامناسب پیشگیری کند، شناسایی موقعیت‌هایی است که در آن‌ها رفتار نامناسبی داشته‌ایم. پیدا کردن وجه مشترک بین این موقعیت‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم آسان‌تر راهی برای بهتر کردن برخوردهایمان پیدا کنیم.

اعتمادسازی
اعتمادسازی در اطرافیان، یکی از برگ‌های برنده‌ای است که می‌تواند هم تضمین‌کننده روابط خانوادگی و دوستانه قوی باشد و هم در محیط کاری به شدت اهمیت دارد. هر چند صحبت در این باره آسان است اما در عمل برای بسیاری از ما کار چندان آسانی نیست. یکی از نکاتی که می‌تواند به ما کمک کند تا با پایبندی به تعهدات و قول‌هایمان، اعتمادسازی کنیم، شناخت درست توانمندی‌هایمان است. اگر قرار باشد خارج از توان خود قولی بدهیم، شکستن قول و قرار دور از انتظار نخواهد بود. البته در کنار شناخت توانمندی‌های شخصی، مهم است که توان نه گفتن به وقت ضرورت را هم تمرین کرده باشیم.

منبع: سلام زندگی خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن