اسلاید شواقتصادی

حبوبات و سبزیجات در صدر جدول افزایش قیمت ها!

کد خبر : 43489

آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد در دومین فصل سال ۱۴۰۰ تورم فصلی در بخش سبزیجات و حبوبات به ۳۸٫۳ درصد رسیده که بالاترین تورم تولیدکننده در بخش های مختلف تولیدی در کشور بوده است. تورم تولید کننده در قاب‌های مختلف و در بخش‌های گوناگون رکوردهای مهمی از خود به جا گذاشته است. تورم تولید کننده در بخش کشاورزی در دو قاب ماهانه و نقطه‌ای به بالاترین رکورد در دو سال گذشته رسیده که این افزایش بیشتر مرهون افزایش قیمت در تحولات قیمتی در نرخ دلار است.

رکورد تورم ماهانه ۲ساله در بخش کشاورزی

تورم بخش تولید کننده یکی از بخش های مهم تورمی در هر منطقه است. تغییرات آن می تواند اثرات قابل ملاحظه ای را در بخش تورم مصرف کننده در کشور داشته باشد. این تورم اشاره به افزایش هزینه تولید در هر بخش و به طور کلی در تمام بخش ها داشته که با فاصله ای مشخص می تواند این افزایش هزینه به تورم مصرف کننده و در نهایت کاهش یا افزایش قدرت خرید جامعه انتقال یابد.

در همین زمینه طبق آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص تورم تولید کننده در بعد فصلی مشاهده می شود تورم کلی تولید کننده در تابستان ۱۴۰۰ به ۱۱٫۷ درصد رسیده است. در میان بخش های مختلف تورم تولید کننده مشاهده می شود بیشترین تورم را بخش کشاورزی داشته که معادل با ۲۱٫۷ درصد بوده و بیشترین سطح را از بهار ۹۸ تاکنون داشته است.تورم فصلی در بخش کشاورزی متشکل از بخش های مختلفی اعم از زراعت ، دامپروری و … است.

مرور آمارهای به ثبت رسیده در این بخش نشان می‌دهد در دومین فصل سال ۱۴۰۰ تورم فصلی در بخش سبزیجات و حبوبات به ۳۸٫۳ درصد رسیده که بالاترین تورم تولیدکننده در بخش های مختلف تولیدی در کشور بوده است. در این میان دومین و سومین رکورد تورم فصلی نیز در بخش کشاورزی رخ داده که به بخش های «سایر محصولات حیوانی» و «زراعت» تعلق داشته است تورم تولید کننده در بخش سایر محصولات حیوانی برابر با ۲۲٫۶ درصد و در بخش زراعت با ۲۰٫۵ درصد ثبت شده است.

این افزایش در هزینه تولید در بخش های مختلف کشاورزی به ویژه در بخش سبزیجات و حبوبات می‌تواند ناشی از افزایش هزینه های نهاده های تولید در این بخش ها باشد که متاثر از افزایش قیمت در نرخ ارز و تورم مصرف کننده نیز است. برخی از مطالعات عامل دیگری را در این باره وارد می کند که می تواند در این افزایش متأثر باشد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن