اخبار مهمشهری

لباس فرم دانش‌آموزی مدارس گران اما با صرفه

کد خبر : 23244

هرچند قیمت لباس فرم دانش‌آموزی مدارس نسبت به پارسال افزایشی چشمگیر داشته با این حال والدین خرید این نوع پوشاک را به منظور استفاده در طول سال تحصیلی مقرون به صرفه تر از خرید یک دست پوشاک غیرفرم برای مدرسه رفتن فرزندانشان می‌دانند.

ایرنا نوشت: اغلب خانواده ها به خرید لباس فرم برای مدارس اهتمام دارند و علاوه بر اینکه قیمت آن را مناسب می دانند برای جلوگیری از بروز برخی مسائل بین دانش آموزان ترجیح می دهند لباس یکسان برای فرزند دانش‌آموزشان تهیه کنند.

برخی والدین دانش آموزان گلایه های متفاوت همچون جانمایی نامناسب مدارس، وقت محدود برای توزیع لباس یا طرح نازیبای لباس فرم مدرسه را ابراز کردند اما در مجموع هیچیک از آنان خواستار حذف لباس فرم دانش‌آموزی از دستور کار مدارس نبودند و فقط بر افزایش کیفیت آن و بهتر کردن شرایط توزیع لباس تاکید داشتند.

رئیس اتحادیه صنف خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد در این باره گفت: نرخ دوخت لباس فرم برای مدارس توسط کارگاه ها طبق قراردادی که با نواحی مختلف اداره آموزش و پرورش مشهد منعقد می شود کمتر از نرخ بازار است و در واقع عقد قرارداد و دریافت سفارش دوخت اینگونه لباس برای کارگاه ها منفعت زیاد ندارد.

علی اکبر طاهری افزود: هزینه های جاری برای کارگاه های تولیدی افزایش یافته و در مجموع قیمت تمام شده تولید لباس فرم مدارس نیز بیشتر از سال گذشته است. نرخ پارچه و نخ آزاد است و یارانه ای به آن اختصاص نیافته اما کارگاه های تولیدی طبق قرارداد، لباس فرم را با قیمت کمتر از بازار عرضه می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ پارچه و نخ قیمت دوخت لباس های فرم مدارس در سال جاری ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی گفت: ۱۰۶ کارگاه تولیدی در مشهد با نواحی مختلف اداره آموزش و پرورش مشهد قرارداد منعقد کرده اند و دوخت لباس فرم حدود ۱۵۰ مدرسه دخترانه و پسرانه را انجام می دهند.

رئیس اتحادیه صنف خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد افزود: انتخاب پارچه و ارائه نمونه کار برای لباس فرم مدارس از طریق کارگاه ها انجام می شود و مدارس نوع مورد نظر خود را از بین نمونه ها انتخاب می کنند.

وی اظهار داشت: حداکثر تعداد سفارشاتی که از سوی اداره آموزش و پرورش مشهد به کارگاه های تولیدی لباس فرم مدارس داده می شود، ۱۰ هزار دست لباس است.

وی گفت: کارشناس این اتحادیه در هنگام عقد قرارداد بین کارگاه تولیدی و نواحی اداره آموزش و پرورش مشهد حضور می یابد و براساس نوع پارچه به کاررفته و طرح آن، قیمت کارشناسی شده ارائه می دهد تا به تایید کمیته قیمت گذاری برسد و در نهایت کارگاه نیز موظف به رعایت این نرخ می شود.

به گزارش ایرنا، شمار دانش آموزان در شهرستان مشهد ۶۵۰ هزار نفر است که این تعداد از جمعیت دانش آموزی ۱۱ استان کشور بیشتر است.

رئیس سازمان دانش آموزی خراسان رضوی که متولی ساماندهی وضعیت لباس فرم مدارس است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نرخ تورم ، قیمت پارچه و نخ، دستمزد نیروی کار و امثال آن، قیمت لباس فرم مدارس در این استان نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۷ درصد افزایش یافته است.

علی محمد یونسی افزود: تهیه لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست و اگر مدرسه ای دانش آموزان را وادار به تهیه لباس فرم نماید، مرتکب تخلف شده است.

وی اظهار داشت: اسفند ماه سال گذشته سازمان دانش آموزی خراسان رضوی برای جذب همکاری کارگاه های تولیدی مشهد به منظور دوخت لباس فرم مدارس، فراخوان داد که ۱۴۰ خیاطی یا تولید کننده آمادگی خود را اعلام کردند.

وی گفت: از این تعداد ۱۱۴ خیاطی مورد تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفت و ۱۰۸ خیاطی با نواحی مختلف اداره آموزش و پرورش مشهد قرارداد امضا کردند.

رئیس سازمان دانش آموزی خراسان رضوی افزود: امسال تعداد انگشت شماری از خیاطی های یاد شده به دلیل عدم توانایی پرداخت وثیقه حسن انجام کار، نداشتن سرمایه لازم یا عدم استقبال اولیا از نوع تولیدشان نتوانستند سهمیه ای از تولید لباس فرم مدارس در اختیار بگیرند.

وی اظهار داشت: پس از ثبت کارگاه های تولیدی تایید شده در سامانه سازمان دانش آموزی استان، از صاحبان این کارگاه ها خواسته شد که نمونه کار خود را در نمایشگاهی در محل این سازمان به نمایش گذارند و قیمت تمام شده تولید هر دست لباس را اعلام و بر روی نمونه کار خود نصب کنند.

وی گفت: کمیته قیمت گذاری لباس فرم مدارس شامل نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه خیاطان، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با حضور در این نمایشگاه، لباس و قیمت پیشنهادی آن توسط کارگاه را بررسی کرده و قیمت اصلی و کارشناسی شده هر دست لباس را مشخص کردند.

یونسی افزود: تولیدکننده مجاز است نواحی آموزش و پرورش را که با آنها قرارداد منعقد می کند انتخاب نموده و طبق قرارداد با آن نواحی، تعداد لباس های مورد تعهد را تا زمان مقرر تولید نماید.

وی اظهار داشت: هر کدام از نواحی آموزش و پرورش مشهد، نمونه لباس تولیدکننده را در نمایشگاه خود به نمایش می گذارد و به مدیران مدارس زیر پوشش نیز اعلام می کند که به اتفاق نماینده انجمن اولیا و مربیان برای انتخاب لباس مدرسه در نمایشگاه حضور یابند.

وی گفت: هر یک از مدیران مدارس به همراه نماینده انجمن اولیا و مربیان، معاون و مدیر پرورشی مدرسه به نمایشگاه ناحیه اداره آموزش و پرورش آمده و یکی از لباس ها را انتخاب می کنند و طبق انتخاب مدارس، قرارداد با تولیدکننده مورد نظر منعقد می شود.

یونسی افزود: از صاحبان کارگاه های تولیدی ، ضمانت حسن انجام کار گرفته شده است تا روز اول مهر تعهد خود را به طور کامل انجام دهند و در صورتی که لباس در طول مدت ضمانت ایرادی پیدا کرد از اولیای دانش آموز پس گرفته و لباس دیگری تحویل دهند.

وی اظهار داشت: امسال در هر ناحیه اداره آموزش و پرورش مشهد، مدارس معین برای عرضه لباس فرم انتخاب شد تا تولیدکنندگان تولیدات خود را در نمازخانه مدارس خوش مسیر عرضه کنند.

وی گفت: سازمان دانش آموزی تلاش کرده است از هر نوع سوء استفاده در زمینه لباس فرم جلوگیری کند لذا هر دست لباس فرم دستکم ۶ ماه ضمانت دارد و در صورت ایراد در این مدت، تولیدکننده موظف است لباس را تعویض نماید.

یونسی افزود: هر تولیدکننده برای ادامه همکاری خود موظف است تاییدیه کار خود را از ناحیه اداره آموزش و پرورش مشهد که پارسال برای آن تولید داشته است، به سازمان دانش آموزی ارائه دهد و طبق قانون چهار تا هشت درصد سود فروش انبوه خود را به حساب سازمان دانش آموزی استان واریز نماید.

وی اظهار داشت: قیمت هر دست لباس فرم پسرانه و دخترانه دستکم ۶۵۰ هزار ریال و حداکثر ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار ریال است و از آنجا که به دلیل مشکلات اقتصادی کت و شلوار پسرانه چندان مورد استقبال والدین قرار نگرفته، بیشتر فروش لباس فرم بین قیمت های ۸۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال بوده است.

وی گفت: توزیع لباس فرم مدارس در مشهد از ۱۰ مرداد ماه آغاز شده و تا ۲۸ شهریور ماه ادامه دارد اما از آنجا که ممکن است یک درصد از والدین نتوانند به موقع برای خرید لباس مراجعه کنند، مدت زمان توزیع لباس فرم تا ۱۰ مهرماه به طول می انجامد.

رئیس سازمان دانش آموزی خراسان رضوی افزود: استقبال خانواده ها از لباس فرم مدارس در مشهد طی سال جاری مناسب بوده است و در سایر شهرستان های استان نیز تهیه لباس فرم در شهرهای پرجمعیت را خیریه ها و در شهرهای کم جمعیت خیاطی های خانگی برعهده گرفتند که آمار مربوط به آنها در آذر ماه امسال قابل ارائه است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن