اقتصادیپیشنهاد سردبیر

همیشه دیوارهای ساخته شده با خشت کج فرو میریزند!

چرا در کشور به اشتباه اعتراف نمی شود!

 هشت سال قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس لایحه دولت از حق خود استفاده کردند و ادغام وزارت خانه های بازرگانی در وزارت صنعت و معدن را کلید زدند تا آرزوی جمعی از جمله وزیر سابق وزارت همه کاره صنعت ، معدن و تجارت یا همان وزیر ««خودرو‌ و‌ پتروشیمی »» که اتفاقا هم خط سیاسی دولت ارائه دهنده لایحه نیز نبود برآورده شود ، آن زمان جمعی دلسوز حوزه کسب و کار هشدار دادند این خشت کج ، صنعت ، معدن و تجارت و حتی کشاورزی را ویران خواهد کرد .

 

اما دلایل سیاسی باعث شد اعتراض ها به انحلال وزارت بازرگانی مورد توجه قرار نگیرد و قانون ادغام یا انحلال وزارت بازرگانی تصویب شود، اکنون که بعد از هشت سال که آن خشت کج ادغام ، صنعت ، معدن ، کشاورزی به ویژه تجارت و خدمات کشور را فروریخته ،طراحان و حامیان آن دیوار کج ، بجای اینکه به اشتباه خود اعتراف و به ایجاد دیواری مستحکم‌ جدید برای مدیریت حوزه های صنعت و‌معدن از یک طرف و تجارت و خدمات که حد اقل هفتاد درصد اقتصاد و اشتغال کشور را بعهد دارد از طرف دیگر کمک کنند‌ ، میخواهند دیوار کج‌ فروریختن را مجدداحیا تا برناتوانی طرح و برنامه هشت سال قبل خود سرپوش بگذارند.

تا اینجای کار هرچند ناصحیح ، اما در کشور ایران که هیچگاه به اشتباهات اعتراف نمیشود طبیعی بنظر میرسد که طراحان و‌حامیان دیوار کج ضمن مخالفت با بازسازی و ایجاد دیوار استوار ، بر نظری که شکست آن کاملا واضح شده پافشاری کنند‌.

سخن‌ اینجاست که چرا نمایندگانی که در تصویب قانون احیای وزارت بازرگانی یا همان تشکل ورزات تجارت و خدمات کم آورده و رای نداشته اند در بعضی نشست ها شرکت و سطح کشور راه افتاده و با شرکت در بعضی نشست ها بر علیه رای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از حمایت بزرگان نظام و دولت برخوردار است سخن می رانند ؟

آنچه باید درفضای سیاسی ، مدیریت بویژه کسب و کار ایران مورد توجه قرار گیرد ، که متاسفانه نمی گیرد :

 

۱- احترام امام زاده را میبایست متولی آن حفظ کند، نه اینکه متولی خود تیشه به ریشه احترام امام زاده بزند ، طرح ها و لوایح با ۵۰ درصد به اضافه یک رای نمایندگان به قانون مورد حمایت همه نمایندگان تبدیل و پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجرا و واجب میشود.

۲-اگر این جمع ها و تشکل ها که بعضا مدعی هستند باید تجارت و خدمات فدای شوند تا مثلا تولید صنعتی تقویت شود ، برای تولید طرح و برنامه میداشتند امروز که قیمت دلار برای واردات کالا به سه برابر رسیده و واردات بسیاری از محصولات مشابه ممنوع و یا تعرفه آنها چند برار شده است باید میتوانستند صنعت خودرو که بعنوان سنبل حوزه تولید صنعتی مطرح است را از نابودی نجات دهند .

۳- امروز اگر به کالاهای صادراتی کشور و کالاهایی که بسیار کمتر از نرخ جهانی به مردم خودمان عرضه می شود نگاه شود عمدتا یا محصولات روستایی ، کشاورزی هستند و یا تولیدات شرکت هایی که مواد اولیه داخلی مانند سنگ آهن و پتروشیمی را به محصول نهایی تبدیل می کنند بوده و مقدارکمی نیز کالا های است که مواد اولیه سوبسید دارارز ۴۲۰۰ تومانی درخود دارند ، موضوعی که تناموفق بدون برنامه های صنعتی کشور به ویژه پس از ادغام انجام شده را تایید می نماید .

۴-گذشته چراغ راه آینده است قلم ۱۲ سال قبل در کتاب مناظره خودرو و تخم مرغ به بعضی نمایندگانی « البته اندک » که اکنون تایید شده چگونه ارتباطی با بنگاه های تولید کننده خودرو داشته غافل نبوده است .

محمدحسین روشنک

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن