اخبار مهمپایتخت فرهنگ اسلامی

خراسان رضوی، سومین استان پرمتقاضی برای پیاده روی اربعین/ پیش بینی تشرف ۳ میلیون ایرانی

کد خبر : 23266

رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب‌های اربعین حسینی گفت : در گذشته آمار زائران ایرانی اربعین حدود دو میلیون نفر بود، اما امسال با توجه به لغو روادید پیش بینی می‌شود این آمار به سه میلیون نفر برسد. امتیاز ارزشمند میزبانی برای عراقی‌هاست البته ما حق میزبانی را برای دوستان عراقی قائل هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «حسن پلارک»در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری همایش تکریم از موکب داران ایرانی و عراقی اربعین در مشهد مقدس تصریح کرد: موکب داری و خدمات رسانی به زائران سنت دیرینه‌ای است که در عراق و ایران انجام می‌شود، طی حداقل پنج سال گذشته موفق شده‌ایم خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی را در قالب موکب سازمان دهی کنیم.
اسکان ۴۰۰ هزار زائر در منازل مردم عراق
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس کمیته مشارکت مردمی موکب‌های اربعین حسینی با بیان این که در عراق حدود ۴۰۰ هزار نفر در منازل مردم اسکان داده می‌شوند، افزود: ما به کمک دوستان عراقی رفتیم، تعداد موکب‌های ایرانی از ۵۷ موکب به ۲۸۰۰ موکب رسیده است سال گذشته برای دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در روز پخت داشتیم، بنابراین بازه زمانی خدمت‌رسانی ما ۱۵ روز است. پلارک با اشاره به این که امنیت مقوله‌ای حاکمیتی است تصریح کرد: پروتکل مشترکی بین دو کشور ایران و عراق تعریف شده است؛ تعداد زیادی از تیم‌های تروریستی را قبل از اربعین دستگیر کردیم و تعدادی هم خنثی شدند، تنها یک حادثه در دو سال گذشته رخ داد که سبب به شهادت رسیدن تعداد‌ی از زائران شد.
پیوند ناگسستنی بین مردم ایران و عراق
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت : هیچ دسیسه و توطئه‎ ای نمی‎ تواند به اتحاد میان مردم ایران و عراق آسیب برساند. به گزارش آستان‎نیوز، «مصطفی خاکسار قهرودی» با اشاره به برگزاری همایش تکریم از موکب داران افزود: یکی از تاثیرات این همایش که برای دنبال‏ کنندگان این حرکت جهانی به وضوح احساس می شود، وحدت همه جانبه و پیوند ناگسستنی بین مردم ایران و عراق است و هیچ دسیسه و توطئه‎ای به اندازه سر سوزنی تاثیری بر این اتحاد ندارد . مردم ما، هم در این راهپیمایی شرکت می‏ کنند و هم در پذیرایی از زائران اربعین حسینی در صحنه حاضر هستند و دوشادوش برادران عراقی در ارائه خدمات به زائران اباعبدا… (ع) حضور جدی دارند. وی با اشاره به دیگر آثار برگزاری این همایش نیز گفت :
پیام این حمایت پربرکت که برای اولین بار به دعوت آستان قدس رضوی صورت گرفت، این است که نشان دهیم بخش‎های مختلف ایران اسلامی برای ارائه خدمات، یک جسم واحد و کاملا هماهنگ هستند و نکته دوم این که ما وظیفه خودمان می دانیم در کنار استفاده از خدمات این عزیزان و پذیرایی بی‎نظیر آنان از جمعیتی دو تا سه میلیونی در راهپیمایی اربعین حسینی، از این عزیزان تکریم کنیم، بعد از برگزاری این همایش موکب داران عراقی احساس کردند که در این مسیر تنها نیستند و مردم ایران قدرشناس زحمات چندین ساله آن ها در مسیر زیارت اباعبدا… الحسین(ع) هستند.
خدمت رسانی به زائران اربعین در نقاط مرزی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین درباره خدمت رسانی آستان قدس به زائران اربعین اظهار کرد : آستان قدس رضوی با هماهنگی دیگر دستگاه های خدمت رسان و نهادهای مردمی برای ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران اربعین حسینی آمادگی کامل دارد و به روال سال‎های گذشته براساس احساس وظیفه در نقاط مرزی داخل کشور از جمله مرز مهران، محور ورودی مرز شلمچه و امسال نیز در ایلام خدماتی را به زائران اربعین حسینی ارائه می کند. وی افزود: خادمان بارگاه رضوی از زائران این اجتماع باشکوه پذیرایی می کنند و به خصوص هنگام برگشت به سمت ایران که ماموریت موکب‎های عراقی تقریبا به اتمام رسیده است، چند روزی موکب ‏های منتسب به بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به ارائه خدمت به زائران می پردازند. وی با اشاره به میزبانی ایران به عنوان کشور واسط برای بعضی از زائران خارجی، تصریح کرد: آستان قدس رضوی برای زائران خارجی در محورهای ورودی به ایران نظیر مرز میرجاوه و در مسیر ورود به کشور عراق در چند نقطه مرزی غرب کشور موکب‎هایی را در نظر گرفته است که با استفاده از ظرفیت های این مجموعه و کمک های مردمی در آن مناطق به ارائه خدمت می‎پردازد.

احداث درمانگاه در کربلا و نجف در ایام اربعین

وی در ادامه تاکید کرد: آستان قدس در بحث ارائه خدمات درمانی در قالب اعزام پزشکانی که با این مجموعه همکاری می‎کنند با در نظر گرفتن دو نقطه در مسیر کربلا و نجف درمانگاه‎های مجهز احداث می‎کند که به ارائه خدمات می‎پردازند، همچنین در قالب گروه ‏های جهادی درمانی با سازمان دهی و حمایت آستان قدس رضوی حدود ۲۰ گروه درمانی به عراق اعزام خواهند شد و خدمات درمانی را که زائران در طول مسیر به آن احتیاج دارند ارائه خواهند کرد. خاکسار با قدردانی از خدمات مردم و دولت عراق در اربعین حسینی گفت: حضور ما در آن جا در حوزه درمانی و غیردرمانی، حضور حمایتی و همکاری با موکب داران عراقی و دولت عراق است که بار اصلی این خدمت‎رسانی به دوش این عزیزان است و به حق تا امروز به بهترین نحو انجام شده است.
می خواهند راهپیمایی اربعین بایکوت خبری شود
«سید حمید الحسینی» موکب دار عراقی نیز گفت :
قبل از سقوط دیکتاتوری صدام، راهپیمایی به سمت کربلا جرم تلقی می‌شد به طوری که زندان و شکنجه برای زائران در نظر گرفته شده بود بنابراین مراسم اربعین حسینی در فضای خفقان برگزار می‌شد اما پس از سقوط صدام مردم راهپیمایی خودشان را آغاز کردند این در حالی بود که ۳۳ کشور، عراق را اشغال کرده بودند و هر استان به یک کشور داده شده بود. این موکب دار عراقی با اشاره به این که باید ارتباط فرهنگی میان موکب های ایرانی و عراقی برقرار شود، گفت: از اتحادیه اروپا دعوت کردیم تا این مراسم را تحت پوشش قرار دهند ،آن ها به ما جواب دادند که این مراسم دینی و مذهبی است و نمی‌توانند آن را پوشش دهند و ما گفتیم که چطور مراسم دیگر را پوشش می دهند و این به این دلیل است که می خواهند این راهپیمایی بایکوت خبری شود.

خراسان رضوی، سومین استان پرمتقاضی برای پیاده روی اربعین
خراسان رضوی پس از تهران و خوزستان، سومین استان پرمتقاضی کشور برای شرکت در مراسم سوگواری حضرت اباعبدا…‌الحسین(ع) در قالب پیاده روی عظیم اربعین حسینی امسال است. به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: تاکنون ۳۸۸ هزار متقاضی در کشور برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۳۴ هزار نفر مربوط به خراسان رضوی هستند و پیش بینی می کنیم امسال ۱۰۰ هزار متقاضی از خراسان رضوی در سامانه سماح ثبت نام کنند که تدابیر لازم برای میزبانی و پذیرایی از این تعداد اندیشیده شده است. «محمدصادق براتی» افزود: سهمیه تعیین شده امسال از سوی ستاد اربعین برای خراسان رضوی، ۹۷ هزار و ۸۰۰ تغذیه روزانه و ۹۲ هزار و ۶۵۰ اسکان است که در برنامه ریزی های هر دو بخش، مقدمات میزبانی و پذیرایی از بیش از ۱۰۰ هزار نفر فراهم شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن