اقتصادی

سامانه رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری بیمه سلامت در ۳ استان خراسان رونمایی شد

کد خبر : 22966

اجلاس مدیران بیمه سلامت کشور روز گذشته با حضور رئیس سازمان بیمه سلامت، عضو هیئت رئیسه مجلس و برخی مسئولان کشوری و استانی در مشهد برگزار و از سامانه رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری و استقرار سامانه پردازشگر الکترونیک به صورت ویدئو کنفرانس در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی رونمایی شد. در این مراسم طاهرموهبتی رئیس سازمان بیمه سلامت کشور، انتقادات و اظهارات تندی درباره وضعیت نظام بیمه ای کشور مطرح کرد.
منابع، چالش جدی نظام بیمه ای
به گزارش صبح مشهد، رئیس سازمان بیمه سلامت کشور در این مراسم اظهار کرد: یکی از چالش های جدی نظام های بیمه ای بحث منابع است که بدهی و مصارف بر منابع پیشی گرفته است. این موضوع در بیمه های اجتماعی وحشتناک است. از این حیث مشخص شد نرخ رشد مرکب در سال های ۹۰ تا ۹۵ در منابع سالانه بدون اعمال هزینه های اداری و عملیاتی سازمان ها و صندوق ها و اعمال انتشار اوراق، ۲۶ درصد بوده و ۱۳۰ درصد منابع افزایش یافته است، رشد مرکب در مصارف ۴۴ درصد بود و حوزه بیمه سلامت رایگان اوضاع بسیار نامناسبی داشت.
طاهر موهبتی افزود: معنای روشن آن، این است که مصارف ما ۹۰ درصد بر منابع پیشی گرفته است و در سال ۹۵ اگر اوراق هشت هزار میلیاردی منتشر نمی شد، ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم. اوراق که منتشر شد این عدد به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد کاهش یافت. ما با زیان چهار هزار و ۴۰۰ میلیاردی، ۵۱۶ برابر حد نصابی که در قانون تعیین شده زیان انباشته داشتیم. براساس آینده پژوهی اگر قرار بود برمبنای همان فرمانی که می رفتیم ادامه می دادیم، باید در سال ۹۶، حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد بدهی و زیان انباشته می داشتیم.
وی با تاکید بر توجه به محرومان یادآور شد: همه ما به درستی به فکر محرومان هستیم اما بدانیم بر سر سفره ای که به نام محرومان پهن می شود همه هستند به جز محرومان. در صندوق بیمه ایرانیان چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه پرداز داشتیم و عددی که پرداخت می کردند شش هزار تومان بود، زمانی که بیمه رایگان شکل گرفت به آن جا رفتند. هیچ کس از بیمه رایگان بدش نمی آید. دلیلش این است که نظام ارزیابی وسیع نبوده است، نه این که سازمان بیمه نمی خواست، بلکه نبود. می خواستیم به حساب های مالیاتی دسترسی پیدا کنیم، اجازه نمی دادند، حساب های بانکی را حوزه خصوصی می دانستند، به ثبت اسناد می خواهیم مراجعه کنیم، می گویند مالکیت خصوصی است.
رئیس سازمان بیمه سلامت کشور تصریح کرد: قرار بود پنج میلیون بیمه شده داشته باشیم و حالا این تعداد ۱۱ میلیون است، قرار بود بودجه آن محقق شود، در سال اولی که بودجه را دادند، ۱۳ درصد محقق شد و ۷۰ میلیارد پرداخت کردند، سال های بعد این پنج میلیون دیده نشد و امروز هر یک میلیون بیمه شده برای ما ۵۸۰ میلیارد هزینه دارد. این ها روی هم تلنبار می شود و می گویند بیمه ناکارآمد است و به درستی وظایف خود را انجام نمی دهد. از این رو به سراغ اصلاحات رفتیم.
چطور بیماری که ادعای محرومیت دارد، برای درمان به بخش خصوصی می رود؟
وی تصریح کرد: در مجلس تصویب شد مراجعه بیمه شدگان رایگان به بخش خصوصی ممنوع است و به درستی تصویب شد. بیمه رایگان مخصوص افرادی است که محروم هستند. اگر فردی محروم است چگونه می تواند به بخش خصوصی مراجعه کند و چهار میلیون تومان یعنی ۲۰۰ ماه حق بیمه را یک جا بدهد اما خودش توان پرداخت حق بیمه نداشته باشد؟ این معلوم می شود که آن فرد محروم نیست.
وی با بیان این که مملکت نیاز به جراحی دارد، تصریح کرد: نمی شود مملکت را گران اداره کرد، مملکت را با احساس نمی توان اداره کرد، بلکه نیاز به عقلانیت دارد، شاید در روش ها محل اختلاف باشد.
موهبتی تصریح کرد: امروز نگران سقف بودجه نیستیم چون ۲۳ درصد مراجعات کاهش یافته است و یکی از دلایل کاهش این است که رفع همپوشانی در بیمه سلامت اتفاق افتاده است. زمانی که رفع همپوشانی می شود ۸۵ درصد، بیمه رایگان است و این ها به سمت دیگر بیمه ها می روند و مراجعه و هزینه ها کاهش پیدا می کند.
وی در خصوص بیمه رایگان با ذکر چند مثال ادامه داد: زمانی که رئیس کانون وکلای تهران با من تماس می گیرد و می گوید چرا بیمه رایگان را به بخش دولتی محدود کرده اید؟ می گویم مگر شما مشکلی دارید و پاسخ می دهد همه ما بیمه رایگان هستیم، در این موارد چه کسی می خواهد آن را حل کند؟ وقتی در همین خراسان یکی از تجار گله می کند چرا بیمه رایگان محدود شده است و می گویم اگر در اطراف شما محرومی هست معرفی کنید در پاسخ می گوید خودم، در این شرایط چه کسی مسئول است؟

رئیس سازمان بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزی که بیمه سلامت را به دست گرفتم، به طور میانگین ۱۳ ماه بدهی داشتیم امروز با کمک دولت و مدیریت هزینه کرد، بدهی به سه ماه و نیم رسیده است. اما سه ماه و نیم امروز خطرناک تر از آن ۱۳ ماه است زیرا آن موقع داروخانه ها با چک کار می کردند اما امروز نه.
در حوزه اجرا، در عمل به قانون عقب هستیم
همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: تنوع مواضع برای ما مشکل پیش آورده و نگاه جامعی به مجموعه وظایف حاکمیت در تامین خدمات پایه اجتماعی نداریم. هر تصمیمی می گیریم، باید در اجرا ناظر بر احقاق حقوق باشیم نه این که در دوره ای سیاست گذاری انجام شود و فکر این که این سیاست را می توانیم ادامه دهیم یا نه، در دستور کار قرار نگرفته باشد. وی افزود: ما بر اساس این که می توانیم کارها را برای چند سال ادامه دهیم، بدون در نظر گرفتن نیاز اجتماعی و ظرفیت های مالی، تصمیمات خود را اجرایی می کنیم. نوسانات در رفتار اداری و اجرایی موجب بی اعتمادی مردم به تصمیمات مدیریتی مجموعه مدیران شده است. متاسفانه در حوزه اجرا، در عمل به قانون عقب هستیم.
قاضی زاده با تاکید بر توجه دولت دوازدهم بر امر سلامت تصریح کرد: مجلس و کمیسیون بهداشت برای تدوین سیاست های کلی سلامت، ۱۰ سال تلاش کرده است اما نتیجه محسوسی ندیده‌ایم. وی افزود: بیمه سلامت، حمایت گر و تامین کننده است و ذی نفعان اصلی آن توده مردم هستند که هرچه فقیر تر باشند، نیاز به کمک و توجه بیشتری دارند و اگر قرار باشد فهرست انتظاری وجود داشته باشد، برای گروه های متوسط روبه بالای جامعه است. چون طبقات ممتاز گلیم خود را از آب بیرون می کشند. مطمئن باشید هیچ آدم پولدار و گردن کلفتی پشت نوبت نمی ماند.
وی تاکید کرد: چرا در سیاست های کلی گردش مالی نظام بیمه ای دیده شده است؟ حافظان مردم در مقابل هزینه سلامت، باید صرفه جویی کنند و حفظ منابع در این قحطی منابع را از مهم ترین مسائل خود قرار دهند.
محمدرضا دارابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: پرونده الکترونیک برای همه مردم کشور باید اجرا شود، در خراسان‌ رضوی نیز تاکنون حدود پنج میلیون پرونده، بارگذاری شده است. وی افزود: یکی از اقدامات امروزه بیمه سلامت این است که پرونده بیماران به طریق الکترونیکی ارسال و پذیرش می شود که این اقدام بسیار مهمی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن