اقتصادی

مدیر عامل سایپا: تیبا، ساینا و کوییک جایگزین پراید می شوند

توزیع میراث پراید بین هم خانواده ها

کد خبر : 24316

مدیر عامل سایپا، تیبا، ساینا و کوییک را به عنوان جایگزین های پراید معرفی کرد و با اشاره به قیمت هفت هزاردلاری این محصول در بازارهای صادراتی گفت:برنامه‌ریزی شده است تا خط تولید پراید، به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.

به گزارش صبح مشهد، به رغم گمانه زنی ها مبنی بر تولید خودروهای جدید به جای پراید، اظهارات مدیر عامل سایپا نشان می دهد که قرار است جایگاه ویژه بازار این خودروی اقتصادی درکشور در اختیار سه محصول دیگر این شرکت و از نسل خود پراید قرار بگیرد. آن گونه که خبرگزاری فارس به نقل از سلیمانی، مدیر عامل سایپا گزارش کرده، قرار است تیبا، ساینا و کوییک جایگزین پراید شوند. به گفته وی، اگر چه این موضوع از بهمن ماه سال گذشته برنامه ریزی شده بود، اما رسانه ای نشد تا به بازار التهابی وارد نشود. در عین حال، سهم سایر محصولات سایپا در این مدت نیز افزایش یافت.

سلیمانی به مشتریانی که هم اکنون برای خرید پراید ثبت نام کرده اند، اطمینان خاطر داد که تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان به وجود نخواهد آمد. وی در خصوص توقف تولید مدل های سواری خانواده پراید در بازار داخلی گفت: همان‌گونه که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کردند تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.

مدیر عامل سایپا در ادامه با بیان این که محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با دیگر محصولات خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد، افزود: به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش می‌رسد. به گفته وی، محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود هفت هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود و در همین راستا برنامه ریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.


نگاهی به میراث داران پراید

اگر چه بازار پراید قرار است بین سه خودروی تیبا، ساینا و کوییک تقسیم شود، اما هر سه این خودروها از نظر فنی، در اصل از خانواده پراید به شمار می آیند.

این سه خودرو که در اصل چهار خودروی تیبا صندوق دار، تیبا هاچ بک، ساینا و کوییک هستند، همگی روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ تولید شده و پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن ها همان نسل ارتقا یافته پیشرانه پراید است. برای همین، موتور هر سه خودرو دارای گنجایش ۱۵۰۰ سی سی بوده که ۸۷ اسب بخار قدرت را در ۴ هزار دور در دقیقه موتور تولید می کند.

 

بدین ترتیب عمده تفاوت این خودروها به تفاوت در بدنه و نیز آپشن ها منحصر می شود. آپشن این خودروها از تیبا تا کوییک، مسیر تکاملی را طی می کند. به موازات، دو خودروی ساینا و کوییک علاوه بر نوع دنده ای، برای علاقه مندان به گیربکس های اتوماتیک نیز تولید شده اند. هم اینک کف قیمت بازار تیبا ۵۱٫۴ ، تیبا ۲ ۵۷٫۵، ساینا ۵۸، ساینا اتوماتیک ۸۴، کوییک دنده ای ۶۶ و کوییک اتوماتیک ۹۳ میلیون تومان است. البته ظاهراً تولید ساینا اتوماتیک متوقف است.
منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن